התזונה היא הדבר החשוב ביותר לבריאות הכלב שלכם

מה אתם באמת צריכים לעשות כדי שהכלב שלכם ייהנה מחיים ארוכים בבריאות מיטבית

אם חשבתם שהתזונה המעובדת פוגעת רק בבריאות של בני האדם, כדאי שתראו מה היא עושה לכלבים. "כלב לנצח", רב־מכר חדש, עושה סדר במיתוסים על תזונת כלבים וקובע: התזונה שאתם נותנים לכלב שלכם היא הדבר החשוב ביותר לשמירה על בריאותו

פורסם:
מי ורג'י, שני הכלבים האהובים של רודני חביב, בלוגר ויוצר סרטים תיעודיים על בריאות בעלי חיים, הלכו לעולמם בזה אחר זה. באורח מפתיע דווקא רג'י, הכלב הבריא יותר מבין השניים, מת באופן פתאומי. סמי, רועה גרמנית שהייתה חולנית וסבלה ממחלה גנטית, נשארה בחיים, אבל בעקבות מותו של רג׳י מהר מאוד היא איבדה את הטעם לחייה ומתה.
הכאב של חביב היה גדול. הוא ידע שיש לו שתי אפשרויות: להחליט שהוא לעולם לא יסבול מכאב כזה או למצוא דרך לשנות זאת. הוא בחר באפשרות השנייה והחליט לחקור לעומק איך לשמור על בריאות הכלב הבא שלו. בשיתוף עם הווטרינרית ד״ר קארן שוֹ בקר הוא כתב ספר שנקרא ״כלב לנצח" וכולל את כל המידע המדעי העדכני ביותר על אריכות ימים בבריאות מיטבית לכלבים. הספר, שהפך לרב־מכר בארצות הברית ודורג בראש רשימת רבי־המכר של "הניו יורק טיימס", תורגם לאחרונה לעברית ויצא לאור בהוצאת מטר.
לכלבים ולבני אדם יש היסטוריה משותפת ורבת שנים. הם חיים בבתינו, נושמים את האוויר שלנו (ואת הכימיקלים ואת עשן הסיגריות שלנו), שותים את המים שלנו, ממלאים אחר ההנחיות שלנו וחשים ברגשות שלנו. אמנם יש גורמים באריכות הימים האנושית שאינם תקפים לכלבים, אבל מתברר שרבות מבעיות הבריאות של בני האדם בחברה המערבית כיום, ובהן סרטן, השמנת יתר, סוכרת ואפילו מחלות אוטואימוניות, משותפות גם לכלבים.
לצורך כתיבת הספר פגשו המחברים מדענים וחוקרים מתחומים שונים, ובהם המיקרוביום, הפעילות האנדוקרינית, הגנטיקה והאפיגנטיקה של כלבים, בניסיון להבין מה עלינו לעשות כדי שהכלבים שלנו יחלו הרבה פחות ויחיו הרבה יותר. הנה כמה מהמסקנות העיקריות המובאות בספר, רובן קשורות במזון היבש לכלבים, שלדברי המחברים הוא אולטרה מעובד ומזיק לבריאות הכלב שלכם.

1. תזונה היא הדבר הכי חשוב לבריאות הכלב

מהו הדבר האחד שיש ביכולתנו לעשות כדי לעזור לחיות המחמד שלנו לחיות זמן ארוך יותר? סביר שלא תופתעו לשמוע שאותו "הדבר האחד" תקף גם לנו: לשפר את התזונה. זה פשוט בתיאוריה אבל לא תמיד קל ליישום בחיים האמיתיים. בניגוד אלינו, לכלבים שלנו אין יכולת לעשות בחירות תזונתיות. הם לגמרי תלויים בנו - המטפלים בהם - שנעשה את הבחירות הנכונות עבורם.
שימו את עצמכם בנעליו (כפותיו) של הכלב שלכם: אתם מקבלים כל ארוחה מידי האדם האהוב עליכם. אין לכם שום יכולת בחירה בנושא. רעב קדמון מניע אתכם לאכול כל מה שמניחים לפניכם. אם כל מה שיש ביכולתכם לאכול הוא מזון אולטרה מעובד, כמה זמן ייקח לכם להרגיש את השפעותיו על גופכם (קו המותן), לא כל שכן על רוחכם או על המערכת החיסונית שלכם? מן הסתם לא הרבה - ימים עד שבועות. המשקל יתחיל לטפס. תרגישו חסרי מרץ ומעורפלים מנטלית. שינה שלווה תהיה בלתי אפשרית. רמות המתח והחרדה שלכם יעלו ויתבטאו ברמות קורטיזול מוגברות. בסופו של דבר יתעורר בכם חשק לארוחה נקייה של מאכלים טריים, בלתי מעובדים, ישר מהטבע. מופתעים? הביאו בחשבון שמרכיבי המזון היבש לבעלי חיים הם אלה שנחשבים ״לא ראויים למאכל אדם״ - לא משנה כמה כסף השקעתם בהם.

