דייט בווידיאו

הדרישה החדשה בעולם הדייטים: שיחת וידיאו לפני המפגש

התומכים בשיטה טוענים שרק כך אפשר לעקוף את התמונות המפולטרות באפליקציות. המתנגדים גורסים שזה יוצר אווירה של ראיון עבודה. אז מה אתן תעשו אם הדייט שלכן יצוץ על המסך כשאתן באמצע ערימת הכביסה?

פורסם:
לאחרונה הכיר אלון קירשברג, גרוש פלוס שתיים ממושב עמינדב, מישהי שמצאה חן בעיניו בטינדר. אחרי התכתבות קצרה באפליקציה הם עברו לווטסאפ, ואז החליטו להיפגש. "סיכמנו שנצא לבר ליד הבית שלה ושאני אבוא לאסוף אותה", הוא מספר. "אחרי שהחניתי מתחת לבניין שלה, אישה אחת פתאום נקשה לי על החלון. הייתי משוכנע שהיא רוצה להעיר לי שאסור לי להחנות איפה שחניתי, שאני מפריע. פתחתי את החלון ואמרתי לה, 'זה בסדר, אני תכף זז. אני פשוט אוסף מישהי'. ואז אותה אישה אמרה לי: 'זו אני. אתה אוסף אותי'. הייתי בשוק".
למה הוא היה בשוק? ובכן, לדברי קירשברג (46), בעל עסק לטיולי שטח, בין הבחורה שראה בחיים ובין התמונות שהיא העלתה באפליקציה, לא היה כל קשר. "בדיעבד הבנתי שהיא השתמשה בכל מיני פילטרים ששדרגו מאוד את המראה שלה", הוא מסביר. "כולנו מן הסתם מעלים לאפליקציה את התמונות שהכי מחמיאות לנו. עם זה כמובן אין לי בעיה. אבל יש הבדל בין זה ובין להעלות תמונות שמשנים בהן את הנראות לחלוטין. אם אותה בחורה לא הייתה משתמשת בפילטר, גם אם היא הייתה מעלה את התמונה הכי מחמיאה שלה, עדיין לא הייתי עושה לה מאץ', כי היא פשוט לא הטעם שלי מבחינה חיצונית".
אלון קירשברג: "שיחת הווידיאו לא אמורה להגן רק עליי. ייתכן שיהיו נשים שירגישו שאני פחות מוצא חן בעיניהן. השיחה הזו אמורה למנוע משנינו להתאכזב ולבזבז סתם את הזמן"
הגיוני.
"הרגשתי לחלוטין מרומה. אתה מרגיש משמעותית שנעשה לך עוול. ששיקרו לך ביודעין".
מה עשית בסופו של דבר?
"היא נכנסה לאוטו, נסענו לבר והשתדלתי להיות נחמד בדייט עד כמה שאפשר, למרות שבתוכי רק חיכיתי שהוא ייגמר. יש לי ידידה שקרה לה מקרה דומה - היא נפגשה עם בחור שהעלה תמונות שלו מלפני 15 שנה. בשנייה הראשונה היא אמרה לו בלי בושה: 'תקשיב, אתה לא דומה לתמונות שפרסמת. אני לא יודעת למה עשית את זה, אבל אני הולכת הביתה'. היא אמרה לי: 'אני לא מוכנה שיעבדו עליי'. אבל אני לא הייתי מסוגל להגיד את זה לאותה בחורה. הרגשתי לא נעים".
6 צפייה בגלריה
 אלון קירשברג
 אלון קירשברג
אלון קירשברג. "הכי קרוב למפגש בחיים"
(צילום: אלבום פרטי)
לדברי קירשברג, זו לא הייתה הפעם האחרונה שבה הוא נכווה. "ניסיתי להפיק לקחים", הוא מספר, "ובהתכתבויות הבאות שלי ביקשתי גם פייסבוק או אינסטגרם. אבל גם אז היו הרבה מקרים שנפלתי. הייתה למשל מישהי שלפי האינסטגרם שלה יכולה להתחרות בבר רפאלי. כל תמונה שלה וואו. ואז שוב, בפגישה פנים מול פנים לא הייתה טיפת דמיון. בדיעבד גיליתי שהתמונות שלה היו ערוכות עם פוטושופ".
אחרי הצטברות של עוד ועוד מקרים החליט קירשברג על שינוי מדיניות: לפני שהוא קובע להיפגש, הוא מבקש לערוך עם הדייט הפוטנציאלית שלו גם שיחת וידיאו. "גם אם יש פילטר בווידיאו, בשיחה הרבה יותר קל לזהות שיש שימוש באפקט מאשר בתמונות סטילס", הוא מסביר. "בנוסף, אתה יכול בשיחה כזו יותר להרגיש את הבן אדם, את המנעד שלו. זה הכי קרוב למפגש בחיים".
ורוב הנשים מסכימות לזה?
"לא. יש הרבה שאומרות 'אין מצב'. אני לא תמיד אפסול את אלה שלא מסכימות. זה נורא תלוי עד כמה בא לי להיפגש איתן, או עד כמה יש לי ספק. אבל ברוב המקרים אני כן מבקש, כי אני חושב שזה חשוב. גם עבורן, אגב. כי בסופו של דבר אם ניפגש, זה לא רק שאני שורף לעצמי ערב. גם הן שורפות לעצמן ערב. אני באמת לא מבין מה חושבות לעצמן בחורות שמעלות תמונות שאינן נאמנות למציאות. מה? שאני אראה אותן ולמרות שאגלה שהן לא נראות כמו שחשבתי, אתאהב באישיות הכובשת שלהן? זה בטוח לא יקרה. הרי מהרגע שאראה אותן ואבין שהן השלו אותי, ארגיש מרומה ובכלל לא אתן צ'אנס אמיתי להכיר אותן".
אפשר להבין.
"מנגד, גם חשוב לי לומר ששיחת הווידיאו לא אמורה להגן רק עליי. ייתכן מאוד שיהיו נשים שלגמרי נראות כמו בתמונות שלהן, אבל בשיחת הווידיאו ירגישו שאני פחות מוצא חן בעיניהן. גם זה לגיטימי. בסופו של דבר, שיחת הווידיאו אמורה לשרת את שני הצדדים, למנוע משנינו להתאכזב ולבזבז סתם את הזמן".

