"גם היום, בגיל 33, אני עדיין פוחדת מאבא שלי"

בר סטאר הייתה בת 12, כשאמה יצאה איתה ועם אחותה, מהמעון לנשים מוכות. ליאת אנשל נדקרה על ידי בן זוגה לשעבר בנוכחות בנם. שתיהן נפגשו בוועידת "הנשים של המדינה" של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה", ודיברו על הכאב והבושה שאף פעם לא מרפים ועל כך שהמדינה צריכה לעשות הרבה יותר למען ניצולות אלימות. צפו בווידאו

הדר גיל עד
פורסם:
צפו בווידאו מתוך ועידת הנשים של המדינה
( צלם: נוויל האריס)
בר סטאר לא תשכח לעולם את הרגע ההוא בגיל 12, כשיצאה יחד עם אמה ואחותה ממקלט לנשים מוכות. "אני קוראת לו מקלט לנשים גיבורות, כי מבחינתי כל אישה שם היא גיבורה וכיום אני פועלת מול משרד הרווחה כדי לשנות את השם", אומרת סטאר. "כשיצאנו היינו לבד. היינו צריכות לשקם את החיים שלנו ולשלם חובות של שני מיליון שקל, שהיו תוצאה של האלימות הכלכלית של אבא שלי. האמת שסבלנו מכל סוגי האלימות בבית. אפילו היום, כשאני אישה בת 33, נשואה ובעלת קריירה, אני עדיין פוחדת מאבא שלי.
בר סטאר: "אני נכנסת לבתי כלא ומעבירה סדנאות לגברים שיושבים על אלימות במשפחה. הרבה פעמים אני אומרת לעצמי 'הלוואי שאצליח לדבר ללב של אחד מהם ולהראות לו מה ההשלכות של האלימות שלו על הילדים שלו, שאולי יבינו שאלימות זו לא הדרך"
"עברתי טיפול, עברתי ריפוי, אני עוברת מסע מטורף עם ההרצאות שאני מקיימת, אני נכנסת לבתי כלא ומעבירה סדנאות לגברים שיושבים על אלימות במשפחה. הרבה פעמים אני מסתכלת עליהם ונזכרת באבא שלי. אני אומרת לעצמי 'הלוואי שאצליח לדבר ללב של אחד מהם ולהראות לו מה ההשלכות של האלימות שלו על הילדים שלו, שאולי יבינו שאלימות זו לא הדרך".
בר סטאר וליאת אנשל הגיעו לשיחה בוועידת הנשים של המדינה של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה" לרגל יום האישה הבינלאומי, וסיפרו את סיפור חייהן, בתקווה שהן האחרונות בשרשרת הסבל.
1 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
הדר גיל עד, ליאת אנשל ובר סטאר בוועידת הנשים של המדינה
(צילום: אביגיל עוזי)

הדם ניתז לכל עבר

עבור ליאת אנשל מסע הריפוי עוד לא הושלם למרות שעברו כבר עשר שנים מאותו יום שבעלה ניסה לרצוח אותה.
"זה היה ביוני 2012, ביום שבו הגשתי את תביעת המזונות. בן זוגי לשעבר החליט כנראה שהוא רוצה לרצוח אותי לעיני הבן שלנו. כשהבאתי את הילד אליו, כדי שייפגש איתו במסגרת הסדר הראייה - הוא דקר אותי 18 פעמים, הכה אותי באגרופים לעיני הבן שלי שישב בכיסא הבטיחות באוטו. הדם ניתז, היו צרחות נוראיות ואז הוא חטף את הילד. בשארית כוחותיי יצאתי מהרכב והוא ניסה לדרוס אותי.
"בן זוגי הורשע על חבלה בנסיבות מחמירות ולא על נסיון רצח, שזה אבסורד בפני עצמו. הוא ריצה תשע שנים בכלא והשתחרר לפני פחות משנה. ואני ממשיכה להיאבק. הכוחות שלי אוזלים אבל אני חייבת להגן על עצמי ועל הבן שלי כי המערכת לא מגנה עליי, אני בתחושה שלמדינה ממש לא אכפת ממני. למה אני צריכה להמשיך ולהיאבק אחרי כל מה שעברתי.
ליאת אנשל: " איך זה שחוקים כמו 'חוק הפוטושופ' עוברים וחוקים כל כך מהותיים שקשורים באלימות במשפחה מתעכבים?"
"קחי לדוגמה את החוק לשלילת האפוטרופסות, שלפיו אדם שניסה לרצוח או רצח את אשתו יאבד את האפוטרופסות על ילדיו. יש הרחבה לחוק, שדנה במקרים כמו שלנו, שבהם גם מאדם שהורשע בחבלה בנסיבות מחמירות - תישלל האפוטרופסות. אבל הסעיף הזה עדיין לא נכלל בחוק. עוד לא מצאו זמן להעביר אותו. איך זה שחוקים כמו 'חוק הפוטושופ' עוברים וחוקים כל כך מהותיים שקשורים באלימות במשפחה מתעכבים?
"כשבן הזוג לשעבר השתחרר מהכלא הרשות המקומית שאני גרה בה דאגה לי למצלמות אבטחה. המדינה לא נתנה כלום. בתחושה שלי אני שקופה. הדבר היחידי שקיבלתי הוא צו הרחקה. ומה זה צו? זה נייר! מעבר לזה אני לא מקבלת שום דבר, אפילו לא מימון לטיפול פסיכולוגי שיעזור לי עם הטראומה שעברתי".

