ירדן ישראלי ומיקי חיימוביץ. "ירדן היא דוגמה לנוער הנהדר שהתעורר ושפועל בנושא משבר האקלים"

מיקי חיימוביץ סומכת על ירדן ישראלי, 17: "היא לא מחפשת תשומת לב ועובדת בשקט"

פרויקט לנערה של "לאשה": האקטיביסטית הצעירה דאגה כבר בכיתה ו' שיהיה פח מיחזור בכיתה, והיום היא לא מסתפקת בלא לקנות פלסטיק, אלא מקדמת את חוק האקלים

פורסם:
במסגרת פרויקט מיוחד של "לאשה", ביקשנו משש נשים משפיעות בתחומן לבחור נערות (מתחת לגיל 18) מוכשרות במיוחד, שניתן לסמן אותן כדבר המבטיח הבא בענפי המוזיקה, המדע, התיאטרון, הספורט והמאבק למען הסביבה. המנצחת מיקי חיימוביץ בוחרת בירדן ישראלי בתחום האקלים וסביבה.
מיקי חיימוביץ, אקטיביסטית סביבה (61), החלה את הקריירה העיתונאית שלה בשנת 1984 כשהגישה את מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, תפקיד שעליו זכתה חמש פעמיים בפרס מסך הזהב. לצד עבודתה כמגישת חדשות מובילה, היא יצרה סדרות דוקומנטריות ותחקירים בנושאים חברתיים וסביבתיים, שעסקו בין היתר בבזבוז משאבים בתעשיית המזון, נזקי צריכת הפלסטיק, זיהום מי הים וזיהום האוויר והשפעתו על תהליכי ההתחממות הגלובלית.
חיימוביץ, אם לשניים, בזוגיות עם הפסנתרן עדי רנרט, נבחרה בשנת 2019 לכנסת ה־21 ברשימת "כחול לבן" וכיהנה עד לפיזורה ב־2021. כח"כית היא פעלה בעיקר למען אקלים וסביבה, ובין היתר קראה להכריז על מצב חירום אקלימי והגישה הצעות חוק בנושאים סביבתיים: זיהום מפרץ חיפה, החוק נגד משלוחים חיים ועוד. בנוסף הובילה קמפיין להנהגת "יום שני ללא בשר" (Meatless Monday) בישראל, להימנעות מאכילת בשר במשך יום בשבוע. לאחר שפרשה מהכנסת, היא מונתה ליו"ר מרכז השל לקיימות ופועלת כיום לקידום פתרונות סביבתיים.
ירדן ישראלי (17) מרחובות החלה את הפעילות האקטיביסטית שלה בכיתה ו', כשארגנה פח מיחזור לניירות בכיתה. "אני אפילו לא יודעת להגיד למה", היא מודה בכנות. "אולי עצבן אותי שילדים זורקים כל כך הרבה נייר לפח, עדיין לא ידעתי מה זה משבר האקלים, אבל הרגשתי שיש פה משהו לא תקין. כשהייתי בחטיבה שמעתי על הנערה השוודית גרטה טונברי, שגרמה להרבה בני נוער לחשוב על הסביבה והחלטתי לעשות עם זה משהו".
היא האמצעית מבין שלושת ילדיהם של עדינה (50), חוקרת במכון ויצמן ודודי (50), פסיכיאטר. את הפעילות התחילה במחאת הנוער למען האקלים, כחברת צוות קשרי ממשל. "פתאום הבנתי כמה המצב חמור וכמה הממשלה לא פועלת בנושא. דוח מבקר המדינה מ־2021 קובע שהפעילות של הממשלה בתחום הזה נעה בטווח של בין פיגור לאפס", היא אומרת. "יש פה מלחמה על החיים שלנו כאן, בעיקר של הדור שלי. אני לא יודעת באיזה עולם אני אחיה בגיל 40, יכול להיות שארד לסופר ולא יהיה מלפפון, ואם יהיה, אולי הוא יעלה הרבה מאוד כסף בגלל הנזקים של משבר האקלים. בסוף המניע הוא די אנוכי, לדאוג לעתיד שלי".

