כניסה להריון נגד כל הסיכויים

נשים מדווחות: השתמשנו בזריקות הרזייה ונכנסנו להיריון לא מתוכנן

מגזין "פיפל" פרסם לאחרונה כתבה תחת הכותרת המסקרנת "תינוקות האוזמפיק", שבה צוטטו נשים שנכנסו להיריון בזמן שנטלו את זריקה ההרזיה. חלקן סבלו במשך שנים מאי־פריון, אחרות נטלו גלולות נגד היריון, עבור כולן מדובר היה בהיריון לא צפוי. האם סוף־סוף נמצא טיפול יעיל לבעיות פוריות? כן ולא

פורסם:
בתחילת שנות ה־90 עבדה חברת "פייזר" על פיתוח תרופה בשם "סילדנאפיל" שנועדה לטיפול ביתר לחץ דם ובתעוקת חזה. במהלך הניסוי הקליני נוסתה התרופה על קבוצת גברים בבריטניה, שכמה מהם דיווחו על תופעת לוואי לא צפויה אך מבורכת בהחלט: במהלך נטילת התרופה הם חוו יופי של זקפה! החברה מיהרה לבחון לעומק את "תופעת הלוואי", גילתה שאכן החומר הפעיל בה גורם לעלייה בכמות הדם הזורם בעורקי הפין, ומאון לאון, התרופה שווקה בסוף כטיפול עבור גברים הסובלים מבעיות של אין־אונות, תחת השם המסחרי "ויאגרה".
לאחרונה נשאלת השאלה - האם אנחנו עומדים שוב מול נס מדעי חדש: האם תרופות ההרזיה "אוזמפיק" ו"וויגובי", שסחפו את עולם הדיאטות ויצרו מהפכה של ממש בתחום הירידה במשקל, מהוות גם תרופת פלא לנשים הסובלות מקשיי פריון? זאת עקב דיווחים של נשים רבות בעולם שנטלו את הזריקות ונכנסו להיריון, לטענתן, בהפתעה וכנגד כל הסיכויים.
בכתבה שפורסמה במרץ האחרון במגזין "פיפל" תחת הכותרת "תינוקות אוזמפיק", צוטטו עדויות של מגוון נשים שהתעברו תחת טיפול הזריקות, חלקן כאלה שעברו לפני כן שנים של טיפולי פוריות ללא הצלחה וכבר היו בטוחות שנכנסו לגיל המעבר ואף כאלה שנטלו בזמן הזה גלולות למניעת היריון.
"מאחר שעבור ההיריון האחרון שלי נדרשתי לעבור סדרה ארוכה של טיפולי פוריות, שיערתי לעצמי שבטח אחרי שכבר מלאו לי 40, זה יהיה בלתי אפשרי עבורי להיכנס להיריון, ועוד באופן טבעי. אבל הנה, אני בהיריון", סיפרה אחת מהן. "זה לא מה שאני ובעלי תכננו, אבל זו בהחלט הפתעה נחמדה".
ד"ר יעל סופר: "מחקרים רבים הוכיחו קשר ישיר בין השמנת יתר לתסמונת השחלות הפוליציסטיות. אחד הדברים הבולטים בתסמונת זו הוא ייצור עודף של הורמוני מין זכריים (אנדרוגניים) שפוגעים במעגל הביוץ"
אישה אחרת דיווחה: "סבלתי מאי־פריון זה 14 שנה. חודשיים אחרי זריקות של אוזמפיק ואני בהיריון. הלם בלשון המעטה". וכאמור, היו גם לא מעט דיווחים של נשים שנטלו בזמן מתן הזריקות אמצעי מניעה: "הייתי תחת גלולות וההיריון הזה ממש לא היה מתוכנן", סיפרה אחת מהן. "אני סובלת מהיסטוריה ארוכה של הפלות ולידה שקטה, ובגלל זה החלטתי לפני שנתיים להפסיק לנסות להרות. במהלך הזמן הזה התחלתי עם אוזמפיק, ירדתי 31 קילו, ולמרות הגלולות נקלטתי".
גם הרשת החברתית טיקטוק הוצפה לאחרונה בסרטונים של אמהות או הריוניות טריות ששמחו לספר בהתרגשות על "תינוקות האוזמפיק" שלהן. "תודה רבה לאוזמפיק", כתבה למשל יוצרת התוכן האמריקאית רייבן רייצ'ל בחשבון הטיקטוק שלה, "ממסע להורדה במשקל זה הפך עבורי למסע של היריון". רייצ'ל (26), נשואה ואמא לבן תשע שנולד בליל הפרום, בשנה האחרונה של לימודיה בתיכון, סבלה מאז ומתמיד מעודף משקל. ההיריון הנוכחי, כאמור, היה בלתי צפוי והושג בעקבות השימוש בתרופת האוזמפיק במהלך הדיאטה שעשתה.
@raven.rechelle

