אקנה

"אקנה הוא כמו אזעקה" : בזמנים קשים גם הפצעונים מתקיפים

לא רק אנחנו, גם העור שלנו מושפע מכל הסטרס והחרדה הגואה, ומגיב למצב בדרכו שלו. מה נוכל לעשות כדי למזער נזקים? שלוש מומחיות מסבירות

פורסם:
לינוי היא תלמידה בכיתה י"ב שהחלה ללמוד לבגרויות החורף. כשאזעקת "צבע אדום" העירה אותה משינה עמוקה ב־7 באוקטובר היא עוד לא ידעה, כמו כולנו, מה עומד לקרות. אבל העור שלה היה חכם ממנה. בתוך יממה אחת הופיעו שני פצעונים על פניה. ואחרי יום עוד אחד. בתוך עשרה ימים מתחילת המלחמה התפרץ אקנה על פניה.
ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, לא מופתעת. "מהשבוע הראשון של המלחמה הגיעו אליי פציינטים עם החמרה של אקנה, סבוריאה ומחלות עור נוספות", היא אומרת. "הגוף שלנו מושפע מכל מה שקורה בארץ לאחרונה, ואין אדם שלא חווה משהו מכל הספקטרום של השפעות הסטרס על הגוף. כרופאים אנחנו רואים את זה במחלות לב ויתר לחץ דם, אבל דווקא על העור אנחנו רואים מיד את ההשפעה של הסטרס. ידוע גם שטראומה, אבל, חרדה או כל אירוע קשה שעברנו בחיים יכולים לגרום להתפרצות מחלת עור או להחמיר מחלה קיימת שהייתה רדומה. למשל, הרפס או פסוריאזיס אבל גם אלופציה אראטה, מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את זקיקי השיער ומביא להתקרחות".
חוה זינגבוים, מנכ"לית תאגיד הקוסמטיקה הנושא את שמה, מסבירה שהבעיה היא באופן ההתייחסות אל העור. "העור הוא לא איבר ביוטי, וכשמדברים על עור לא מתכוונים רק לעור הפנים", היא מבהירה. "העור הוא איבר הגנה והוא פונקציונלי כמו לב, כבד, ריאות. מדובר באיבר הכי גדול בגוף האדם שמושפע מהכול - ממחזור הדם, הדיאטה שלנו, שינויים הורמונליים, וכן, סטרס משפיע על ההורמונים שמשתחררים אל מחזור הדם, והגוף מגיב".
מה בעצם קורה לנו בזמן סטרס?
"סטרס הוא תגובה פיזיולוגית ורגשית, ויש לו תפקיד ביולוגי חשוב. כשחיה בטבע מרגישה איום על חייה, היא חווה עלייה ברמות האדרנלין והקורטיזול, קצב הלב שלה מוגבר וגם זרימת הדם לאיברים. גם כשאנחנו שומעים אזעקה, יש לנו עלייה באותם הורמונים, כדי שהגוף שלנו ייכנס מיד לסטרס ונקום מהספה אל הממ"ד במהירות. כשזה קורה פעם אחת זה בסדר, אבל הסטרס המתמשך לאורך זמן בעייתי. כשהאדרנלין והקורטיזול נשארים בגוף לאורך זמן, הגוף מייצר כימיקל בשם היסטמין שגורם לגוף להגיב כאילו אנחנו במצב אלרגיה למרות שאנחנו לא אלרגיים לשום דבר. העור יכול להגיב בגרד, אודם, פריחות וגם בייצור מוגבר של סבום, השומן העורי. כשהמערכת ההורמונלית משתבשת, מערכות פיזיולוגיות שלמות בגוף משתבשות. העור מגיב על בסיס אוטואימוני לכל הדברים שיש לנו אליהם נטייה גנטית, למשל פסוריאזיס, אקזמה, רוזציאה, אקנה. אבל זה לא רק זה: העור הוא מעטפת חיצונית שגם מושפעת מהסביבה. אם אני באזור מאובק, אם אני כל היום חשופה לקרינה כחולה ולמכשירים סלולריים או בשמש או מול מזגנים, העור מושפע".