מיקי על ירדן: "התרשמתי מהרצינות שלה"

"ירדן היא דוגמה לנוער הנהדר שהתעורר ושפועל בנושא משבר האקלים ודורש מאיתנו המבוגרים את מה שלכאורה אמור להיות מובן מאליו - לדאוג שיהיה להם עתיד על הפלנטה הזו. היא חלק ממחאת נוער האקלים שאני מלווה כבר כמה שנים. אני פוגשת אותם בהמון אירועים, צעדות ומחאות והם קול אותנטי וחשוב.
מיקי: "כנציגת הדור שגרם לקסטסטרופה שאנחנו נמצאים בה, אני מרגישה מחויבות עצומה כלפי בני הנוער הפעילים, הם עבורי הדלק והתקווה"
"ירדן פנתה אליי לראשונה לפני כשנה וחצי סביב פעילות שהם תכננו בכנסת ומאז אנחנו בקשר. לפני הבחירות האחרונות, כשהיא וחברה נוספת, הנחו פאנל של פוליטיקאים לקראת הבחירות, סייעתי להן וכל כך התרשמתי מהרצינות שלה, מהעומק, מהמחויבות. היא באמת אחת הנערות היותר מרשימות שפגשתי. מה שיפה בה זה שהיא גם ממש לא מחפשת תשומת לב, היא עובדת מאחורי הקלעים, מניעה דברים והכול בהרבה שקט ורצינות.
"כנציגת הדור שגרם לקטסטרופה שאנחנו נמצאים בה, אני מרגישה מחויבות עצומה כלפי בני הנוער הפעילים למען האקלים ואני מודה להם, כי הם עבורי הדלק והתקווה".

ירדן: "כרגע הכי חשוב לקדם את חוק האקלים בישראל"

"לא נראה לי שאציל את העולם, אבל ברמה האישית אני לא יכולה לחיות עם הידיעה שלא עשיתי כלום", אומרת ירדן ישראלי. "כרגע חשוב מאוד לקדם את חוק האקלים. חשוב שיהיה חוק עם שיניים, כך שאם הממשלה לא עומדת בהפחתת פליטות גזי חממה, למשל, אפשר יהיה לעתור נגדה".
מה את עושה במסגרת פעילותך?
"כחברה בתנועת נוער למען האקלים אני מנסה לשכנע גורמי ממשל להתחיל לפעול איפה שמתרחש הנזק הכי גדול. בזמן שאני רבה עם האחים שלי שיכבו את המזגן או עם ההורים שלי שיקנו פחות פלסטיק, יש אנשים שיש להם המון כוח והמון כסף, ויש להם, למשל, מטוס פרטי, שעושים בשנה אחת נזק אקלימי שבן אדם ממוצע עושה ב־380 שנה. אני מעדיפה להשקיע את הכוחות שלי בלשכנע גורמי ממשל שיפעלו כדי לעצור אנשים כאלה מלזהם את הסביבה".
ירדן: "אני לא יודעת באיזה עולם אחיה בגיל 40. יכול להיות שארד לסופר ולא יהיה מלפפון. בסוף המניע הוא די אנוכי, לדאוג לעתיד שלי"
מה הבעיות הכי דחופות שצריך לטפל בהן?
"כאמור, להעביר את חוק האקלים, לטפל בתשתיות ניקוז להצפות וכמובן, לעבור לאנרגיות מתחדשות. אנחנו מדינה עם הרבה מאוד שמש שאיכשהו נתקעה מאחור".
על מה את נאלצת לוותר למען הפעילות שלך?
"אני משתדלת לא לוותר על כלום, אבל אין לי באמת יכולת להתנתק, אני לא יכולה להיות בטיול ופשוט ליהנות, אני חייבת להיות על זה. זה הדבר המרכזי שאני עושה אחרי בית ספר. אני גם מנגנת על צ'לו, אבל כמעט לא מגיעה אליו".
איפה תהיי בעוד עשר שנים?
"אני מקווה להמשיך לעסוק בפעילות ציבורית, למצוא את הדרך שלי להשפיע לטובה על החיים שלנו כאן. אני לא רואה את עצמי בכנסת, יש שם המון התפשרות על מה שאתה מאמין בו, ואני חושבת שזה לא בשבילי".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button