Welcome to my pregnancy journal Thanks to ozempic .. this went from a weight loss journey to a pregnancy journal 🥹

♬ original sound - Raven

הסיבה: ירידה במשקל

אז האם אכן נמצאה תרופת קסם לבעיות פוריות? האם גם נשים שאינן סובלות מהשמנה אך מתקשות להרות - מומלץ שיתחילו להזריק?
ובכן, צר לנו לקלקל את הסיפור האופטימי, אבל לדברי האנדוקרינולוגית, ד"ר גבריאלה ליברמן־סגל, מנהלת המרכז לטיפול בעודף משקל במרכז הרפואי שיבא, התשובה היא שלילית באופן מוחלט. "באופן אישי טרם נתקלתי בארץ בנשים שסבלו מאי־פריון ונכנסו להיריון בהפתעה בזמן שנטלו אוזמפיק, אבל בהחלט שמעתי על התופעה", היא אומרת. "הסיבה להריונות הבלתי צפויים היא קשר עקיף לירידה במשקל".
מה זה אומר?
"העובדה שהשמנת יתר גורמת לקשיי פוריות ידועה היטב. נתקלתי לא אחת במטופלות שלי שניסו להיכנס להיריון ללא הצלחה, ירדו במשקל בעזרת דיאטה, תרופות או ניתוחים בריאטריים, ואז הצליחו להרות.
"הסיבה לכך היא שנשים עם השמנת יתר סובלות מתנגודת אינסולין, תופעה שגורמת לירידה בביוץ ואף פוגעת באיכות הביציות. בנוסף, האסטרוגן נוצר ברקמת שומן ולכן ככל שיש יותר תאי שומן בגוף, כך רמת האסטרוגן גבוהה יותר, תופעה שפוגעת ברירית הרחם. הוכח שגם כשמבצעים בנשים עם השמנת יתר טיפולי IVF, איכות הביציות פחות טובה ורירית הרחם שאמורה לקלוט את ההיריון מתקשה לעשות זאת".
ד"ר גבריאלה ליברמן־סגל: "אחת מתופעות הלוואי של הזריקות היא בעיות במערכת העיכול, כמו שלשולים, לכן התרופה יכולה לפגוע ביכולת הספיגה של גלולות נגד היריון וביעילותן"
ההשמנה משפיעה גם על היכולת לשמור על ההיריון?
"בדיוק. סביר שנשים אלה יסבלו במהלך ההיריון גם מסוכרת הריונית, יתר לחץ דם, חלבון בשתן ועוד. הסיכוי שההיריון ישרוד עד סופו ללא סיבוכים, קטן משמעותית. זו הסיבה שגינקולוגים מבקשים מנשים עם עודף משקל שרוצות להרות להפחית ממשקלן. אני משערת שהסיבה לעלייה בכמות הדיווחים של נשים שנכנסו להיריון תחת הזרקת האוזמפיק, קשורה לעובדה שבזכות הזריקות הללו ניתן לרדת בצורה ניכרת במשקל בזמן קצר יחסית: כ־15% ממשקל הגוף במהלך השנה הראשונה. לפני שהחל השימוש בזריקות ההרזיה, אפשר היה להוריד שיעור כזה של משקל בזמן קצר כל כך, רק באמצעות ניתוחים בריאטריים, אך שיעור הנשים שעוברות ניתוח בריאטרי נמוך משמעותית בהשוואה לנשים שנוטלות זריקות".
אם כך, נשאלת השאלה - איך נשים שנטלו גלולות למניעת היריון התעברו תחת השפעת הזריקות?
"אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של זריקות האוזמפיק הן בעיות במערכת העיכול, התרוקנות מואצת של הקיבה, שלשולים וכו'. לכן התרופה יכולה לעתים לפגוע גם ביכולת הספיגה של גלולות נגד היריון וביעילותן".

