"פרויקטים תמיד יהיו, התקופה הראשונה של הילדים לא תחזור"

חופשת לידה לאבות במימון המדינה? יש ארגונים שכבר נותנים חופשה כזו על חשבונם

קחו דוגמה: שש חברות שמאפשרות חופשת לידה בתשלום לאבות טריים ושישה אבות שניצלו את הזכות ומסבירים למה כולם יוצאים מורווחים

פורסם:
לפני כשבוע כינסו שרת התחבורה מירב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן מסיבת עיתונאים חגיגית, שבה הכריזו על כוונתם לכלול בתקציב 2023 חופשת לידה של שבועיים לאבות במימון המדינה. כדי שהאב יוכל לממש את החופשה שלו, הסבירו השרים, צריכה האם לחזור לעבודה מיד עם תום חופשת הלידה שלה בתשלום, כלומר לאחר 15 שבועות. מדובר כמובן ביוזמה ברוכה, שמגזין "לאשה" פועל לקידומה בתקופה האחרונה, גם בשיתוף המשרד לשוויון חברתי.
עד שהחוק יעבור צפויות לממשלה לא מעט משוכות ואילו המגזר הפרטי לא בהכרח ממתין לשינוי המקווה. בלא מעט ארגונים כבר נהוג לתת חופשת לידה לאבות על חשבון מקום העבודה. ואם לשפוט לפני המרואיינים שלפניכם, מדובר ב-WIN-WIN.

"זו לא חופשת לידה, זו עבודה במשרה מלאה"

יאיר יהלום (38), נשוי ואב לשלושה (6, 5, 9 חודשים) מקריית־גת, מפתח תוכנה בחברת Ziprecruiter. לקח חודש חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
יאיר יהלום
יאיר יהלום
יאיר יהלום. "זה בא לי משמיים. שמחתי שאוכל להיות עם הילדים"
(צילום: אלבום משפחתי)

"אחרי שתי הלידות הראשונות המצב בבית היה קטסטרופה", מודה יאיר יהלום. "הייתי מגיע בשבע בערב ישר להשכבות, כשאשתי ואני סחוטים. אחרי הלידה של השלישית, כולי בסערת רגשות, פתאום ראש הצוות שלי אומר לי: 'דבר עם משאבי אנוש, יש עדכון חשוב'. התברר שיש נוהל חדש שלפיו אני יכול לקחת חופשה של חודש על חשבון החברה. זה בא לי משמיים, כי ידעתי שבאוגוסט אנחנו עוברים דירה. שמחתי שאוכל להיות עם הילדים.
"אמנם מאז הקורונה אני עובד מהבית, אבל יש לעבוד מהבית ויש להיות עם הילדים. כשיש לך זמן בשבילם, הם פורחים. אשתי הייתה בעננים כשסיפרתי לה על זה, הידיעה שאחלוק איתה את המאמץ והיא תוכל לנשום קצת, מאוד הרגיעה אותה. זה שלושה ילדים, לא תינוק אחד. ההורים שלי, מהדור של פעם, מאוד הופתעו ושאלו, 'מה זה חופשת לידה לגבר?', 'מאיפה זה הגיע?'. "מבחינה מקצועית לא הייתי מוטרד. אתה עוצר פרויקט מסוים ומקדם פרויקט אחר. פרויקטים תמיד יהיו, התקופה הראשונה של הילדים לא תחזור".
ואיך היה?
"שלושה ילדים בבית באוגוסט זה עבודה 24/7. זו לא חופשת לידה, זו עבודה במשרה מלאה. אחרי לילה בלי שינה מאוד עוזר שיש עוד דמות, רגועה ורעננה, שפנויה רגשית לתינוקת. הרגשתי שאני שותף מלא לגידול הילדה, ממש חייתי אותה. בנוסף, חופשת הלידה שלי מאוד חיזקה את הזוגיות שלנו בזכות החלוקה בנטל. אם לא הייתה לי חופשת לידה, אין לי מושג איך היינו עוברים את זה".