למה הגוף בוגד בנו בדיוק כשאנחנו צריכות אותו חסין?
זהר ברק אור, מטפלת ברפואה סינית ומתמחה בדרמטולוגיה סינית, מסבירה: "לפי הראייה של הרפואה הסינית, הגוף לא בוגד בנו, להפך, הוא מתריע. אקנה הוא כמו אזעקה בשבילנו, כדי שנשים לב למה שקורה לנו בנפש. ברפואה הסינית העור נחשב לריאה השלישית שלנו - איבר שהוא החיץ בין הגוף שלנו, שמורכב מחומר, רוח, נפש, ובין מה שקורה בחוץ. העור הוא איבר נשימה מקביל לריאות, אנחנו נושמים דרך העור, מזיעים דרכו, מפרישים שומן, וזהו האיבר הכי גדול בגוף ובעל משמעות גדולה".
אז לפי הרפואה הסינית, מחלת עור היא רק התרעה?
"כשאנחנו חווים טראומה, אבל ופחד, הרגשות האלה משפיעים על העור שלנו ישירות. האקנה, כמו שאר המחלות, גורם לנו להבין שמשהו בגוף לא תקין. ולכן כשמגיעות אליי נשים שחרב עליהן עולמן בגלל מחלת עור או אקנה, אני אומרת להן, תגידו תודה לגוף שלכן שהוא הוציא את המחלה החוצה כדי שנראה אותה, ולא החזיק אותה בפנים. 'עדיף' מחלת עור על מחלה ממאירה או כרונית. כמו שאנחנו מוציאים בכי כדי לפרוק רגש או מזון בפעולה של הקאה כדי לפרוק רעלים, מחלת עור היא מחלה של שחרור, שמטרתה להעיד על חוסר איזון בגוף ולהתחיל לחפש מה לא תקין בנפש ובגוף הפיזיולוגי. יש עוד איברים שהרפואה הסינית מתייחסת אליהם בהקשר לעור: הלב אחראי על כלי הדם ועל תנועת הדם, וכשהלב נפגע אנחנו מרגישים צער, כאב, חרדה ופחד ותנועת הדם מופרת. כשהדם לא מזין את העור, העור מתחיל להתייבש, נעשה אדום, ונעשה חולה. הכבד, מטרתו לסנן ולפלטר את הדם והוא איבר ששולט על הצ'י, האנרגיה של הגוף. כשאנחנו מותקפים רגשית, הכבד לא מצליח לפזר את האנרגיה בצורה תקינה אל הריאות ואל העור ומאפשר את הופעתן של מחלות עור. מחלות עור הן בדרך כלל נטייה. אוהבים לדבר על גנטיקה, אני מדברת על אפי־גנטיקה - אורח החיים שהמשפחה הזו נוקטת, שמאכלים מסוימים שלה מעודדים יותר מחלות עור או משפחות שחיות יותר בסטרס ולא ברווחה אנרגטית ונפשית".
האם לטפל מיידית או לחכות שיעבור הסטרס?
ד"ר אקרמן: "כדאי לטפל מיידית ולפתור את הבעיה הזו כשהיא קטנה יותר. אם תטפלי, זה ייעצר למרות שהסטרס נשאר, וכן, יכול להיות שזה יחזור ואז נצטרך עוד פעם לטפל כי את הסטרס כרגע לא נוכל להוריד. ברגע שאנחנו בסטרס, אנחנו גם יותר מגרדות ומתעסקות, ויכול להיווצר זיהום משני של חיידקים ופטריות שמעוררים יותר את הגרד ומייצרים צלקות, ונוצר מעגל. לכן ההמלצה שלי, גם כשמצב הרוח רע, לפעול לפי ההנחיות הברורות לאקנה: לשטוף את הפנים פעמיים ביום כי עם המתח מופרש יותר חלב והאקנה מוחמר, לעבור לקוסמטיקה ולאיפור נטולי שומן ולדיאטה דלת חלב ודלת שומנים. במקרים חמורים יש לגשת לרופא".