2. כלבים לא אמורים לאכול סוג אחד של מזון במשך כל חייהם

האם אתם מאכילים את הכלב שלכם באותה קערה של מזון יבש יום אחרי יום? וטרינרים שמעודדים אנשים להאכיל כלבים במזון לחיות מחמד כל חייהם טוענים שמזונות אלה תוכננו כך שיספקו את הצרכים התזונתיים, אבל בטענה הזאת יש אינטרסים כלכליים רבים ולא אמת מדעית. יש כמה מזונות אולטרה מעובדים לבני אדם המתויגים כמזונות "הכול כלול" מבחינה תזונתית: דגני בוקר שמציגים את עצמם כמקור ל־100% מהתצרוכת היומית המומלצת של ויטמינים ומינרלים, וכמוהם משקאות כמו אֶנשוּר שניתנים לאנשים חולים שלא מסוגלים לאכול. אמנם בני האדם צורכים משקאות הכול כלול בראשית חייהם (הנקה או פורמולה) ובסופם, כשהם מתקשים לאכול בעצמם, אבל תזונאים מעולם לא המליצו על שימוש במוצרים האלה כמקור יחיד לתזונה במשך כל החיים. אפילו פורמולה "בתכנון מדעי" לתינוקות, שמזינה מיליוני תינוקות ברחבי העולם מדי שנה, מוחלפת מקץ חודשים אחדים במזונות אמיתיים, מעובדים פחות ומגוונים יותר. בני המשפחה היחידים שאוכלים מזונות אולטרה מעובדים בכל משך חייהם הם חיות המחמד שלנו.

3. מזון יבש לכלבים הוא סופר מעובד, ולא אחת גם מזוהם

מזון יבש הוא אוכל נוח, אבל הוא גם מזון מעובד מאוד. מרכיבי הבסיס המשמשים במזונות מסחריים לחיות מחמד כשלעצמם כבר מעובדים מאוד (למשל, קמח בשר ועצמות, חֵלֶב, קמח גלוטן תירס, סובין אורז וכו'), שלא לדבר על העובדה שהמוצר המוגמר אמור להיות בעל חיי מדף של יותר משנה בתנאי סביבה של טמפרטורת החדר.
עיבוד מזון לחיות מחמד משפיע גם על איכות הוויטמינים הכלולים בו, ורבים מהם אובדים בתהליך הייצור. וכדי להוסיף חטא על פשע בתמונה הלא בריאה הזאת, מזון מסחרי לחיות מחמד מכיל לפעמים עקבות של כימיקלים שהיבולים טופלו בהם, ובכללם גלייפוסט. זהו המרכיב העיקרי בקוטל העשבים הכימי ראונדאפּ (Roundup), וקרוב לוודאי שהוא מסרטן.
זיהום נגרר נוסף שמצוי במזונות יבשים מסחריים רבים לכלבים הוא מיקוֹטוֹקסינים - כימיקלים רעילים המיוצרים באופן טבעי על ידי פטריות שתוקפות סוגים רבים של דגנים, ובכלל זאת אלה המשמשים לייצור מזון לחיות מחמד, והם מהווים סיבה נפוצה לריקולים במזון לבעלי חיים.