כלי סינון נהדר

קירשברג, כך מתברר, לא לבד בהחלטה הזו. אם פעם, לפני הרשתות החברתיות, הטלפונים החכמים והאפליקציות, אנשים היו נפגשים בלי אפילו לראות תמונה - הרי שבשלב הנוכחי, יותר ויותר סינגלים מעלים את הרף ומתנים את הדייט בשיחת וידיאו ראשונית. גברים מבקשים לערוך שיחה כזאת עקב הקלות שבה אפשר היום לשפצר תמונות בעזרת תוכנות שונות, שלעתים יוצרות מראה שכבר אין בו כל קשר למציאות (וכן, מי שבעיקר עורכות תמונות הן נשים). נשים יבקשו שיחת וידיאו כדי להתמודד עם גברים שמפרסמים תמונות לא עדכניות, וגם החשש הגדול ממתחזים תורם לרצון הזה.
אמיר אליאסקו (48), עורך דין ומעצב קעקועים מכפר־סבא, גרוש פלוס שלושה, מספר שגם הוא לא מוכן לצאת לדייט עם מישהי שתסרב לעשות איתו שיחת וידיאו מקדימה. אצלו, הוא מדגיש, זה לא קשור רק לרמת האמינות של התמונות: "אני מחפש מישהי עם וייב מסוים, כזו שתהיה מגניבה וספונטנית", הוא מסביר, "ושיחת הווידיאו היא כלי סינון נהדר עבורי".
לדברי אליאסקו, הוא התאהב בקונספט כבר לפני שלוש שנים. "זמן קצר אחרי שהתגרשתי נכנסתי לטינדר, היה לי שם מאץ' עם מישהי, התכתבנו והחלפנו טלפונים. למחרת היא פתאום התקשרה אליי בווידיאו. הייתי קצת בשוק כי אפילו עוד לא יצא לנו לדבר בטלפון, אבל עניתי. הייתה לנו שיחה מאוד נעימה ומצחיקה, שהותירה בי הרבה תובנות".
6 צפייה בגלריה
 אמיר אליאסקו
 אמיר אליאסקו
אמיר אליאסקו. "מעדיף לראות את הבחורה במצב הכי אותנטי שלה, לטוב ולרע"
(צילום: אלבום פרטי)

