הנשיא ורעייתו: מאשת הרב ועד נשות הנשיאים - כך מחוברים ללאשה שלושה דורות במשפחתנו

במאמר משותף וראשון מסוגו, מברכים הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל את לאשה במלאת לו 75, עומדים על ייחודו חוצה המגזרים של השבועון בתרבות הישראלית, מדגישים את חשיבותו החברתית, וחושפים את הקשר ארוך-הדורות של משפחתם עם לאשה

יצחק ומיכל הרצוג
פורסם:
לא בכל יום אנחנו כותבים מאמר משותף, אבל ההערכה והקשר ל"לאשה" שמשותפים לשנינו, כמו גם השמחה בקבלת הגיליון החדש לביתנו מדי שבוע בשבוע, הובילו אותנו להחלטה הזו.
מי שמבקש להתחקות אחר שורשי החיבור בין משפחתנו ובין השבועון "לאשה" יגלה כי אלו נמתחים על פני שלושה דורות, עוד מימיו הראשונים של המגזין, ולא רק משום שמשפחתנו מנויה על "לאשה" כבר עשורים רבים, ומשום שאנחנו שמחים לקבל את הגיליון החדש - תמיד מעניין, מחדש ומוביל שינוי - מדי שבוע בשבוע.
הקשר שלנו עמוק משום שספק אם יש עוד רבים בישראל היכולים להתגאות בעובדה כי גם הסבתא במשפחתם וגם האמא כיכבו על שער השבועון: הרבנית שרה הרצוג ב־1947 וכלתה האהובה אורה הרצוג, שממנה נפרדנו בלב כואב אך באחרונה, שכתבה על אודותיה פורסמה ב־1986.
העובדה הזאת, שב"לאשה" נמצא המכנה המשותף לרעיית הרב הראשי לישראל, לרעיית הנשיא בשנות ה־80 וגם לנו, כיום – יכולה בעינינו להעיד משהו על הייחוד של "לאשה", ייחוד שחוצה זמן וזהות, ועל הדרך - להוות גם הסבר לעובדה כי השבועון ממשיך להיות נוכח ומוביל בעולם התקשורת הישראלי לאורך 75 שנים – יותר מכל שבועון אחר.
הישראלית של 2022 נוכחת בממשלת ישראל ובפורום המטה הכללי, היא עומדת בראש חברות גדולות, בראש מוסדות אקדמיים ועוד. ובכל זאת: כברת הדרך עוד ארוכה. הפערים עוד רבים וקיימים
סוד הצלחתו של "לאשה" טמון, לראייתנו, ביכולת שלו לאורך השנים לפצח את מהות הישראליות. לצד זאת, וכדי לשמר את הרלוונטיות שלו, "לאשה" השכיל גם להשתנות ולהתעדכן בהתאם לרוח התקופה, וכך שמר על קהל קוראות (ובהחלט גם קוראים) רחב לאורך השנים. התמהיל המיוחד שמקופל בין דפי "לאשה", זה המצליח לשלב בין החומרים הקלילים יותר, מה שעשוי בטעות להיתפס כ"שטויות" (כמאמר השורה האלמותית בשירו של יורם טהרלב ז"ל, "ישנן בנות") – ובין עיסוק בסוגיות חשובות של שוויון הזדמנויות ועוצמה נשית – עוד הרבה לפני שאלו היו שגורות בפי כל.
ואמנם, ממש כפי שמשתקף דרך גיליונות "לאשה", השינוי הדרמטי שרשמו מעורבותה של האישה הישראלית והשפעתה לאורך השנים – באקדמיה, במשק הישראלי, במגזר הציבורי והפוליטי, במערכת הביטחון – כל אלו מהווים מקור השראה לרבות וטובות וגם מקור עידוד בלתי מבוטל.
הישראלית של 2022 היא כבר מזמן הרבה יותר מהאישה־של או מ"עזר כנגדו": היא נוכחת בממשלת ישראל ובפורום המטה הכללי בשיעורים שלא הכרנו בעבר, היא עומדת בראש חברות מהגדולות במשק, בראש מוסדות אקדמיים ועוד. ובכל זאת, האמת חשוב כי תיאמר: כברת הדרך עוד ארוכה. הפערים עוד רבים וקיימים – בשכר, בייצוג, במתן ההזדמנות – אבל יש גם מידה של אופטימיות בדרך שכבר נעשתה.
ל"לאשה", כמו לתקשורת הישראלית בכלל, שמור תפקיד חשוב בהקשר הזה: לשקף את סיפורי ההצלחה של ישראליות פורצות דרך, בנות כל המגזרים והדתות, אלו אשר הדרך שלהן יכולה להוות מודל לחיקוי עבור רבות. ובה בעת, להמשיך לעמוד על המשמר, להתריע ולבקר תופעות של הדרה, של אפליה וחלילה – גם של פגיעה.
"לאשה", שהוא בן־בית של ממש בביתנו, היטיב לתאר ב־75 השנים האחרונות את התמורות שפקדו את מעמדה של האישה הישראלית
כשם שהשבועון "לאשה", שהוא בן־בית של ממש בביתנו, היטיב לתאר ב־75 השנים האחרונות את התמורות שפקדו את מעמדה של האישה הישראלית, נותר רק לאחל הצלחה רבה למערכת ולצוות, ולקוות כי גם השנים אשר לפניו יהוו במה לשיקוף השינויים החיוביים שעוד לפנינו במעמדה של האישה ובהשפעתה בחברה ובמדינה.
אנחנו, מכל מקום, נמשיך להמתין בכל שבוע להגעתו של הגיליון החדש לביתנו, ולחוות גם באמצעותו, מדי שבוע, ניחוח אותנטי של ישראליות.

