אוקטובר 1950. "תמר מטל, חברת מכבי תל־אביב, זכתה במקום השני בקפיצה לגובה ב'מכביה'". משמאל: תמר מטל-שומכר כיום

בחזרה לשערי לאשה: תמר מטל־שומכר זכתה במדלייה במכביה ב-1950

משחקי המכביה נפתחים השבוע, וכך נזכרנו בשער מ־1950 לרגל זכייתה של תמר מטל במדליה בתחרויות. מטל־שומכר, אתלטית וכדורסלנית מובילה, ניהלה מאז קריירה מרשימה. גם בתה ונכדותיה קולעות בעקבותיה

עודכן:
"לא ידענו שאמא הייתה בשער 'לאשה'", מודה ליאת שומכר־לוי, בתה של הספורטאית האולימפית תמר מֶטל־שומכר, "היא שמרה קלסר מלא כתבות, אבל את התמונה הזו מעולם לא ראינו. חשוב לנו שאנשים ישמעו על ההישגים המדהימים שלה ושספורטאים צעירים יכירו את מי שייצגו את ישראל באולימפיאדה הראשונה שבה המדינה השתתפה".
מטל־שומכר, כיום בת 88, מתגוררת במרכז תל־אביב. "מצבה הבריאותי תואם את גילה", מסכמת בתה. היא נולדה בפולין בשנת 1933 ובגיל שנתיים עלתה ארצה עם הוריה. בגיל 11 החלה להתעמל, ובתוך זמן קצר רשמה הישגים משמעותיים. בשנת 1950, עוד בטרם מלאו לה 17, שימשה כקפטנית נבחרת הנשים הראשונה של ישראל ויצאה לאליפות אירופה בכדורסל בבודפשט, הונגריה. בתחרויות האתלטיקה של "המכביה" השלישית זכתה במדליית כסף בקפיצה לגובה, שהזניקה אותה גם לשער "לאשה". שנתיים מאוחר יותר התחרתה באולימפיאדת הלסינקי, הראשונה שבה השתתפה מדינת ישראל. במהלך המשחקים איבדה את נעלי הספורט שלה. "מישהו נתן לה נעליים חליפיות במתנה, והן ממוסגרות ותלויות בסלון ביתה עד היום", מעדכנת ליאת.

3 צפייה בגלריה
ליאת שומכר-לוי, כדורסלנית עבר
ליאת שומכר-לוי, כדורסלנית עבר
ליאת שומכר-לוי. "כשראיתי את אמא משחקת הרגשתי גאווה"
(צילום: גיא מועלם)

תמר מטל שברה שיאים ישראליים בקפיצה לגובה ולמרחק, וזכתה במדליות נוספות בתחרויות המכביה. כשלמדה במכון וינגייט הכירה את הספורטאי שמואל שומכר. השניים נישאו והביאו לעולם ארבעה ילדים. בהמשך התמקדה בכדורסל, שיחקה במכבי תל־אביב וזכתה עם קבוצתה שבע פעמים בגביע המדינה וכן באליפות ישראל. במקביל שיחקה בנבחרת ישראל.
גם את הפכת לכדורסלנית.
"גדלתי על מגרשי הכדורסל. כשראיתי את אמא שלי משחקת, הרגשתי גאווה אמיתית, וגם היום אני מאוד גאה בה. יש תמונות שלי מגיל שלוש או ארבע, ילדה קטנה על ספסל השחקניות. כנראה שם נזרעו הזרעים. לימים הפכתי לכדורסלנית במכבי תל־אביב ובנבחרת ישראל. גם אחי הגדול אביהו היה כדורסלן, במכבי דרום תל־אביב".
הדור הבא המשיך לקלוע?
"כן, בתי רומי (22) היא כדורסלנית שלומדת כיום בקולג' באלבמה, ובתי שון (26) שיחקה כדורסל באקדמיה למצוינות של מכון וינגייט עד אחרי השירות הצבאי וכיום היא דוגמנית מצליחה ומתגוררת בניו־יורק".

3 צפייה בגלריה
האחיות שון לוי, דוגמנית. משמאל: רומי לוי כדורסלנית
האחיות שון לוי, דוגמנית. משמאל: רומי לוי כדורסלנית
האחיות שון לוי, דוגמנית. משמאל: רומי לוי כדורסלנית
(צילום: GettyImages/Jenny Anderson, קובי קואנקס)

בשנת 1986 נפטר שמואל, ומאז חיה תמר בגפה. "היא לא רצתה לשמוע על זוגיות אחרת", מספרת ליאת. ביתה משופע בגביעים ובמדליות, "ואפילו חולצה של מכבי תל־אביב ממוסגרת בכניסה. כל מי שנכנס בפעם הראשונה אומר וואו".
איך היה לגדול כבת של ספורטאית מהוללת?
"זה לא היה פשוט, כי תמיד הייתי 'הבת של'. היום אני 'אמא של'. לבנות שלי כיף שהן יכולות לומר שהן חלק משושלת של שלושה דורות בספורט".

  • גם את הופעת על שער "לאשה"? אולי יש לך סיפור מעניין שקשור לשער? נשמח לשמוע ממך laisha@laisha.co.il
  • כל שערי "לאשה" מאז 1947 זמינים באתר החדש: laishacovers.ynet.co.il
פורסם לראשונה: 23:48, 11.07.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button