אז בעצם אתה מתקשר לנשים בווידיאו במפתיע? בלי אפילו לבקש מראש?
"זה לא שכל היום אני נמצא באפליקציה, מחליף עם נשים טלפונים ומחייג אליהן. אבל אם אני מכיר מישהי ויש בינינו התכתבות נחמדה, אז כן. הרבה פעמים באופן טבעי, במקום לכתוב לה עוד הודעה, אני רואה את כפתור הווידיאו בווטסאפ ומחליט ללחוץ עליו. יכולות להיות להן המון סיבות למה לא לענות: כי הן בעבודה, כי הן עם הילדים. אבל אם הן בכל זאת עונות, מבחינתי זה אומר עליהן הרבה".
אמיר אליאסקו: "הרבה פעמים אני רואה את כפתור הווידיאו בווטסאפ ומחליט ללחוץ עליו. היו כאלה שלקחו את זה רע. כתבו: 'מה אתה מתקשר אליי ככה פתאום?'"
מה למשל?
"שיש בהן רמה מסוימת של ספונטניות, שיש בהן נכונות להכניס מישהו חדש לחיים שלהן, שהן מוכנות לפתוח צוהר לעולם שלהן ולצאת מהקומפורט־זון. ואלה חלק גדול מהתכונות שאני מחפש. זו גם לא אמורה להיות שיחה ארוכה, כן? הבחורה יכולה רק לענות, לחייך, להגיד, 'אני בעבודה עכשיו, אשמח שנדבר מאוחר יותר', ולסגור. עדיין, עבורי זה יהיה מספיק. כך אפשר גם לקלוט את האנרגיה של הבן אדם, את ההוויה שלו, משהו שלחלוטין אי־אפשר לקבל מהתמונות בלבד".
רוב הבחורות עונות לך?
"היו בהחלט כאלה שלא, וגם כאלה שלקחו את זה רע. כתבו: 'מה אתה מתקשר אליי ככה פתאום?'. אבל הייתי אומר שיותר מחצי כן עונות. מצד שני, אני בטוח שזה לא מדגם מייצג, כי מראש אני מכוון לנשים שנראות לי יותר פתוחות ומתאימות מבחינת הווייב".
הרבה נשים היו אומרות שהן לא מסכימות, גם משום שזה מרגיש להן כמו מבחן וגם משום שהווידיאו יכול לתפוס אותן בזמן שהן לא נראות במיטבן.
"היה לי קטע כזה עם מישהי. יום אחרי שהכרנו באפליקציה ודיברנו קצת בטלפון, התקשרתי אליה בווידיאו והיא לא ענתה. היא כתבה שלא מתאים לה לענות כרגע, ושאם אני ממש רוצה שנקיים שיחת וידיאו, אז שנקבע לשעה מסוימת בערב. כשהתקשרתי בזמן שנקבע, היה ברור שהיא השקיעה הרבה לכבוד השיחה: גם בתפאורה מאחור וגם כמובן בעצמה. בזמן שאני ישבתי עם טרנינג על הספה, היא הייתה כולה מתוקתקת מבחינת שיער, איפור ולבוש, כאילו היא עומדת לצאת לדייט. זה לגיטימי, אני לא שופט אותה, אבל באופן אישי זה לא מה שאני מחפש. אני מעדיף לראות את הבחורה במצב הכי אותנטי שלה, לטוב ולרע. אשמח לפגוש מישהי מספיק בטוחה בעצמה, כזו שיכולה לנהל איתי שיחה גם כשהיא בלי איפור, עם חולצה לא מחמיאה, כשהמצלמה אולי קצת משמינה וברקע יש הרי כביסה. כי בסופו של דבר, זאת את! ויש מישהו בעולם שמאוד יאהב את זה! ומי יודע? אולי המישהו הזה הוא אני".

