היריון מוביל לשינויים בנפח המוח, שחוזרים למצב הרגיל

טפשת היריון זה מיתוס? איזה שינויים באמת עוברים על המוח של נשים בהיריון

מחקר חדש מצא סקירה מקיפה שמשרטטת את השינויים שמתרחשים במוח של נשים הרות. מהם השינויים בטווח הקצר ואיך השינויים יכולים לתרום בטווח הארוך?

מיכל שרון
פורסם:
חוקרות מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, ונקובר, קנדה, פרסמו לאחרונה בכתב העת Trends in Neurosciences סקירה מקיפה של השינויים שמתרחשים במוח בזמן ההיריון, בתקופה המיידית שאחריו וגם בטווח הארוך. המסקנה הכללית: היריון מוביל לשינויים ולהקטנה בנפח המוח, שחוזרים למצב הרגיל חצי שנה אחרי ההיריון.
שינויים בטווח הקצר: כל אישה יודעת שהסיכוי שאחרי שתי לידות היא תיכנס בקלות לג'ינס מהתיכון - הוא לא גבוה במיוחד. הגוף עובר שינויים במהלך ההיריון, כדי לייעד אותו לתפקיד החשוב ביותר - גידול העובר עד ללידה. האגן מתרחב, צריכת החמצן מוגברת, נפח מחזור הדם גדל, כמו גם קצב חילוף החומרים. כמובן, ישנם גם שינויים במאזן ההורמונלי שמשפיעים על מערכות רבות בגוף וגם על המוח.

2 צפייה בגלריה
אישה חוקרת
אישה חוקרת
טפשת היריון זה לא מיתוס
(צילום: shutterstock)

קחו לדוגמה את התופעה המכונה "טפשת ההיריון" - ירידה בכישורים הקוגניטיביים שכ־80% מהנשים מדווחות עליה. ובכן, זה לא מיתוס - שינויים זמניים ברשת ברירת המחדל העצבית נצפו אצל נשים הרות. גם נפח המוח קטן באופן לא אחיד בזמן ההיריון. בעוד האמיגדלה וחלקים מהקורטקס הקדמי ישובו לגדול בחודשים הראשונים שאחרי הלידה, איברים אחרים במוח, וביניהם ההיפוקמפוס (שקשור לעיבוד זיכרון) דווקא יקטנו - אבל לא נצפתה הידרדרות קוגניטיבית כתוצאה מכך.
שינויים בטווח הארוך: מחקרים מצאו קשר בין הריונות מרובים ובין עלייה חדה במשקל אצל נשים בגיל המעבר, אבל גם קשר ביניהם ובין עלייה בתוחלת החיים, אולי כי קצב הזדקנות התאים (אורך הטלומרים) אטי יותר אצל מי שעברה כמה הריונות. נצפה כי המוח של נשים שעברו הריונות גמיש יותר בגיל המעבר, "הוא פשוט נראה צעיר יותר", לפי כמה מחקרים. מצד שני, סיבוכים בהיריון מעלים את הסיכון לדמנציה, לשבץ ולמחלות לב. ועוד לא דיברנו על שרירי רצפת האגן, מידת הג'ינס שהוזכר לעיל והזיכרון העמום של הלילה האחרון שבו ישנו שנת לילה רצופה בת שמונה שעות.
שורה תחתונה: היריון אחד עד ארבעה תקינים, מסכמות החוקרות, יתרמו למוח בשלב מאוחר יותר בחיים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button