קחי הפוגה, לכי להיבדק

“אין שום דמיון בין הגדלת חזה לשחזור שד"

“כריתת שד היא אחת החוויות הקשות שאישה יכולה לעבור”, אומרת ד”ר שגית משולם־דרזון, רופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים בילינסון ומסבירה מהן האפשרויות שעומדות בפני נשים שמעוניינות לעבור שחזור שד (וגם לאלה שלא)

מאת כרמל קרמן בשיתוף בית חולים בילינסון
פורסם:
השאלה האחרונה שאני שואלת את ד”ר שגית משולם־דרזון, רופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים בילינסון היא: “מה חשוב לך שנשים שבאות לשחזור שד יידעו?”
“יש משפט לא קל שאני אומרת בתחילת השיחה לכל אישה שעתידה לעבור כריתת שד”, היא עונה. “שחזור שד אינו זהה לדבר האמיתי. זה חיקוי. החיקוי הטוב ביותר שאנחנו יודעים לתת, אבל עדיין חיקוי. אישה צריכה לדעת בדיוק מה היא צפויה לקבל ובמה הוא שונה מהשד הטבעי שלה. כשיש תיאום ציפיות וידע מוקדם, תהליך ההחלמה הגופני והנפשי מהיר ובריא יותר”.
ועדיין מדובר בחוויה קשה.
“כריתת שד, מלאה או חלקית, היא אחת החוויות הקשות ביותר שאישה יכולה לעבור כיוון שיש לה השלכות נפשיות ורגשיות על תפיסת הגוף והנשיות שלנו. מטרת שחזור השד היא למלא את החסר הגדול הזה, הגופני והנפשי שנוצר בעקבות הכריתה. הוא אינו יכול להשיב לאישה בדיוק את השד שאיבדה אך יכול לבנות שד חדש דומה ככל האפשר לזה שהוסר, ובכך לעזור לה לשוב לשגרת חייה, ביום־יום, על חוף הים, מול בן זוגה ומול המראה באמבטיה. אני נמצאת לצד כל מטופלת שלי לאורך כל הדרך כדי לתת לה את התוצאה הטובה ביותר, עם התחושה הפנימית השלמה ביותר שלה”.
נראה שיש יותר ויותר נשים שמחליטות לוותר על שחזור.
“מצד אחד יש נשים שאומרות לי שחייהן אינם חיים אם הן לא תעבורנה שחזור שד. הן לא יכולות לראות את עצמן ללא שחזור. מצד שני, יש באמת גישה אחרת - ויתור על שחזור, שבעבר הייתה פחות מקובלת והיום מקבלת יותר מקום. נשים מבינות ששחזור שד מכל סוג שהוא הופך את הניתוח למורכב יותר והן מרגישות שהן יכולות לשמר את הנשיות שלהן גם ללא שד. הן באות אליי רק כדי לקבל חיזוק לגישה שלהן, ואף על פי שאני אמונה על הצד המשחזר, אני מחזקת אותן בהחלטה לא לעבור שחזור, כי באמת שאין כאן תשובה אחת שנכונה לכולנו”.
2 צפייה בגלריה
ד”ר שגית משולם־דרזון
ד”ר שגית משולם־דרזון
ד”ר שגית משולם־דרזון מבית חולים בילינסון. חוויה קשה, לכל אשה
(צילום: עדו לביא)
מהם סוגי השחזור הקיימים?
“בזמן כריתה מלאה הכירורג מרוקן את השד מתוכנו ומשאיר את מעטפת העור ולעתים קרובות גם את הפטמה. תפקיד הפלסטיקאי הוא למלא מחדש את מעטפת העור בתוכן חדש. התוכן יכול להיות שתל סיליקון או רקמה עצמונית. חשוב לציין שאין שחזור אחד טוב יותר מהאחר. לכל שחזור יש יתרונות וחסרונות ויש להתאים את סוג השחזור למבנה הגוף של האישה, לרצונותיה ולהיסטוריה הרפואית שלה.
“מעל 80% משחזורי השד לאחר כריתה מלאה מתבצעים עם שתלי סיליקון. שחזור מסוג זה הוא קל יותר ולא כרוך בהקרבת אזור אחר בגוף לצורך השחזור. קיימים היום שתלי סיליקון שיודעים לחקות את צורת השד הנשי בצורה טובה יותר, כך שהתוצאה שמתקבלת היא טבעית ולא ‘סיליקונית’ טיפוסית”.