זינגבוים: "במצבי אקנה יש לנו עודף דלקתיות בגוף, וריפוי הפצע נעשה הרבה יותר איטי. אנחנו רוצות ריפוי מהיר. העור, כמו כל איבר אחר בגוף שלנו, כרגע חלש, ואנחנו צריכות לטפל בו כמו שהיינו מטפלות בכל איבר אחר. הוא מחובר למערכת החיסונית שלנו ומגיב לכל מה שקורה. טיפול בעור בזמן מלחמה אומר שאנחנו לא מטפחות עכשיו - אנחנו במצב של אס־או־אס. לא משנה אם בא לך או לא, חשוב לשמור על הניקוי של העור בתכשיר שהכי מתאים לו, ואם העור מיובש, אולי לא צריך סבון אלא תחליב. חשוב להקפיד לייבש את העור, בייחוד באזורי הקפלים, בעדינות ובטפיחות. השלב הבא: לחות בסיסית עם חומצה היאלורונית ואוריאה, ואולי ויטמינים בסיסיים כמו Q10 או תמצית קמומיל. למי שיוצאת מהבית - קרם הגנה. ואם את נמצאת המון מול מסכים, אנחנו ממליצות גם על הגנה מפני קרינה כחולה ולא לזלזל בזה. אנחנו יודעים היום שקרינה כחולה מעלה את הסיכוי לפיגמנטציה ולבעיות עוריות".
ממה כדאי להימנע?
"חשוב להימנע מתכשירים אגרסיביים כי האקנה היא הפרעת עור כרונית, כך אנחנו מסתכלים על זה, והטיפול צריך להיות ארוך טווח. אם יש דלקת בקיבה, את הרי לא תשתי חומצה, אז למה כשיש פצעים על הפנים את תתקפי את העור ותקלפי אותו? רגע, העור הוא איבר. את לא יכולה לשבש את חסם העור ולייבש אותו לאורך זמן. כשאת מייבשת ומקלפת אותו, את גורמת לחדירת חיידקים, לכן יש להוריד מהשולחן את כל החומרים האגרסיביים. מה כן? חומרים אנטי בקטריאליים, חומרים שמכילים שמן עץ התה, אנטיביוטיקה טבעית, פרוביוטיקה במריחה. היום אנחנו משתמשים בשילובים של פרה־ביוטיקה ופרו־ביוטיקה, זה העולם החדש, חומרים מתמציות קקטוס טבעי, לצד חומצה אזלאית וגם חומצה סליצילית ממקור טבעי. המטרה היא להפחית את רמת הדלקת ולהביא לריפוי של הרקמה כולה כדי לשמור על תפקוד העור".
ברק אור: "ברפואה הסינית שואלים איך מחלת העור נראית? האם יש בה מוגלה או שלפוחיות? האם יש בה קשקשים? האם זה על הגב, על הלחיים או על המצח? זה מגרד או לא? התפרץ עכשיו אבל היה רקע מוקדם או שמעולם לא היה? מחלות עור שמתפרצות עכשיו הן לא עמוקות ברפואה הסינית, הן שטוחות, כי התפרצו רק הרגע, והסיכוי שנרפא אותן קרוב ל־100%. לרפואה הסינית יש עומק אדיר ולכן אין המלצה אחת גורפת. נשלב דיקור ונאבחן את הרגשות - חרדה, מתח, אבל, טראומה. לכל רגש יש התייחסות אחרת והטיפול משתנה בהתאם: דיקור, צמחי מרפא מותאמים אישית, אקופרסורה (לחיצות על נקודות), כוסות מוקסה. מומלץ לקבל אבחון דרך קופת החולים או עם מטפלים שעובדים היום גם בהתנדבות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button