"העולם לא נעצר כשאתה לוקח חופשת לידה"

מעין רונן (42), נשוי ואב לשלושה (7, 5, 8 חודשים) מקריית־אתא, מנהל פיתוח עסקי בזרוע ההשקעות של תאגיד אינטל, לקח ארבעה חודשי חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
מעין רונן
מעין רונן
מעין רונן. "המנהל שלי איטלקי, ובאירופה מאוד מקובל לקחת חופשת לידה ארוכה"
(צילום: אלבום פרטי)

"לפני חמש שנים פגשתי חבר שלא ראיתי הרבה זמן בעבודה", מספר מעין רונן. "שאלתי אותו מה קורה, והוא אמר, 'תקשיב, לקחתי חופשת לידה במקום אשתי, וזה היה אחד הדברים הכי מדהימים שעשיתי'. היה אפשר לראות עליו שזה עשה לו ממש טוב. כשגילינו שאנחנו בהיריון עם השלישי, אשתי ואני חשבנו שוואלה, אולי הפעם נעשה את זה קצת אחרת, כי בלידות הקודמות לקחתי רק שבועיים חופש".
והפעם?
"לקחתי חמישה שבועות חופשת לידה על חשבון אינטל, שאליהם צירפתי תשעה שבועות על חשבון הביטוח הלאומי במקום אשתי, שהיא מעצבת פנים עצמאית שחזרה לעבוד, ועוד חמישה שבועות חופשת שבתון שהייתי זכאי לה מאינטל. בסופו של דבר הייתי בחופשת לידה במשך ארבעה חודשים".
המנהלים שלך ראו את זה בעין יפה?
"המנהל שלי איטלקי, ובאירופה מאוד מקובל לקחת חופשת לידה ארוכה. כשהודעתי לו שעומד להיוולד לי ילד, הוא מיד הסכים לחופשה שרציתי ובנינו תוכנית לכיסוי התחומים שאני אחראי עליהם. בחברה כמו אינטל, ובעולם התאגידים בכלל, ברור לכל שהחברה תתקיים גם בלעדיך. אולי יהיה להיעדרות נזק משני לתקופה קצרה, אבל בסופו של דבר מדובר בארגונים גדולים ששומרים על מקצועיות גם אם מישהו עוזב או לוקח חופשה ארוכה. העולם לא נעצר כשאתה יוצא לחופשת לידה".
הרגשת שאתה באמת תורם בבית?
"תראי, אשתי נמרה. אני עוזר ועושה כל מה שאני יכול, אבל יש דברים שהיא פשוט יותר טובה בהם, כמו ניהול הבית. היא מעדיפה שאעסיק את הילדים והיא תעשה את הדברים בדרך שלה, 'קח את הילדים ותן לי רגע לתקתק את הבית'. בנוסף, הייתי אחראי על פיזור ואיסוף של הגדולים מהגן ומבית הספר, והיה משעשע איך כל האמהות שאלו, 'איפה לירון, למה אנחנו לא רואים אותה?'".
תמליץ לחבריך על חופשת לידה ארוכה?
"בהחלט, רוב החברים שלי בעבודה כבר סיימו להביא ילדים לעולם, אבל מאז שהם שמעו על חופשת הלידה שלי, הם אומרים בחיוך, 'בא לי גם, אולי אני אביא עוד ילד רק בשביל זה'".

"החופשה חיזקה מאוד את הקשר שלי עם הילדה"

אלכס מירקין (39), נשוי ואב לשניים (3, 10 חודשים) מפתח תקווה, מהנדס דאטה בחברת At-Bay, לקח חודש חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
אלכס מירקין
אלכס מירקין
אלכס מירקין. "בכל בוקר שהילדה ראתה אותי, היא עשתה ריקוד קטן של שמחה"
(צילום: רוזה רוזין)

