"המשחק". הילדים לומדים להפעיל את העוצמות שלהם

כדי לגדל ילדים מאושרים אנחנו צריכים קודם לטפל בעצמנו

אני בחיים לא אתנהג כמו אמא שלי? אז זהו שכן. על פי תפישת המטאיזם אנחנו נוטים לשחזר את אותן הטעויות שעשו ההורים שלנו. ויש גם בשורות טובות: הכול בר תיקון וטיפול בילד שבנו יאפשר לנו להיות הורים טובים יותר. איך מטפחים הורות מודעת ולמה כדאי שבית הספר שלכם יכיר את "המשחק"? | האזינו

פריידי מרגלית, אלימור הנינג
פורסם:

כולנו רוצים להיות הורים טובים יותר, ומוכנים להשקיע המון למען עתיד ילדינו. אנחנו ניקח אותם למורים פרטיים, נקרא ספרי הדרכה, נקשיב למומחים, נשקיע בחוגים, לא נחסוך במטפלים ובמיטב הכלים ההתפתחותיים. הכול כדי לעשות עבורם את הטוב ביותר. אבל יש משהו אחד שיתכן שאנחנו מפספסים - וזה את עצמנו, את הילדים שאנחנו, הנוכחים בתוכנו עד היום, ללא קשר לגילנו הכרונולוגי.
על פי תפישת המטאיזם, הדרך להורות מודעת עוברת בשני מישורים: תקשורת מול הילד שלנו ותקשורת מול הילדים הפנימיים שבנו. יתרה מכך, אפשר להגיד שאת התחזית המדויקת על טיב ההורים שאנחנו ניתן לקבוע לפי ההתנהגות של הורינו.
עוד שיחות בגן עדן:
הבית שבו גדלנו והקשר ההורי אותו חווינו בילדותנו, הם שיכתיבו את איכות ההורות שלנו אל מול ילדינו. כן - לא משנה כמה תכננו לפעול הפוך מהורינו, ואף אם התרחקנו מדרכם וברחנו לקצה השני של העולם, מוח הזוחלים, המוח הפרימיטיבי שלנו, ספג בשנות ילדותנו הצעירות קשר הורי, שאותו הוא ישאף לשחזר לאורך כל חיינו. ובמיוחד עם הילדים שלנו.

אני בחיים לא אתנהג כמו אמא שלי

הנחת היסוד שלנו גורסת שמוח הזוחלים, המוח הפרימיטיבי המוכר גם כ"מוח הלטאה", נוטה לשחזר עצמו באופן שיטתי. כך שבאופן לא מודע אנחנו נוטים לשחזר את אותן הטעויות שעשו ההורים שלנו למרות שנשבענו לעצמנו שלעולם לא נתנהג כמותם. אין ספק שזה נשמע לא פשוט, במיוחד לכאלו שחוו ילדות לא מיטיבה, אבל הבשורה של המטאיזם היא שהכול בר תיקון. וטיפול בעצמנו יביא באותה נשימה גם ריפוי עמוק לילדינו. לא פעם זה מרגיש כמו קסם - הורה מטפל בעצמו, וילדיו מגיבים לטיפול בהתאמה. אבל זה לא נס, זו מתודולוגיה, וכל אחד יכול ליישם אותה.
אנשים שבילדותם חיפשו את החיבוק של אמא או נזקקו למילה הטובה של אבא, ללא מענה - לא ידעו בבגרותם להכיל דברים שלא קיבלו בבית. איך הם יצליחו להיות הורים טובים יותר? כיצד ידעו להעניק את שהם עצמם חסרים? הורות מודעת היא התשובה והמענה לכך.
3 צפייה בגלריה
פריידי ואלימור
פריידי ואלימור
לא פעם זה מרגיש כמו קסם - הורה מטפל בעצמו, וילדיו מגיבים לטיפול בהתאמה. פריידי ואלימור
(צילום: עוז מועלם)
ברגע שנלמד לפתח את תודעתנו ולתפקד בעצמנו על תקן ההורים להם ייחלנו, אנחנו לא רק נרפא את עצמנו, את הילדים הקטנים שבתוכנו, אלא בו זמנית נשפיע ונשכפל את הריפוי הבין-דורי לילדינו. למעשה, דרך העבודה העצמית והשדרוג הפנימי שאנחנו עוברים בעצמנו, אנחנו מרפאים חלקים בתוכנו ומשפיעים הלאה על הילדים שלנו. אין כל ספק, מדובר ברווח כפול - דור בריא של ילדים שיודעים אהבת הורה מהי, ילדים שיקבלו את המפתח לאהבה וביטחון בחיים.
אנחנו מקבלות אלפי תגובות מתלמידים שמיישמים את המטאיזם בחייהם, והתגובות הכי מרגשות הן של תלמידים שהשפיעו באמצעות העבודה שלהם על ילדיהם. אחת מהן, מיטל, עלתה באומץ לשידור לפני מספר חודשים וחשפה את הבעיות החברתיות שמהן סובל בנה. יעצנו לה כיצד לפעול בתוכה, ועל מה לעבוד בעצמה, על מנת לראות שיפור ניכר ומיידי אצל בנה.
ואכן, שלושה חודשים מאז התוכנית הקודמת, היא התקשרה שוב השבוע, ושיתפה איך בעקבות התוכנית הקודמת היא ראתה את דפוס הדחייה העצמית שממנו היא עצמה סובלת. היא עבדה על הדפוס ובחרה שוב ושוב לראות את בנה בעיניים טובות ומעצימות. בניגוד לעיניים הדחויות שבהן ראתה אותו עד כה. "אני קולטת איזו דרך בני עשה בעקבות השינוי שאני אימצתי", היא מספרת בתוכנית. "ולא רק בני הרוויח מכך, אלא גם היחסים שלי עם בעלי, שהיו רוויים ביחסי דחייה והיעלבות, התנקו מהרעשים והלכלוכים, והתעצמו למערכת יחסים הרמונית יותר". היא מסכמת: "אני לא מאמינה שרק לפני חמישה חודשים הכרתי את השיטה, ואיפה אני וכל משפחתי כיום".

