את גולשת באינסטגרם ורואה תמונות של נשים מושלמות - עם עור חלק לחלוטין, חזה שופע ושפתיים בשרניות. ואז את מסתכלת על עצמך במראה וחושבת, למה אני לא נראית ככה? את מתחילה לשחק בתמונות שלך עם אפליקציות מבוססות AI, והן מציגות בפנייך פילטר שנראה כמו הגרסה המשודרגת שלך. ואז את שואלת את עצמך - אולי עם קצת חומצה היאלורונית ובוטוקס גם אני אראה מושלמת?
לטכנולוגיית ה־AI (Artificial Intelligence - אינטליגנציה מלאכותית) שפרצה לחיינו יש השפעה עצומה על דימוי הגוף שלנו, על הביקוש להליכים קוסמטיים ולניתוחים פלסטיים ועל תעשיית היופי והקוסמטיקה בכלל. לצד ההשפעות השליליות, כמו פגיעה בדימוי הגוף, טכנולוגיית ה־AI טומנת בחובה יתרונות רבים שיכולים לשפר את חיינו. נשאלת השאלה - איך אנחנו כצרכניות נוכל להימנע מהנזקים ההרסניים של AI ועם זאת לנצל את האינטליגנציה המלאכותית לטובתנו? ראשית, נבין מה זה בכלל AI ואיך זה עובד: "AI זה תחום טכנולוגי המשלב בין משימות הדורשות אינטליגנציה אנושית למידע הקיים ברשת. מדובר בעצם במכונה שלומדת מידע. בעזרת המידע שהיא מעבדת, היא יכולה ליצור תוכן טקסטואלי או ויזואלי ולהשפיע על קבלת ההחלטות ועל העבודה שלנו", מסבירות מורן רוזנבאום ונטלי זוהר, מייסדות Women AI - מועדון ללמידת כלי ה־AI עבור נשים המכין אותן לעולם העבודה החדש ולשימוש בו בחיי היומיום.
רוזנבאום היא פרסומאית ואשת קריאייטיב וזוהר היא חוקרת טרנדים ועולמות וירטואליים באוניברסיטת רייכמן. בנוסף למועדון ללמידת כלי ה־AI, לשתיים יש פודקאסט בשם Pas Normal (המוקלט ב־Google for Startups) העוסק בחדשנות AI, והן מרצות בתחום בפני ארגונים וחברות גדולות.
2 צפייה בגלריה


מורן רוזנבאום (מימין) ונטלי זוהר, מייסדות Women AI - מועדון ללמידת כלי ה־AI עבור נשים
(סלי בן ארי)
"אפשר לחלק את ה־AI למחוללי טקסט ולמחוללי תמונה. מחולל טקסט זה למשל צ'אט GPT. בעבר, כשהיינו מחפשים מסעדה טובה בגוגל, מנוע החיפוש היה מציג לנו כל מיני לינקים למגוון מסעדות. לעומת זאת, אם אבקש מצ'אט GPT מסעדה איטלקית וטבעונית באזור המגורים שלי, הוא יֵדע לתת לי תשובה מדויקת וממוקדת במהירות רבה", הן מסבירות. "לצד מחוללי טקסט לטקסט, יש תוכנות שהן מחוללי טקסט לתמונות כמו אידאוגרם, דאלי, מידג'רני ועוד. התוכנות האלה לוקחות את ההנחיות הטקסטואליות שהמשתמש מעביר להן וממירות אותן לתמונה. למשל, אפשר לבקש מהתוכנה ליצור תמונה של אישה שמטפסת על הרי האלפים, והתוכנה תיצור את התמונה הזאת בהתאם לבקשה שלנו".
איך תעשיות האופנה והיופי משתמשות ב־AI?
"בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר חברות ומותגים שמשתמשים בדמויות וירטואליות מבוססות AI במקום בדוגמניות ובדוגמנים בשר ודם. למשל, חברת האופנה מנגו יצאה לאחרונה בקמפיין מבוסס AI. עבור החברות יש לזה מגוון יתרונות - הן יכולות לחסוך הרבה כסף וזמן. אין צורך לשכור דוגמנים, צוות צילום, מאפרת ותאורה. יתרון נוסף הוא הגיוון (Diversity) האינסופי שאפשר ליצור באמצעות AI, שקשה יהיה להגיע אליו עם דוגמנים אנושיים. למשל, אפשר לבקש מ־AI ליצור מודלים של 100 דוגמניות במידות גוף שונות, בגוני עור שונים, עם פגמים שונים וממוצאים אתניים שונים. כשיש מגוון רחב של דוגמניות כאלה, זה יכול לתרום רבות לתחושת הערך של מיעוטים, אנשים עם מוגבלות, נשים במידות גדולות וכו', לשבור סטיגמות ולעודד את קבלת השונה".
לצד האפשרות ליצור קמפיינים המעודדים מודלים שונים של יופי, AI עלולה להשפיע לרעה על הדימוי העצמי שלנו. מחקר שערך The Bulimia Project בחן מהו "הגוף האידיאלי" לפי שלושה מחוללי AI. לפי המחקר, 40 אחוז מהתמונות שנוצרו הציגו גוף הרחוק מהאישה הממוצעת, עם מותניים צרים במיוחד, בטן שרירית ושדיים גדולים. לדברי החוקרים, עשויה להיות לכך השפעה על הדימוי העצמי שלנו, בייחוד בקרב צעירות, ולהוביל להפרעות אכילה ולדיכאונות.
בעקבות המודעוּת לנושא יש חברות שהחליטו לא להיכנס לזירת הבינה המלאכותית. "חברת DOVE המשווקת מוצרי טיפוח לגוף ולשיער, הצהירה שלעולם לא תשתמש ב־AI בפרסומות שלה. ההצהרה החזקה הזאת תומכת בקמפיין שדאב מובילה מאז 2004 לחיזוק היופי הטבעי וקבלה עצמית", אומרות רוזנבאום וזוהר. "החברה ערכה מחקר ומצאה שעד שנת 2025, 90 אחוז מהתוכן שנראה באינטרנט יהיה מבוסס בינה מלאכותית. לפי אותו מחקר, אחת מכל שלוש נשים מרגישה לחץ לשנות את המראה שלה בעקבות מה שראתה באינטרנט, החברה מודעת לנזק שאידיאל היופי הזה עלול ליצור, והיא לא מוכנה לשתף עם זה פעולה".
איך אפשר למנוע את הנזק של AI על הדימוי העצמי שלנו?
"חשוב שתהיה רגולציה על הנושא, ושהקהל יהיה מודע לכך שהתמונה שהוא רואה היא לא של דוגמנית אמיתית אלא מודל מבוסס AI. ממש כמו שהיום בקמפיינים רגילים מופיעה כתובית שמציינת כי בתמונה נעשה שימוש בפוטושופ, אז גם בקמפיינים של AI חשוב שתופיע כתובית שהתמונה נוצרה על ידי AI. בנוסף, זה המקום שלנו כאמהות להיות מודעות לייצוגי היופי שהילדות שלנו נחשפות אליהם".
לצד ההשפעה השלילית שעשויה להיות ל־AI על הדימוי העצמי, המחקר של DOVE מצא שאחת מכל ארבע נשים (24 אחוז) וכמעט שתיים מתוך חמש בנות (41 אחוז) בארצות הברית מסכימות שהיכולת ליצור גרסאות שונות של עצמך באמצעות AI היא "מעצימה". בהקשר הזה, רוזנבאום וזוהר מציינות את היתרונות של AI: "כיום אנחנו יכולות לקחת חמש תמונות שונות שלנו וליצור בעזרת AI תמונה שלנו צועדות על הירח. באותה מידה אנחנו יכולות ליצור עם תוכנות פשוטות תמונות שלנו עם שינויים במראה - לבקש שיהיה לנו אף סולד, חזה גדול או שיער בלונדיני. בעולם הסושיאל מדיה נשאלת השאלה אם בכלל צריך לעבור ניתוחים פלסטיים כשאני יכולה פשוט להעלות תמונה שלי שעונה לאידיאל היופי, ממש כמו שאני יכולה ליצור תמונה שלי מחזיקה תיק גוצ'י בלי שבאמת יהיה לי תיק כזה. האפשרות הזאת יכולה לענות על הצורך להיענות לתכתיבי אידיאל היופי בלי ללכת למנתח פלסטי או להזריק חומצות בפנים".