מי לא יכולה לעבור שחזור עם שתלי סיליקון?
“נשים שעברו הקרנות בעבר - התוצאה שמתקבלת במצבים אלה יכולה להיות מלאכותית ונוקשה. לנשים אלה אנחנו ממליצים על שחזור עם רקמות עצמוניות - רקמת עור ושומן מדופן הבטן. נשים רזות שעברו הקרנות ואין להן די שומן בדופן הבטן, יכולות לעבור שחזור עם רקמה מהגב. במצבים אלו אנו לוקחים פיסת עור ביחד עם השריר שמתחת ומעבירים אותה דרך תעלה בבית השחי אל השד. כיוון שאין בגב די שומן לשחזור שד מלא אנו נעזרים בשתל סיליקון קטן שאותו אנו שמים מתחת לרקמה שהעברנו מהגב, לתוספת נפח”.
ד”ר משולם־דרזון: “נשים מבינות ששחזור שד מכל סוג שהוא הופך את הניתוח למורכב יותר והן מרגישות שהן יכולות לשמר את הנשיות שלהן גם ללא שד”
מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?
“היתרון הגדול של שחזור עם שתל סיליקון הוא שהניתוח קצר יחסית (כשעה וחצי) עם החלמה יחסית מהירה (אשפוז של יום־יומיים) והעובדה שאין צלקות בבטן או בגב בעקבותיו. בעבר הוא היה מתאים רק לנשים עם שד קטן. בשנים האחרונות הטכניקות שלנו השתנו והשתפרו לאין ערוך הן מבחינת הכריתה והן מבחינת השחזור, כך שניתן לשחזר עם שתלי סיליקון גם במקרים של שד גדול ונפול יותר. עם זאת, מדובר בגוף זר שנדרש להחליפו כעבור 15 עד 20 שנים. הוא לא מתנהג כמו רקמת השד של האישה ואין לו צניחה ורכות של שד טבעי.
“שחזור שד עם רקמה עצמונית מהבטן קרוב יותר למראה שד טבעי כיוון שהשומן של דופן הבטן יודע לחקות בצורה הטובה ביותר את הרכות של רקמת השד. עם זאת, מדובר כאמור בשחזור מורכב מאוד עם החלמה ארוכה יותר, שכרוך בהקרבת אזור אחר בגוף: צלקת בבטן ותיתכן גם חולשת שרירי דופן הבטן בעקבות הניתוח”.
האם כשמבצעים שחזור שד בעזרת שומן מדופן הבטן מרוויחים גם מתיחת בטן?
“אני מאוד לא אוהבת את המשפט הזה, כי הוא לא תמיד נכון. מתיחת בטן היא ניתוח אחר שבו הצלקת נמוכה יותר בהשוואה לשחזור שד מדופן הבטן. בנוסף, במתיחת בטן לא פותחים את מעטפת השריר ולא מתחקים אחר כלי הדם בתוך השריר, כפי שעושים בשחזור. לכן, בשחזור שד מדופן הבטן ייתכנו סיבוכים כמו צלקת לא יפה, צלקת שנפתחת, חולשה של דופן הבטן ואפילו בקע”.
במה שונה שחזור שד עם שתל סיליקון מהגדלת חזה עם שתלי סיליקון?
“זו שאלה שאני נשאלת בכל פעם שאישה מגיעה אליי לייעוץ ראשוני לפני כריתה ושחזור. היא נכנסת לכירורג פלסטי, רואה את שתלי הסיליקון על השולחן ומיד האסוציאציה שעולה לה בראש היא הגדלת חזה. אני מקפידה להגיד שחוץ מאשר השימוש בשתלי סיליקון, אין שום קשר ושום דמיון בין שני הניתוחים. בהגדלת חזה לא מסירים את רקמת השד, יתרה על כך אנחנו אפילו לא נוגעים ברקמת השד אלא נכנסים מתחתיה ומכניסים את שתל הסיליקון. בשחזור שד רקמת השד מרוקנת, השתל בא במקום רקמת השד ולא בנוסף לה. השתל הוא השד, ולכן התוצאה היא פחות טבעית. בנוסף, בכריתת השד נחתכים העצבים התחושתיים למרכז השד כך שהשד המשוחזר הוא נטול תחושה במרכזו”.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button