תמי אסולין. רואה את השיר עוד לפני שהמלים מתחברות

עברית שפה יפא: תמי אסולין, חירשת מלידה, כותבת שירים בשפת ה"פא"

האמנית והמשוררת תמי אסולין מסרבת להרכיב מכשירי שמיעה, ובעיניה חירשות היא יתרון. את ספר השירים השלישי שלה "יםFa" היא בחרה להוציא בשפת התקשורת הפנימית של החירשים

פורסם:
בשירים החדשים של תמי אסולין, חירשת מלידה, אין זכר ונקבה או יחיד ורבים והפעלים אינם מוטים. המשפטים נשברים במפתיע. מילים אחדות נדבקות זו לזו, אחרות מופרדות במרווחים לא קבועים שאמורים לבטא תחושות. היא כבר פרסמה שני ספרי שירה שבהם דווקא צייתה לחוקי הדקדוק: "רוצה" (1990) ו"עץ אלף העלים" (1994). הפעם היא מבקשת לפרסם ספר חלוצי תחת השם "יםFa" - שירה הכתובה בתחביר של שפת הסימנים "פא", השפה הפנימית של החירשים. "בניגוד לשפת הסימנים הישראלית (שס"י), המשועבדת לכבלי התחביר העברי, שפת הפא היא הדרך שבה החירשים מתקשרים בינם ובין עצמם", כותבת אסולין בריאיון שמתקיים דרך הדואר האלקטרוני.
עוד על הנושא בערוץ לאשה
"זו שפה עשירה עם ויזואליות יוצאת דופן והרבה שמחה, חופש וחיוּת. הפא היא למעשה השפה האמיתית שלנו, החירשים, ואני חוגגת אותה בספר הזה. אני חושבת ששפת הפא מציגה את היופי הטבעי של שפת החירשים. ישראל היא מדינה שנבנתה סביב תחייה של שפה, כך שאני מאמינה שהוצאת שפת הפא לאור יכולה לחולל פלאות אצל ציבור החירשים". הספר יראה אור אם יעלה יפה פרויקט גיוס המונים שיינעל ב־15.12.
אסולין (52) היא תושבת חולון, נשואה למורה והבמאי החירש שוקי אסולין, אם לשניים, עובדת כמורה לשפת הסימנים במגמה ייחודית לתלמידים שומעים בתיכון מקיף יהוד ומעלה מופעי פרפורמנס עם אמנים נוספים. היא מסרבת להרכיב על אוזניה מכשירי שמיעה. מי שלא יודע את שפת הסימנים נאלץ לתקשר איתה בכתב או בסיוע מתורגמנית. בעיניה, החירשות היא יתרון. כדבריה, "אני מרגישה שיש לי מפרש רחב עם תורן גבוה: החירשות היא המפרש והרוח שמכים בגב ובפנים ומשיטים אותי לים הענק, אבל היא לא רב החובל. כאופטימית חסרת תקנה, אני לא רואה בחירשות מגבלה או מחסום".
חולשעוןגרגירחול
עושה לי חשמל בגוף
בומבום צעדים שלך
אתהאהבהשלי משוגעת
מתי אתה לבואללכת ממני
לבוא
צעדיםמשוגעשלי
עלי
בומבום ללכתממני
אתה להפוך לי חולשעון חשמל
עד גרגיר חול אין

מניסיונה, אסולין מתארת את הכתיבה דרך שפת הסימנים כשונה מכתיבת שירה דרך מילים. "זה קצת כמו ריקוד. אני רואה את השיר עוד לפני שהמילים מתחברות, עוד לפני שאני משרבטת אותו על דף", היא מסבירה. "אני מתעוררת בלילה ורואה תנועה וצבעים לפני שהם מגיעים לצורה. השירה מסייעת להשתחרר מהמיתוסים, מהחברה ומהעוגנים שכובלים אותי לקרקע ומובילה אותי אל החופשי והפראי".
במה עוסקים השירים?
"רוב השירים לא עוסקים ישירות בחוויית החירשות, אלא בחיים שלי - במפגשים עם חברות וחברים שנתנו לי השראה, בתחושות וקצב פנימי דרך ויזואליות ותחושות. הרבה שירים עוסקים בים, לכן העורכים ואני בחרנו לספר את השם 'יםFa'".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button