הסיבה: ירידה במדדי הדלקת

"אוזמפיק" היא תרופה שמבוססת על החומר הפעיל "סמגלוטייד" שאושר לשימוש בשנת 2019. לדברי ד"ר יעל סופר, מנהלת מרפאת השמנת יתר, המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת, מטבוליזם ויתר לחץ דם באיכילוב, התרופה כן מזכירה קצת את הסיפור של הוויאגרה, אך לא במשמעות של הפיכתה גם לתרופת פריון.
"במקור התרופה נועדה לטיפול בסוכרת", היא מסבירה. "במהלך הניסויים הקליניים ראו שיש לה השפעה ניכרת גם על ירידה במשקל, משום שהוכח שבמקביל להפחתת רמת הסוכר בדם, הטיפול בה מוביל גם לדיכוי התיאבון. ב־2021 אוזמפיק אושרה למתן בהזרקה גם עבור טיפול בהשמנה, וממש עכשיו צפויה להגיע לארץ ה'וויגובי', שמיועדת רק לסובלים מהשמנת יתר. בשתי התרופות מדובר באותו חומר פעיל, רק במינון שונה. ב'וויגובי' המינון של הסמגלוטייד גבוה יותר ועומד על 2.4 מ"ג לעומת 1 מ"ג".
גם לדעתה של ד"ר סופר, הסיבה העיקרית של הריונות בהפתעה בקרב נשים שסבלו מקשיי פוריות והחלו ליטול את זריקות ההרזיה, נעוצה בירידה במשקל. "מחקרים רבים שנעשו הוכיחו קשר ישיר בין השמנת יתר לקשיי פוריות ובין השמנת יתר לתסמונת השחלות הפוליציסטיות", היא אומרת. "אחד הדברים הבולטים בתסמונת זו הוא ייצור עודף של הורמוני מין זכריים (אנדרוגניים) שפוגעים במעגל הביוץ. כמו כן, השמנת יתר מעלה את מדדי הדלקת שגורמים לתנגודת אינסולין, מצב שבפני עצמו פוגע בפוריות. לכן, קרוב לוודאי שהירידה המשמעותית במשקל היא הגורם להריונות הבלתי צפויים".
מה הכוונה "קרוב לוודאי"?
"כרגע לא ברור אם לחומר שמצוי בתרופה יש קשר ישיר לתפקוד השחלות. בינתיים בוצעו מחקרים רק על חיות מעבדה ועדיין מדובר בהשערה בלבד. אנחנו לגמרי רחוקים מלהכריז שנמצאה תרופת פלא לאי־פריון".
כלומר, את לא ממליצה לנשים שאינן סובלות מהשמנה אך מתקשות להרות, ליטול את הזריקות.
"בשום אופן לא! אם אישה רזה תיטול את הזריקות היא יכולה להגיע מהר מאוד למצב של תת־תזונה, וזה ממש לא מצב אידיאלי להיכנס להיריון, כיוון שתת־תזונה עלול לגרום לסיבוכים בהיריון ולמומים בעובר. בנוסף, התרופות הללו גם לא נחשבות כבטוחות בהיריון. זו הסיבה שמבקשים מנשים שנוטלות אותן ומתכננות להיכנס להיריון, להפסיק לקחת אותן חודשיים לפני שהן מתחילות לנסות להרות. במחקרים שנעשו על חיות מעבדה היו דיווחים על מומים מולדים בזמן שהזריקו את התרופות הללו בעת היריון".

האם הזריקות מסכנות את העובר?

ד"ר מיכה באום, מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופריון, המרכז הרפואי שיבא־תל השומר: "נכון לרגע זה המידע מצומצם מאוד לגבי השפעת הזריקות על עוברים בקרב בני אדם. אישה שמגלה שנכנסה להיריון כשנטלה את הזריקות צריכה כמובן להפסיק את נטילתן מיד. לשם זהירות, מומלץ מאוד שתפנה לייעוץ פרטני שיכלול את הערכת ההיריון והעובר, כדי שתוכל לקבל החלטה לגבי המשך ההיריון".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button