"חברת DOVE הצהירה שלעולם לא תשתמש ב־AI בפרסומות שלה. לפי מחקר שערכה, אחת מכל שלוש נשים מרגישה לחץ לשנות את המראה שלה בעקבות מה שראתה באינטרנט, החברה מודעת לנזק שאידיאל היופי הזה עלול ליצור, והיא לא מוכנה לשתף עם זה פעולה"
אז איך AI משפיעה על הביקוש לניתוחים פלסטיים ולהליכים קוסמטיים? "מאז שה־AI נכנסה לחיינו, אני וגם קולגות שלי מקבלים הרבה פניות מנשים ומגברים שרוצים להיראות כמו תמונה שלהם אחרי פילטרים", אומר ד"ר מאיר כהן, יו"ר ארגון המנתחים הפלסטיים־אסתטיים בישראל. "כבר בשנת 2003, התחום הפלסטי עבר שינוי בעקבות משפחת קרדשיאן שהפכה את המוגזם לסטנדרט. בשנים האחרונות נכנסו תוכנות שמאפשרות לשנות את המראה שלנו, ואנשים מגיעים לקליניקה עם כל מיני בקשות מיוחדות".
אילו בקשות אתה מקבל?
"יש, למשל, אפליקציות מבוססות AI שמאפשרות לבדוק איך ניראה בעוד 20 או 30 שנה. נשים וגברים צעירים שעוד אין להם קמטים מגיעים אליי עם הפילטר הזה ושואלים איך אפשר למנוע את הקמטים האלה. יש נשים אחרות שמבקשות מראה 'שועלי' עם עצמות לחיים גבוהות וגבות מורמות. טיפולים פופולריים נוספים הם פיסול קו הלסת ומילוי שפתיים. הרופא צריך להפעיל שיקול דעת ולחשוב על טובת המטופל או המטופלת. יש טיפולים שהם הפיכים, כמו זריקת בוטוקס ויש טיפולים בלתי הפיכים, כמו ניתוח אף. חשוב שהרופא יציין את הסיבוכים ואת תופעות הלוואי האפשריות של הטיפול".
מה עושים כשהרופא מזהה שאין באמת צורך בטיפול?
"אני תמיד מעביר למטופלים דף עם הסברים על התהליך ועל הסיבוכים האפשריים, מבקש שיקראו אותו בבית ושרק אחר כך יחזרו לפגישה נוספת עם חבר, בן זוג או קרוב משפחה. לפעמים, כשיש עוד מישהו בחדר, הוא משקף לאדם אם מדובר בצורך אמיתי או בגחמה. הרבה פעמים הרצון לעבור הליך פלסטי נובע מאיזו הערה שמישהו פעם זרק לנו ואיזו צלקת שמישהו סוחב איתו כבר שנים. פעם באה אליי מישהי שביקשה שאמלא לה את הרגל כדי שתהיה עגולה יותר. ניסיתי להבין מאיפה הרצון הזה מגיע, ואז התברר שכשהיא הייתה ילדה מישהי אמרה לה שהרגליים שלה נראות כמו צינורות. יש אנשים שיש להם הפרעת גוף דיסמורפית (Body Dysmorphic Disorder). אותם אנשים מוטרדים באופן קיצוני מאיזה פגם פיזי במראה שלהם, וזה יכול ממש לפגוע בתפקוד היומיומי שלהם ולהוביל להתמכרות לניתוחים פלסטיים שעלולים להסב להם נזק. חשוב שלרופא תהיה אינטליגנציה אסתטית - הטיפול צריך להיות טבעי ומותאם לאדם, כך שהוא לא ייראה כאילו הוא התחפש למישהו אחר".
