ד"ר רמי כרדוש

סובלים מכאבי ברכיים? הניתוח שיעמיד אתכם על הרגליים

פעם זו הייתה גזירת גורל, קשה מאוד לשינוי. היום כאבי ברכיים כתוצאה משחיקת סחוס יכולים להיפתר. האורתופד המומחה ד"ר רמי כרדוש מעניק תקווה ומספר על ניתוח חדש – החלפת ברך ללא צמנט – שמחזיק מעמד יותר זמן בפחות סבל

מאת כרמל קרמן, מוגש מטעם ד"ר רמי כרדוש
פורסם:
אם אתם קוראים את הכתבה הזו, אתם יודעים במה מדובר. אתם מכירים את הכאבים, את ההגבלה בתנועה ואת תחושת התסכול וחוסר האונים שמתלווים לשחיקת סחוס בברך. פתאום, כל מה שהייתם, לא נחשב. ספורטאים? מיטיבי לכת? רקדנים? עכשיו אתם מוגבלים בתנועה. שחיקת סחוס בברך תוקפת בדרך כלל החל מגיל 65, אך היא מופיעה גם בקרב צעירים. בשלב הראשון מטפלים בה בשורה של טיפולים שמרניים כפיזיותרפיה, הזרקת סטרואידים, הזרקה של חומצה היאלורונית, הזרקת תאי פלזמה לתוך הברך ועוד.
כששום דבר לא עובד, הטיפול המומלץ עד לאחרונה היה ניתוח להחלפת ברך, שגרר כאבים, דרש זמן החלמה ממושך והחזיק מעמד לזמן מוגבל.
היום, אומר ד"ר רמי כרדוש, רופא בכיר בהחלפות מפרקים בבית חולים שמיר, יש פתרון טוב ויעיל יותר – החלפת ברך ללא צמנט - שמחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר וכרוך בפחות כאבים. ביקשנו מד"ר כרדוש לספר על הניתוח החדש ולענות על השאלות הנפוצות שמטרידות את מי שסובל מהתופעה.
מה הבעייתיות בניתוח המסורתי להחלפת ברך?
"החלפת ברך זה ניתוח עם אחוזי הצלחה גבוהים, בספרות מדברים על 85%, אבל הוא לא מאה אחוז. הבעיות המרכזיות הן הכאב והסבל לאחר הניתוח ואורך החיים המוגבל של הפרוטזה שמוכנסת לגוף, שמחזיקה כמה שנים, מה שדורש לעתים קרובות ניתוח חוזר".
מה שונה בטכניקת החלפת ברך ללא צמנט, שאתה מנתח בה?
"כדי למצוא פתרונות לבעיות האלה התחלתי להשתמש בפרוטזה מטיטניום שנכנסת לגוף ללא הדבק (צמנט), שמשתמשים בו בניתוח המסורתי, ואורך החיים שלה גבוה בהרבה. כיום אני עושה את כל החלפות מפרקי הברך בטכניקה ללא צמנט. מבחינה טכנית מדובר בשיטה זהה. אבל הפרוטזה שמכניסים שונה, וזה נעשה ללא הדבק. נחשפתי לשיטה הזו לפני כעשר שנים אבל היא הייתה מאוד יקרה. באיזשהו שלב הצלחתי להגיע להסכם עם בתי החולים וחברת השתלים, וכך הגענו לדרך המלך".
מה היתרונות של השיטה?
"הניתוח קצר יותר, וככל שהטראומה לרקמות הרכות בניתוח מצטמצמת, כך הכאב, הסבל והנפיחות אחרי הניתוח פוחתים. זמן הניתוח קצר כי אין צורך לערב צמנט ולחכות שהוא יתייבש וככל שאורך הניתוח קצר יותר, הסיכונים והסיבוכים פוחתים.
"אורך החיים של הפרוטזה ללא צמנט גבוה יותר באופן משמעותי מאוד. פעם המטופל היה צריך למשוך כמה שיותר כדי לא לעשות ניתוח חוזר, שהוא הרבה יותר מסובך וכואב. לכן, הייתה לנו בעיה למצוא פתרון לבן אדם צעיר שצריך החלפת ברך. היום, עם פרוטזה שמחזיקה יותר שנים, הבעיה הזו נפתרה.
"יתרון נוסף: כולנו יודעים שלצמנט יש סיבוכים, זה עלול להוריד לחץ דם בזמן הניתוח או לגרום לתסחיף. בשיטה הזו זה מנוטרל.


"לסיכום: אורך החיים של הפרוטזה גבוה; הניתוח מתרחק מהסיבוכים של שימוש בצמנט; הוא אורך פחות זמן ולכן הסיכונים לסיבוכים פוחתים. בנוסף, הטראומה לרקמות הרכות פחותה, כך שהשיקום קל יותר והכאב, הסבל והנפיחות פוחתים".
למי הניתוח מתאים?
"לכל מי שסובל משחיקת סחוס בברך, שגורמת לו לפגיעה באיכות החיים, כאשר כל הטיפולים השמרניים כשלו. הוא מתאים לכל מקרה, למעט למקרים נדירים שבהם איכות העצם מאוד ירודה".
מהו משך זמן ההחלמה הצפוי?
"זה אינדיבידואלי, אין כללים בנושא הזה, אבל אני רואה בפירוש זמן החלמה קצר יותר. יש לי לא מעט חולים שעשו אצלי בעבר החלפת ברך ואצלם השתמשתי בפרוטזה עם צמנט, והם באו אחרי כמה שנים כי נפגעה להם הברך השנייה, ושם עשיתי להם פרוטזה ללא צמנט. הם הרגישו בהבדל משמעותי ברמת הכאב והשיקום".
מהם אחוזי ההצלחה?
"בספרות מדברים על 85-80 אחוז, אבל אצלי בקליניקה האחוזים עומדים על למעלה מ־95. אני עורך 300 ניתוחים בשנה ואני יכול לספור על יד אחת את מספר המנותחים שלא היו מרוצים".

לסיכום, 3 דברים לקחת איתכם מהכתבה:
1. אל תיכנעו לכאבים ואל תימנעו מטיפולים. אפשר לטפל בכאבי ברכיים כתוצאה משחיקת סחוס.
2. בניתוח ללא צמנט התוצאה נשמרת לכ25 שנה. 25 שנה של שקט.
3. בררו עוד פרטים על ניתוח השתלת ברך ללא צמנט. בהחלט יכול להיות שזהו הפתרון שיחזיר לכם את איכות חייכם.

לקביעת תור התקשרו: 03-5117843
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button