שני מיליון שקל חובות

"אני רואה בך את אמא שלי", מצטרפת סטאר לשיחה. "איך שהיא נלחמה ואיך שהיא הייתה חזקה וגידלה שתי בנות לבדה. כמה שניסו לעזור, זה אף פעם לא הספיק ואני חושבת שמאותה נקודה אני פועלת היום במטרה להקים מיזם שרואה ניצולות אלימות בצורה הוליסטית ונותן להן את כל המענים שאמורים להיות מסופקים לכן תחת קורת גג אחת. כלומר, ליווי משפטי כמו שאת צריכה ליאת, בלי שתצטרכי לשלם עליו, ליווי רגשי שיחזק אותך ויעצים אותך, ליווי כלכלי, תעסוקתי. אמא שלי עבדה במשק בית ויש לה פוטנציאל לכל כך הרבה יותר, אבל היא לא יכולה לקדם את עצמה, כי הייתה עסוקה במלחמת הישרדות.
בר סטאר: "צריך להעצים נשים, לחזק אותן. בואו ניתן להן כוח כדי שיוכלו לקום ולעזוב מערכת יחסים אלימה. זה הרי כל כך מפחיד לקום וללכת כשאת יודעת שתצטרכי לנהל את המאבקים האלה שמחכים לך בחוץ"
"אפרופו ליווי כלכלי ומשפטי", אומרת אנשל. "אם לי לא הייתה לי עבודה מסודרת אני לא יודעת איפה הייתי יום. אני משלמת על עורכי דין משנת 2011 כדי להגן עליי ועל הבן שלי, אני עדיין משלמת על האסון שקרה לנו".
סטאר: "כשאנחנו נשארנו עם חובות של שני מליון שקל, אמא שלי התרוצצה בין בתי המשפט ונאלצה להשאיר אותנו, הבנות הקטנות שלה, לבד. היינו כל כך לבד, והיינו זקוקות למשהו שיעטוף אותנו וייתן לנו כלים לצאת לדרך חדשה.
"צריך להעצים נשים כאלה, לחזק אותן. בואו ניתן להן כוח כדי שיוכלו לקום ולעזוב מערכת יחסים אלימה. זה הרי כל כך מפחיד לקום וללכת כשאת יודעת שתצטרכי לנהל את המאבקים האלה שמחכים לך בחוץ. אסור שזה יהיה שיקול כשרוצים לצאת ממעגל האלימות. לכן אני חושבת שהקמת מרכז הוליסטי שייקרא 'מרכז HOPE', באמת ייתן תקווה לנשים האלה".

הסבל של הילדים

"את אמא לביאה", אומרת סטאר לאנשל. "אני יודעת שהבן שלך רואה אותך והוא רואה אמא שנלחמת עבורו".
אנשל: "הוא שמע שאני מגיעה היום לוועידה ועודד אותי, אמר 'תלכי, זה טוב מאוד'. הוא משלם מחירים גבוהים על המצב. קודם כל בצד החברתי.
"שנינו נפגעי טראומה, יש לנו נכות נפשית, זה מחיר עצום. גם התהליכים שאנחנו ממשיכים לעבור שאני מנועה מלדבר עליהם, הם תהליכים מאוד קשים. אנחנו נפגעי עבירה, עברנו דבר כל כך קשה, לא יכול להיות שנצטרך גם לנהל במקביל מאבק משפטי".
סטאר מוסיפה: "כשאני הייתי ילדה המצב היה שונה, כי שמרנו בסוד את מה שקרה לנו. בעצם הייתי ילדה שקופה, העמדתי פנים שהכל בסדר ושאני חזקה, כדי לא להראות לאף אחד, אבל תחושות האשמה והבושה נשארו איתי. ומה שמרגש אותי היום, כשאני מעבירה סדנאות בבתי ספר לנוער ולצוותי חינוך והוראה, אני נזכרת במורות ובמחנכות שלי - הן לא ידעו את הסודות שלי אבל הן היו דמויות מיטביות עבורי, הן מאוד העצימו אותי וחיזקו אותי".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button