לא הזיז לי

קרן רז (43), יועצת משפחתית מוסמכת מגני־תקווה, גרושה ואמא לבת, מודה שהיא עצמה לא הייתה יוזמת שיחת וידיאו לפני דייט, אבל שאם יבקשו ממנה היא תיענה בחיוב. "בינתיים ביקשו ממני רק פעם אחת", היא מספרת. "זה היה מישהו שהכרתי באחת האפליקציות, למחרת דיברנו בטלפון, ובסוף השיחה הוא אמר: 'את ממש מוצאת חן בעיניי ואם לא אכפת לך, לפני שאנחנו קובעים להיפגש, הייתי רוצה שנעשה שיחת וידיאו כדי שנוודא שזה מתאים באמת'".
לא מעליב?
"כבר ניחשתי מאיזה מקום זה מגיע: שהוא רוצה לראות אותי כדי לוודא שלא שמתי פילטרים ושאני פחות או יותר נראית כמו בתמונות. בגלל זה לא התרגשתי והסכמתי".
קרן רז: "תהיה לי בעיה גדולה אם בשעה 23:00 בלילה, כשאני שוכבת במיטה עם הגולגול, מישהו יגיד לי פתאום: 'בואי נעשה שיחת וידיאו עכשיו'"
זה לא הרגיש לך כאילו את נמצאת תחת מבחן?
"באופן כללי, גם כשאני מגיעה לדייט פנים מול פנים, אני מגיעה מתוך הבנה שהבחור בוחן אותי ושאני בוחנת אותו. קיימת בחינה הדדית. כך שלא, זה לא ממש הזיז לי".
6 צפייה בגלריה
 קרן רז
 קרן רז
קרן רז
(צילום: אלבום פרטי)
אם זה לא מפריע לך, למה את עצמך לא מבקשת שיחת וידיאו?
"כי אני לא חושדת שכל בחור שאני מתכתבת איתו עובד עליי. נכון שיש גם גברים ששמים תמונות לא עדכניות שלהם, אבל אני חושבת שלרוב אני מצליחה לשים לב לנורות האזהרה עוד לפני שבכלל נוצר מאץ'. ברור שיש מקרים שבהם אני יכולה לפספס, אבל מבחינתי זה גם בסדר. אז באתי ובזבזתי שעה וחצי מזמני. מבחינתי, זה לא קורה כל כך הרבה שזה מצדיק את המאמץ הזה".
למה מאמץ?
"כי בכל זאת, גם עבור שיחת וידיאו את צריכה באיזשהו אופן להתארגן. זו הסיבה שאמנם אסכים לנהל שיחה כזו עם מישהו שקובע איתי זמן מראש, אבל תהיה לי בעיה גדולה אם זה יהיה מישהו שבשעה 23:00 בלילה, כשאני שוכבת במיטה עם הגולגול, יגיד לי פתאום: 'בואי נעשה שיחת וידיאו עכשיו'. לזה אני בפירוש כבר לא אסכים".
יש כאלה שאומרים שרק ככה אפשר לראות את האדם השני בצורה אותנטית.
"בעיניי זה נקרא לדלג על שלבים, כי בסופו של דבר, אנחנו לא מתאהבים באדם שיושב מולנו עם הטרנינג הקרוע. אנחנו מתאהבים באדם המתוקתק שמגיע לדייט. רק אחרי שאנחנו כבר מתחילים לפתח רגשות כלפיו, אנחנו מוכנים לקבל אותו עם הטרנינג המוזנח והזיפים הסוררים. אני כן חושבת שאדם שמגיע לדייטים הראשונים צריך להביא את הטופ שלו, וזה בהחלט נכון גם לגבי שיחת וידיאו".

דינמיקה קרה ומלאכותית

וישנם גם אלה שמתנגדים לכל העניין בתוקף. אחד מהם הוא אלכס גולדבלט (48), איש הייטק מהרצליה, גרוש פלוס אחד. "התבקשתי לעשות את זה כבר פעמיים בעבר, הסכמתי והצטערתי על כך", הוא אומר. "במהלך השיחה הרגשתי שאני נמצא תחת זכוכית מגדלת, בסוג של ריאיון. בגלל שהדינמיקה הייתה כל כך קרה ומלאכותית, הייתי פחות נינוח וטבעי, ופחות הבאתי את מי שאני באמת. בגלל זה השיחה לא זרמה, ולדעתי זו גם הסיבה שזה לא המשיך לדייט. אין לי ספק שאם אני ואותן נשים היינו נפגשים פנים מול פנים, השיחה הייתה אחרת לגמרי והיה לזה הרבה יותר סיכוי".
6 צפייה בגלריה
 אלכס גולדבלט:
 אלכס גולדבלט:
אלכס גולדבלט. "הרבה דייטים מתפספסים"
(צילום: אלבום פרטי)