מיכל ויצחק הרצוג
* מאמר זה מוקדש לזכרה של ראשת משפחתנו, האם והחמות, אורה הרצוג ז"ל, מנהיגה נשית ופעילה חברתית וסביבתית פורצת דרך, שנלקחה מעמנו החודש כשהיא בת 97.

משפחה שלמה ב"לאשה"

הגברת הראשונה אורה הרצוג, אמו של הנשיא, על שער גיליון "לאשה" 1986
צבי אלגת, "לאשה", דצמבר 1986: "מעטים ידעו שכבר בגיל 15 סיימה אורה הרצוג את בחינות הבגרות ובגיל 19 כבר נשאה תואר ראשון בפיסיקה, מתמטיקה, אסטרונומיה ומכניקה, שלא לדבר על קורס לדיפלומטים, על חידון התנ"ך פרי יוזמתה, על ייסוד המועצה לארץ ישראל יפה ועוד כהנה וכהנה...ואם תשאלו אותי, אני בוחר בה לקדנציה נוספת".

3 צפייה בגלריה
אורה הרצוג על שער לאשה 1986
אורה הרצוג על שער לאשה 1986
אורה הרצוג על שער לאשה 1986
(לשכת העיתונות הממשלתית האוסטרלית)

הרבנית שרה הרצוג, סבתו של הנשיא, בראיון ל"לאשה", 1947
יצחק צחור, "לאשה", ספטמבר 1947: "'אני אישה פשוטה ואין מה לכתוב עליי', אומרת הרבנית בחן רב ובענווה. 'אני מוכנה לספר לך על המפעל של נשי מזרחי', מוסיפה הרבנית, 'אולם עלי? עלי אין מה לכתוב'... כיום עומדת הרבנית הרצוג בראש הסתדרות נשים מזרחי – 'אמן', המטפלת בליכוד נשים ציוניות דתיות ובדאגה לחינוך הילד, התושב והפליט... את רוב רובו של המרץ וכושר העבודה העצור ברבנית היא מוציאה בעבודתה הסוציאלית החשובה. אין היא מזניחה דבר, היא יודעת על כל מקרה ומקרה ולכל דבר יש לה תיקון מיידי".

3 צפייה בגלריה
הרבנית שרה הרצוג, סבתו של  נשיא המדינה, בראיון ל"לאשה"
הרבנית שרה הרצוג, סבתו של  נשיא המדינה, בראיון ל"לאשה"
הרבנית שרה הרצוג, סבתו של נשיא המדינה, בראיון ל"לאשה"
(לאשה)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button