ש־43% מהאוכלוסייה סובלים מריפלוקס לפחות פעם בחודש

צרודה? מכחכחת בגרון לעתים קרובות? ייתכן שאת סובלת מריפלוקס

תופעת הריפלוקס גורמת לא רק אי־נוחות אלא גם מחלות קשות. הבשורה הטובה: מחקר ענק גילה שבקרב נשים שמקפידות על אורח חיים בריא ותזונה נכונה, התסמינים פוחתים משמעותית

פורסם: 05.12.21, 08:13
אם ניהול אורח חיים בריא יכול למנוע מאיתנו לחלות? לצערנו לא באופן גורף וברוב המקרים לא באופן שניתן למדידה. בהיבט הזה, מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine, דווקא מעורר סיבה לאופטימיות. לפיו, גורמים הקשורים לאורח החיים עשויים להפחית משמעותית את הסיכון לריפלוקס קיבתי־ושטי, שכעשרה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים ממנה. המחקר, שכלל 42,955 נשים בגילאי 62-42, בחן באמצעות שאלונים את חמשת הקריטריונים הבאים הקשורים לאורח חיים בריא: שתייה של לא יותר משתי כוסות משקאות מוגזים, תה או קפה ליום; אפס עישון במהלך כל החיים; משקל גוף תקין (BMI בין 18.5 ל־25); תזונה "שקולה"; לפחות 30 דקות של פעילות גופנית בינונית עד עצימה ביום. מממצאי המחקר עולה כי נשים שדיווחו כי הן עומדות בכל חמשת הגורמים האלה, היו בסיכון מופחת של 50% לתסמיני ריפלוקס לעומת נשים שלא עמדו באף אחד מהקריטריונים שהוזכרו.
תופעת הריפלוקס, ש־43% מהאוכלוסייה סובלים ממנה לפחות פעם בחודש ו־13% נוטלים תרופות לטיפול בה, היא מצב שבו תוכן חומצי, שבדרך כלל נשאר בקיבה, עולה מהקיבה לוושט וגורם לכווייה במעטפת הפנימית שלו. עליית התוכן החומצי גורמת לסימפטומים שונים שפוגעים באיכות החיים, והכווייה שנוצרת עלולה להזיק לטווח ארוך.
למה חשוב לאבחן? כי ריפלוקס לא מטופל עלול לגרום לכיבים, לדלקות ולהיצרויות בוושט ואף לתסמונת על שם בארט (שינוי טרום סרטני ברקמת הוושט שעלול, לעתים נדירות, להפוך לגידול ממאיר בוושט).

התסמינים רבים ומגוונים, ולכן נשים רבות אינן מודעות לכך שהן סובלות מהתופעה:

  • תחושת צריבה־שריפה באזור בית החזה והוושט.
  • כאב ברום הבטן או באזור הוושט, שלפעמים עשוי להקרין לגב
  • טעם חמוץ בפה
  • צרידות, בגלל פגיעה של החומצה במיתרי הקול
  • כאבי גרון שאינם נובעים מדלקת גרון חיידקית
  • שיעול או כחכוח שנובע מתחושה לא נוחה בגרון ומליחה שנוצרת בו
  • כאבים וקשיי בליעה
  • בחילות והקאות

הגורמים גם הם מגוונים, ולפניכן העיקריים שבהם:

  • קיומו של בקע בסרעפת
  • היריון, שמגביר את הלחץ התוך־בטני
  • השמנה, ובעיקר השמנה בטנית
  • עיכוב בפינוי הקיבה כתוצאה ממחלות כמו סוכרת או מעי רגיז
  • עישון ואלכוהול
  • צריכת סוגי מזון חומציים שגורמים לפתיחה של שריר סוגר הקיבה העליון, שאמור להיות סגור ולא לאפשר עלייה של חומצה לאזור הוושט
  • נטילת תרופות מסוימות

הטיפול כולל שני שלבים:

בתחילה פונים לאבחון אצל רופא משפחה או גסטרולוג שעשויים להמליץ על טיפול תרופתי, בהתאם לחומרת המצב. בהמשך, מומלץ לפנות לדיאטנית ולקבל המלצות תזונה, שאלה עיקריהן:
לא לאכול (או להמעיט ככל האפשר):
  • מזון מטוגן, מזון שומני (רצוי לבדוק בטבלת הרכיבים של המוצר שאין מעל 5 גרם שומן ב־100 גרם מזון), חטיפים שומניים, מוצרי חלב מעל 5% שומן, בצק עלים, פיצוחים.
  • מנטה, נענע, מזון חריף ומתובל, כולל תבלינים חריפים כמו פלפל חריף, פלפל שחור, קינמון, ג'ינג'ר, שום לא מבושל, בצל לא מבושל
  • פירות וירקות חמוצים כמו פירות הדר, עגבניות, פלפל אדום וירוק וכו'
  • שתייה מוגזת, שתייה בקש
  • לעיסת מסטיק
  • מיצי פירות חמוצים, חומץ, לימון
  • שוקולד וקקאו
  • קפאין (קפה, תה, קולה)
  • אלכוהול בכל צורה
  • מזון חם מאוד ומשקאות רותחים
  • ממתיקים מלאכותיים ומאכלים שמכילים אותם
לאכול
  • לחם מלא ודגנים מלאים שביכולתם לספוג את החומצה
  • ירקות ופירות (למעט מה שהוגבל ברשימה)
  • ביצה או שתיים ליום
  • מוצרי חלב עד 5% שומן
  • מנה בשרית דלת שומן: עוף, הודו ללא עור, בשרים רזים ללא טיגון בשמן
  • פחמימות כמו בטטה, אורז, אטריות מקמח מלא, תירס, קוסקוס מלא, גריסים, קטניות
  • פחמימות מלאות המכילות סיבים מסיסים שיש להם יכולת מוגברת להשהות את החומצה בקיבה, כמו, למשל, שיבולת שועל
  • שתי מנות של שומנים בריאים ביום: מנת שומן בריא = כף שמן זית/ 2 כפות טחינה מוכנה ללא תיבול חריף/ 10 שקדים/ 5 אגוזים/ רבע אבוקדו/ 20 גרם גרעינים או צנוברים
  • שתיית מים, חליטות צמחים (למעט מנטה ונענע)
  • מתוקים על בסיס סוכר חום או דבש, ורצוי בשילוב פחמימה מלאה כמו חטיף גרנולה/ 2 עוגיות מקמח מלא או פרוסת לחם מלא מרוחה בריבה מאיכות טובה (לא חמוצה)

5 טיפים להקלת הצרבת

1. להימנע מארוחות גדולות.
2. לחלק את המזון לארוחות קטנות במרווחים קטנים - מומלץ חמש ארוחות ביום שביניהן יש מרווחים של שלוש שעות.
3. לכלול בכל ארוחה מזון המכיל פחמימה מלאה וסיבים תזונתיים.
4. להפסיק לאכול שעתיים לפחות לפני השינה.
5. אם הריפלוקס מופיע בעיקר בלילה, כדאי לשקול לישון עם כרית מוגבהת.

אתן בהתקף ריפלוקס?

להפחתת הצריבה באופן מיידי כדאי לאכול מלפפון או לשתות מי קרח (כוס מלאה בקוביות קרח ומעט מים) - שותים את המים הקרים בלגימות קטנות, וההקלה תורגש מיד.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.