"אני העובד הראשון של At-Bay שלקח חופשת לידה", אומר אלכס מירקין. "חודשיים לפני הלידה הודעתי שאשתי בהיריון ושאלתי אם מקום העבודה נותן משהו. כשהודיעו לי שאקבל חודש חופש על חשבון החברה, מאוד הופתעתי. בלידה הקודמת שלנו קיבלתי שבוע חופש ולקחתי עוד שבוע על חשבוני וזה בכלל לא הספיק כדי לחזור לעמוד על הרגליים, בגלל חוסר שינה. "בגלל שהודעתי מספיק זמן מראש, יכולתי לתכנן עם המנהל שלי את הדברים שאני צריך לסיים לפני החופשה. לא חששתי לפספס משהו מבחינה מקצועית ולא חששתי שיביאו מישהו במקומי. בהייטק לא מביאים מחליף לחודש, כי מדובר בתהליכי גיוס ארוכים. בחופשת הלידה שמחתי שאני לא צריך לדאוג מה קורה בעבודה, ובבית היה קל יותר ביחד. חילקנו בינינו את המשימות והלכנו יחד לטיפת חלב וטיילנו בפארקים.
"בנוסף, אשתי יכלה לצאת לסדנאות לתינוקות ולא הרגישה כלואה בבית, כמו שיכול לקרות בחופשת לידה. החופשה מאוד חיזקה את הקשר שלי עם הילדה. בכל בוקר כשהיא ראתה אותי, היא עשתה ריקוד קטן של שמחה. בזכות החופשה הילדה קשורה אליי מאוד ואני קשור אליה".
אז אתה ממליץ על הקונספט?
"מאוד. אני מאמין שכל מעסיק שיעניק לעובדים חופשת לידה בת שלושה־ארבעה שבועות, יקבל עובד יותר פרודוקטיבי ומרוצה. מעסיקים שנותנים חופשת לידה קצרצרה או לא נותנים בכלל וחושבים שככה הם יחסכו כסף, פוגעים בסופו של דבר בעצמם. בהשקעה לא גדולה אפשר לעזור לאנשים להיות הרבה יותר מאושרים".

"חיפשתי מקום עבודה שיכיל אותי כהורה"

רועי לוי (29), נשוי ואב לילד (שנה ושלושה חודשים) מנתניה, מנהל מכירות בחברת Live Person, לקח שלושה שבועות חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
רועי לוי. "שאלו: 'התינוק יגיע עם האמא?'. עניתי: 'לא, הוא יגיע איתי'"
(צילום: אלבום פרטי)

"לפני שהתחלתי לעבוד בחברה ידעתי שנותנים כאן חופשת לידה של חודש על חשבון הארגון, ולמען האמת זה היה אחד השיקולים שלי בקבלת ההצעה", אומר רועי לוי. כשהתחתנתי כבר הייתי בראיונות, ורציתי לדעת שהחברה שאכנס אליה תדע להכיל אותי כהורה. זכרתי מהילדות המוקדמת את אבא שלי מגיע הביתה בשבע־שמונה בערב מהעבודה כשאמא שלי עשתה לבד את רוב הטרטורים - והיה לי חשוב להיות כמה שיותר מעורב בחיים של הילד שלי.
"בסוף לקחתי רק שלושה שבועות חופשה ישר אחרי הלידה, והייתה הרמוניה בבית. החופשה אפשרה לי להכיר לא רק את הילד שלי אלא גם את אשתי כאמא, ולהתחיל להבין מה זה להיות אבא בזמן שמקום העבודה שמור לי, המנהלים מגבים אותי, המשכורת נכנסת והכל דופק".
אילו תגובות קיבלת במהלך חופשת הלידה?
"בפעם הראשונה שבאנו לטיפת חלב, האחות אמרה, 'אה, שניכם באתם?'. עניתי: 'כן, אני בחופשת לידה', והיא אמרה: 'מדהים, אני לא רואה פה הרבה גברים'. בפעם השנייה שבאנו היא שאלה, 'וואו, באת עוד פעם?'. עניתי: 'כן, ואני אבוא בכל פעם'. גם כשהתקשרתי לקבוע לילד תור לרופא היו בהלם שאני זה שמתקשר. שאלו: 'התינוק יגיע עם האמא?', עניתי: 'לא, הוא יגיע איתי'. מעבר לזה קיבלתי הרבה תגובות של חברים שעובדים בבנקים ובמוסדות קצת מקובעים שקינאו בי, הם לא האמינו שאני מקבל חופשת לידה וישר שאלו בחיוך איך מגישים קורות חיים אצלנו".