3 צפייה בגלריה
רוצים לתת לכלב חטיף בריא? תנו לו מלפפון
רוצים לתת לכלב חטיף בריא? תנו לו מלפפון
רוצים לתת לכלב חטיף בריא? תנו לו מלפפון
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

4. ״ללא דגנים״ זה לא באמת בריא יותר לכלבים

התגית "ללא דגנים", שאפשר למצוא כיום על רבים משקי המזונות היבשים לכלבים, לא מעידה על מזון בריא יותר. למעשה, חלק מהמזונות היבשים ללא דגנים מכילים את כמות העמילן הגבוהה ביותר שאפשר למצוא במזון כלשהו לחיות מחמד. תזונה עשירה בעמילן מכשירה את הקרקע לאוסף שלם של מחלות ניווניות שאפשר להימנע מהן על ידי בחירה במזונות שמובילים לסטרס מטבולי נמוך יותר.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, כלבים אינם זקוקים לפחמימות, ושק ממוצע של מזון המבוסס על דגנים מכיל יותר מ־50% פחמימות שמקורן בעיקר בתירס או בתפוחי אדמה מגבירי אינסולין. זה כמו סוכרת בקערת מזון בלוויית קוטלים למיניהם (קוטלי חרקים, קוטלי עשבים וקוטלי פטריות). נוסף על העובדה שתירס הוא דגן עשיר בפחמימות, הוא מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם של הכלבים ומרוסס בכבדות.
חלק מהמזונות היבשים ללא דגנים מכילים כמות עמילן גבוהה המגבירה את הסיכון להתפתחות מחלות ניווניות

5. החלפה של 10% בלבד מהצריכה היומית של המזון המעובד באוכל טרי תוביל לשינויים חיוביים

לא מדובר בגישה של "הכול או לא כלום" בכל הקשור בשיפור הבריאות של הכלב שלכם. כל צעד קטן שתנקטו עשוי להניב תועלת משמעותית בבריאות הכוללת של הכלב. כך לדוגמה, שלבו בארוחות הכלב חביתה או ביצה קשה שאתם מכינים לעצמכם ביחד עם ירקות מגורדים כמו מלפפון
וגזר. הכלב שלכם ישמח גם לאכול דלעת מרוסקת, אורז מבושל ועוף ממרק העוף שלכם הרבה יותר מהאוכל היבש. רק שימו לב לא לתבל את המזון של הכלב בתבלינים שיגרמו לו לבעיות עיכול כמו אבקת בצל, אבקת שום ואגוז מוסקט.
אפשר גם לתת לו מעט מאכלים פרוביוטיים שמכילים חיידקים טובים כמו כרוב חמוץ, וחלבונים כמו דגים, סרדינים (שעשירים בסידן), ביצים (מבושלות בלבד) ואיברים פנימיים כמו כבד, כליות, מעיים, לשון, טחול – כלבים אוהבים את כולם.

6. גם חטיפים לבעלי חיים הם מזון אולטרה מעובד שעלול לגרום להם למחלות

עדיף בהחלט לצ׳פר את הכלב שלכם בירקות טריים או במזון שמיועד לבני אדם. ירקות דלים בקלוריות הם דרך בריאה וקלה להעשרת התזונה של הכלב שלכם בלי לגרום לו להעלות במשקל. בדיוק כמו שאכילת ירקות ופירות חשובה ביותר לאדם – כך גם לכלב שלכם. אתם יכולים לקצוץ אותם לחתיכות קטנות ולערבב אותם בארוחות, או להשתמש בפיסות קצת יותר גדולות כפינוקי אילוף. כל המזונות הטריים שאתם מציעים לכלב (מבושלים או נאים) צריכים להיות חתוכים לפיסות זעירות בגודל נגיסה.
פירות וירקות שכלבים אוהבים: גזר, לפת, שומר, סלרי, מלפפונים, תרד, נבטי ברוקולי, פטריות, במיה, אספרגוס, ברוקולי, רוקט, ארטישוק ירושלמי, אבוקדו, תות שדה, אוכמניות, פלפלים, מלון, עגבניות שרי, אפונה, זרעי חמנייה, כרובית, קייל, שעועית ירוקה, סלק, קיווי, תפוחים.