אז מה קורה אם היום מישהי מבקשת ממך לעשות שיחת וידיאו לפני?
"אסרב. אני מבין את החששות של נשים, ואין לי שום בעיה לשלוח למי שמבקשת תמונה עדכנית שלי בווטסאפ. אני יכול למשל להגיד לה, 'בדיוק הגעתי הביתה', היא תכתוב לי, 'תשלח תמונה', ואני אצלם ואשלח לה בכיף. אבל וידיאו זה הקו האדום שלי. אני פשוט פחות מתחבר למדיה הזאת. בכלל, אני חושב שיש משהו מבאס היום בזה שהטכנולוגיה יותר ויותר התקדמה. לדעתי הרבה דייטים מתפספסים רק כי אנשים מעדיפים לבחון עוד ועוד את הצד השני בשלל האמצעים השונים שעומדים היום לרשותנו, במקום פשוט לצאת ולהיפגש".
גם שרון איתן (56), גרושה פלוס שניים מתל־אביב, יוצרת, מרצה ויו"רית עמותת "שלובות - חיבור חדש לחיים", לא תזרום עם גבר שיציע לה לעשות שיחת וידיאו מקדימה. "אני יצאתי לדייטים בתקופה שהמושג 'בליינד דייט' עוד היה קיים", היא אומרת בחיוך. "בימים שחברה הייתה אומרת לי, 'יש לי מישהו להכיר לך', ויכלה לספר לי רק שהוא 'גבוה ויש לו תלתלים'. זה משמעותית היה יותר כיף מהיום. היו הרבה יותר פרפרים לפני כל דייט, והדייטים בעיניי גם היו מוצלחים יותר והובילו יותר לזוגיות מאשר עכשיו".
6 צפייה בגלריה
שרון איתן
שרון איתן
שרון איתן. "מעדיפה לצאת לדייט עם פרפרים כמו שהיו לי פעם"
(צילום: נדיה פונכץ)

למה תסרבי לשיחת וידיאו?
"בתור התחלה, זה יביך אותי ויגרום לי להרגיש שאני בסוג של ריאיון. מה גם שלא בא לי שיראו את הבית שלי או את הפיג'מה שלי. נראה לי מוזר להכניס בן אדם זר לתוך החיים הפרטיים שלי בשלב כל כך מוקדם של ההיכרות. בנוסף, אני לא חושבת שאני עוברת טוב בווידיאו, לא מבחינת נראות ולא מבחינת הקול. אני יודעת שבפגישה פנים מול פנים אני הרבה יותר מרשימה".
כשאת גם לבושה יפה ומאופרת.
"כן. מצד שני, אני לא אתחיל לסדר במיוחד את השיער ולהתאפר עבור מישהו שרוצה לדבר איתי חמש דקות שיחה בווידיאו. זה ירגיש לי מגוחך".
שרון איתן: "אני יצאתי לדייטים בימים שחברה הייתה אומרת, 'יש לי מישהו להכיר לך', ויכלה לספר רק שהוא 'גבוה ויש לו תלתלים'. זה משמעותית היה יותר כיף מהיום"
אבל שיחת וידיאו יכולה לתרום גם לך: להימנע מלהתארגן במיוחד לדייט ואז לגלות שהבחור ממש לא נראה כמו בתמונות שלו.
"יצא לי כמה פעמים למצוא את עצמי במצבים כאלה. היו גם כאלה שהודו ואמרו: 'ידעתי שאם הייתי מפרסם תמונות עדכניות שלי לא היית באה'. במקרים האלה אמרתי להם 'אתה צודק' והלכתי מיד. ועדיין, לא הייתי מבקשת שיחת וידיאו לפני. ברור לי שאני גם יכולה לראות את הבחור בווידיאו, הוא ייראה לי לגמרי מבחינה חיצונית, ובדייט אגלה שיש לו ריח שאני לא אוהבת או התנהגות שאני לא מסמפטת. בסופו של דבר צריך להבין שאין מאה אחוז בכלום, ויש גבול עד כמה צריך לשלוט בסיטואציה. בסוף, מרוב הצורך בשליטה הזו, עולם הדייטים יהפוך למאוד מלאכותי ומנוכר. בשורה התחתונה, אני עדיין מעדיפה לצאת לדייט עם פרפרים כמו שהיו לי פעם, להסתקרן לראות את מי אני הולכת לפגוש, ולקחת את הסיכון שלפעמים גם אתאכזב".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button