"אחיות טיפת חלב דיברו אלינו כמו מ"כים בטירונות"

יואל אמיר (39), נשוי ואב לילד (שנה וחצי) מתל־אביב, מוביל קבוצת מוצר של בינה מלאכותית בחברת Salesforce, לקח חודשיים חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
יואל אמיר
יואל אמיר
יואל אמיר. "אם הייתי צריך לפגוש מנהלים בכירים בעבודה אחרי שלוש שעות שינה, זה היה בעייתי מאוד"
(צילום: אלבום פרטי)

"כשגילינו שאנחנו בהיריון, ידעתי שאקח חופשת לידה ארוכה כדי לבלות יותר זמן עם הילד שלי ולהפחית את הלחץ בבית. לקחתי חודשיים חופשה על חשבון החברה. לחברים מההייטק זה לא נשמע חריג, אבל עורכי דין או כאלה שעובדים בחברות ביטוח אמרו לי, 'וואו, אני קיבלתי יום אחד חופש ובאתי ישר לישיבות'.
"אשתי ואני חילקנו בינינו את המטלות בערך פיפטי־פיפטי. לא יכולתי לתרום להנקה, אבל כן עשיתי האכלות לילה עם חלב שאוב. אני חושב שאם הייתי צריך לפגוש מנהלים בכירים בעבודה ולהעביר להם מידע אחרי שלוש שעות שינה בלילה, זה היה בעייתי מאוד".
החופשה שלך תרמה לזוגיות?
"לגמרי. כשמתמודדים יחד עם האתגרים, זה מחשל. למשל, כשחזרנו יחד מטיפת חלב, אחרי שהאחיות דיברו אלינו כמו מ"כים בטירונות ונזפו בי שאני מחתל לאט מדי, ניסינו לפענח יחד למה הן התכוונו. גם כל הדיבורים על אחוזון גדילה, זה ז'רגון שלא הכרנו. כשאתה עובר את זה יחד עם אשתך, זו סיטואציה אחרת לגמרי.
"לדעתי חופשת לידה ארוכה מחזקת את הקשר בין בני הזוג, וגם אם הקשר היה מצוין לפני הלידה, זה מעלה אותו לרמה אחרת. בנוסף, אם הגבר לוקח את חופשת הלידה אחרי שבת זוגו מסיימת את החופשה שלה, זה פותח יותר הזדמנויות תעסוקה עבורה ומקפיץ את הקריירה שלה".

"העובדים הם בני אדם, לא מפעל לייצור קוד"

ד"ר דוד גולן (37), נשוי ואב לשלושה (9, 7, שנתיים) מתל־אביב, מומחה לבינה מלאכותית, יזם וסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת viz.ai, לקח שלושה שבועות חופשת לידה

7 צפייה בגלריה
דוד גולן
דוד גולן
דוד גולן. "במונחים של הייטק, חודש חופשה זה מאוד זניח"
(צילום: רוני גולן )

"כשהנשים של שניים מהעובדים שלנו עמדו ללדת, ביררתי מהן הזכויות הסוציאליות שלהם, והתשובה הייתה פשוט מביכה: 48 שעות בלבד. ברור לכולם שהראש של עובד שישאיר אישה שהרגע ילדה לבד בבית, לא יהיה מאה אחוז בעבודה. החלטנו לתת חופשת לידה לגברים בת שלושה שבועות על חשבון החברה, שיישמתי בעצמי בלידה השלישית שלנו".
אתה עומד בראש הפירמידה, לא חששת להתנתק?
"זה לא שזרקתי את המחשב והטלפון לים ולא היה אפשר להשיג אותי. בנינו חברה עם אנשים טובים שאפשר לסמוך עליהם, והגדרנו תחומי אחריות לפני שיצאתי לחופשת הלידה, ואם יש קרייסיס - אני זמין.
"אני מאמין שהאפשרות לצאת לחופשה מחזקת אצל העובדים את התחושה שהחברה רואה אותם כבני אדם ולא רק כמפעל לייצור קוד, ובנוסף זה מחזק את הפרודוקטיביות של העובדים אחרי החופשה. זה טוב לעובדים ולקשר בינם ובין המעסיק. במונחים של הייטק, חודש חופשה זה מאוד זניח, וזה דורש מאיתנו לא להיות תלויים בעובד אחד, שזה דבר מבורך בפני עצמו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button