3 צפייה בגלריה
גם רק 10% של תזונה טבעית ישדרגו בגדול את בריאות הכלב
גם רק 10% של תזונה טבעית ישדרגו בגדול את בריאות הכלב
גם רק 10% של תזונה טבעית ישדרגו בגדול את בריאות הכלב
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

7. רק חמישה מאכלים אסורים למאכל כלבים

הדיסאינפורמציה ברשת האינטרנט בנוגע למאכלים שמותרים ואסורים לכלבים היא אדירה וכנראה נובעת משיקולים מסחריים ורצון לגרום לחשש להאכיל בעלי חיים במזון לא תעשייתי. פדרציית תעשיות המזון האירופיות לחיות מחמד (fediaf.org) מפרסמת מידע מדויק ומבוסס מדעית באשר לרעילותו של המזון לחיות מחמד. ברשימות שלה מופיעים חמישה מזונות בלבד כרעילים לכלבים:
1. ענבים (וצימוקים)
2. קקאו (שוקולד)
3. משפחת הבצלים (ובהם בצל, עירית ומינונים גבוהים של תמציות שום (כלומר תוספי שום, שום טרי זה בסדר)
4. אגוז מוסקט (מקור עשיר של מיריסטיצין, עלול לגרום לתסמינים נוירולוגיים ולהפרעות במערכת העיכול)
5. אגוזי מקדמיה
אז מאיפה נולדו הרשימות האחרות? אוסף שלם של מזונות מזינים, ובהם שקדים נאים, אפרסקים, עגבניות, דובדבנים ועוד הרבה פירות וירקות בריאים מאוד מופיעים ברשימות שונות כ"רעילים" מאחר שהם מהווים סכנת חנק אם לא דואגים לסלק מהם את הגלעינים. הנה כמה מזונות שנכללים ברשימות שונות והאמת מאחוריהם:
אבוקדו: הקליפה והגלעין לא מומלצים וברור למה אבל הפרי עצמו מותר.
פטריות: אלה שבטוחות לבני אדם טובות גם למאכל כלבים.
רוזמרין: כמות גדולה עלולה להזיק לכלבים אפילפטיים, אבל אין בעיה עם התבלין לכל שאר הכלבים.
אגוזי מלך: רק אם נותנים לכלב אגוזים שלמים שהוא עלול להיחנק מהם. האגוז עצמו, שמומלץ לשבור לחתיכות קטנות, אינו רעיל ואף בריא לכלבים.

8. משקל הוא המנבא החזק לתוחלת חיי הכלב שלכם

מחקרים מראים שמשקל הגוף הוא גורם מנבא חזק יותר של משך החיים של הכלב שלכם מאשר גודל או גזע. לכן חשוב כל כך לשמור עליו מפני השמנת יתר. עם זאת חשוב לדעת שכלבים גדולים מזדקנים מהר יותר מגזעים קטנים. כלבים גדולים, כמו הווּלפהָאוּנד האירי שמשקלו כ־70 ק״ג, מגיעים בקושי לגיל שבע, בעוד שכלבים זעירים, כמו הפַּפִּיוֹן השוקל כארבעה קילוגרמים, יכולים לחיות עשר שנים יותר.

9. הסיבות לעודף משקל של ילדים וכלבים דומות

להבדיל מאיתנו, כלבים לא מחליטים כמה ומתי הם יאכלו בין הארוחות. מחקר הולנדי שנערך ב־2020 בקרב 2,300 בעלי כלבים גילה כי "הורוּת מתירנית" מובילה לכלבים הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר, בדיוק כשם שהורות מתירנית בעולם האנושי מתקשרת לילדים הסובלים מעודף משקל (ומהתנהגות פרועה). במחקר התברר כי לבעלי כלבים הסובלים מעודף משקל יש נטייה רבה יותר לראות בכלביהם "תינוקות" ולאפשר להם לישון על המיטה, ובמקביל לא לתת עדיפות לתזונה ולפעילות גופנית. הכלבים האלה, שסובלים מעודף משקל, גם היו בעלי נטייה גבוהה יותר להציג התנהגויות לא רצויות, ובהן נביחות, נהמות או התנפלות על זרים והתעלמות מפקודות.

10. כלבים זקוקים ל־20 דקות של פעילות גופנית מאומצת שלוש פעמים בשבוע לפחות (והאמת שגם אתם)

כלבים זקוקים לכל הפחות ל־20 דקות של פעילות גופנית מאומצת המעלה את הדופק, שלוש פעמים בשבוע לפחות, כדי למנוע התנוונות. רוב הכלבים יפיקו תועלת מפעילות ארוכה יותר בתדירות גבוהה יותר. חצי שעה או שעה טובות יותר מ־20 דקות, ו־6־7 ימים בשבוע טובים יותר משלושה, אבל תמיד עדיף משהו על פני לא כלום.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button