לא רק חסרונות
לצד הסכנות האפשריות, ד"ר כהן מסכים שאינטליגנציה מלאכותית יכולה לסייע מאוד למטופלים: "אני חושב ש־AI זה כלי מדהים שמאפשר להעביר מידע למטופלים על הטיפולים האסתטיים בצורה נגישה יותר. למשל, אין צורך לצלם מטופלים אמיתיים לתמונות לפני ואחרי ולפגוע בפרטיות שלהם. אפשר ליצור באמצעות AI תמונות שימחישו את תוצאות הטיפול. עם זאת, גם כאן חשוב שלא לעשות שימוש לרעה בכלי הזה. יש רופאים חסרי ניסיון שמשתמשים ב־AI כדי להציג מצג שווא של טיפולים שהם לא ביצעו. חשוב לציין שהתמונות נעשו על ידי AI כדי שאנשים יהיו מודעים לכך שלא מדובר במטופלים אמיתיים".
אם שקלתן לעבור הזרקת בוטוקס או מילוי חומצה היאלורונית, אז מהיום תוכלו לגלות איך תיראו לאחר הטיפולים. ממש לאחרונה רשת מכבי אסתטיקה הטמיעה טכנולוגיה חדשנית ראשונה מסוגה בישראל - סימולטור מבוסס AI להזרקות ולמילויים בהתאמה אישית. הסימולטור של חברת אנטיטימד, שהוקמה בשנת 2021, מאפשר ללקוחות הרשת לצפות בתוצאה הסופית טרם תחילת ביצוע הטיפול וכך לקבל החלטה על הטיפול המתאים.
“פיתחנו מנוע בינה מלאכותית שמאפשר לחזות איך הרקמה בפנים תתנהג לאחר טיפולים אסתטיים. המערכת מאפשרת להיכנס באופן מהיר ופשוט מכל מכשיר סלולרי ומכל מקום בעולם ולהעלות תמונת סלפי. לאחר מכן היא מנתחת את תווי הפנים, סוג העור, גיל ומגדר, ומציגה בפני הלקוח ספקטרום של תוצאות טבעיות ואפשריות הניתנות להשגה בטיפול. אפשר להגדיל שפתיים, להחליק קמטים וכו', ואז להבין איך הטיפול ישפיע על המראה שלנו", מסביר ליאור ידין, מנכ"ל אנטיטימד.
איך הסימולטור יכול לעזור למטופלים?
"לפני שפיתחנו את הסימולטור, לא הייתה שום דרך מותאמת אישית להמחיש למטופלים איך הם ייראו לאחר הטיפולים האסתטיים. כל מה שהיה אפשר להראות זה רק תמונות לפני ואחרי של מטופלים אחרים, ולא היה אפשר באמת לדעת איך הטיפול ישפיע באופן אישי על המראה שלנו. אם אנחנו יכולים לעשות הדמיות של בית חדש, אין סיבה שגם בתחום הזה של הטיפולים האסתטיים לא נשתמש בכלי ה־AI. הסימולטור מאפשר לקבל החלטה מושכלת יותר על הטיפול בהזרקות. אני צופה שתחום ה־AI בעולמות האסתטיקה רק ילך ויתפתח, וכבר היום אנחנו עובדים על פיתוח סימולטור של ניתוחי חזה".
"אנחנו מחפשים לתת מענה לכאב אסתטי - אותה בעיה שהמטופל רוצה לטפל בה כדי להרגיש שלם עם עצמו", מוסיף אלי פסח, מנהל מכבי אסתטיקה. "הסימולטור הוא אחד הפתרונות הטכנולוגיים שמאפשרים לנו לעשות את זה. מדובר בשירות חינמי שמופעל רק בארצות הברית ובמכבי אסתטיקה. הסימולטור לא מחליף ייעוץ רופא, אבל הוא מאפשר לגבש את התוצאה של הטיפול. הלקוחות מאוד מתלהבים מזה, ואנחנו צופים שהסימולטור ישנה את תרבות הצריכה הרפואית האסתטית בישראל".
אז האם AI מסוכן או שהוא יכול לתרום לאיכות החיים שלנו? "אנשים מפחדים מהבינה המלאכותית ומדברים על הנזקים שלה, אבל אפשר לקחת את הכלים האלה ולעשות איתם דברים טובים", מסכמות רוזנבאום וזוהר. "חשוב להבין ש־AI לא באה להחליף אותנו, אלא לייעל לנו את הזמן".