בין הורות מודעת לסימביוזה

חשוב שלא תתבלבלו בין הורות מודעת לסימביוזה. סימביוזה מתקיימת כשההורה מרגיש וחושב שהילד זה הוא, מבלי לבדל את הזהות והשונות של הילד. ההורה שקוע ומשחזר את הפצעים של עצמו. ואז הוא משליך את זה על הילד. בהורות מודעת אין מחיקת גבול, או התערבבות עם האחר. הרי המנגנונים שלנו עוברים ב־DNA לילדינו, ולצידם אנחנו רואים גם נקודות ייחודיות של כל אחד. משמע, הילד הוא לא ההורה, וההורה הוא לא הילד.
ד"ר הרוויל הנדריקס (יועץ נישואים וסופר) ממשיל זאת לעדר של זברות - לכל הזברות יש פסים שחורים, כך ניתן לזהות אותן בקלות בהשוואה למינים אחרים של בעלי חיים. יחד עם זאת, אין זברה עם הדפס מדויק וזהה לזו של אחותה. כלומר, המנגנונים שלנו עוברים לילדים שלנו, יחד עם זאת לכל אחד יש את הצורה המיוחדת שלו, את ההדפס שלו. הורות מודעת זו בשורה גדולה ויצירת שלב חדש באבולוציה - דור בריא של ילדים בריאים, חסונים ומודעים.
(הדרך להורות מודעת)

ללמוד את משחק החיים

בחברה המערבית הילדים מוצאים עצמם במשך שעות ארוכות במסגרות חינוכיות, ועל כן הגננת או המורה הופכים להיות דמויות משמעותית בתהליך העיצוב הפנימי של הילד. בשל כך בחרנו לתרגם את השיטה גם לשפה חינוכית, שפת "המשחק" הנלמדת בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ.
"כשאמא ואבא רבו, בהתחלה נבהלתי, ואז הפעלתי את כוח ההגנה, נרגעתי בעצמי, ואז גם הוריי נרגעו", שיתף ילד בכיתה ג'. "אני כבר לא מפחדת להצביע בכיתה", הוסיפה ילדה אחרת
מדובר בארגז כלים ראשוני מסוגו בארץ, המיועד לפיתוח מיומנויות מנטליות ותהליכי חשיבה פנימיים אצל הילדים. הצוותים החינוכיים לומדים את השפה הרגשית ואת "הכוחות" הפנימיים, ואז בצורה משחקית, הם מעבירים את השיטה גם לילדים באמצעות קלפי משחק ייחודיים. הילדים לומדים מדי שבוע כוח אחר, יכולת אחרת הטמונה בתוכם, ולומדים להפעיל את העוצמות שלהם, מתוך עצמם.
16 בתי ספר לקחו חלק בתוכנית בשנה האחרונה, כ-11,500 תלמידים ו-380 מורים ומנהלים עפו על הכלים והיכולת להעצים את הצוותים והילדים. "היו פעמים שדיברתי עם הילדים דרך הכוחות", הודתה אחת המחנכות שהעבירה את כלי המשחק לתלמידי כיתתה, "במצבים מסוימים הרגשתי איך אני עצמי צריכה את הכוח הזה בתוכי".
3 צפייה בגלריה
המשחק קלפי כוח
המשחק קלפי כוח
לשלוף את הכוח הרלוונטי בתודעה ולהפעילו ברגע הנחוץ. קלפי הכוח
מורות רבות העידו כי הילדים ממש זוכרים את הכוחות, ומשתמשים בהם גם מחוץ לכותלי בית הספר. "כשאמא ואבא רבו, בהתחלה נבהלתי, ואז הפעלתי את כוח ההגנה, נרגעתי בעצמי, ואז גם הוריי נרגעו", שיתף ילד בכיתה ג'. "אני כבר לא מפחדת להצביע בכיתה", הוסיפה ילדה אחרת מאותה כיתה. זו הזדמנות מצוינת לציין שהתוכנית נגישה בתוך מסגרת הגפ"ן של משרד החינוך, זמינה לכל מנהל בית הספר המבקש לחולל שינוי מדהים באקלים בית הספר ובהישגיו הרגשיים והאנושיים.
מאיה ורדימון, מנהלת תחום החינוך אצלנו במרחב מודעות, ומפתחת תוכנית המשחק, עלתה לשידור וסיפרה כי השיעורים מאפשרים הן למורים והן לתלמידים להתנסות ולגלות את הכוחות הפנימיים והחוזקות שבהם. ביקשנו ממאיה דוגמה לכלי ראשוני לחוסן ומוגנות אותו שאפשר לתרגל גם עם הילדים בבית. היא נתנה לנו הצצה לשיעור "כוח ההגנה", שבו המורים מלמדים את התלמידים לקחת נשימה עמוקה, להתחבר ללב, ולדמיין איך בועה ירוקה יוצאת מהלב ועוטפת אותו בשכבת הגנה.
מוזמנים לנסות זאת עם ילדיכם. להנחות אותם בצורה מדיטטיבית לעצום עיניים ולפתוח את בועת ההגנה. "מניסיוננו", היא מסכמת, "הכלים המנטליים מסייעים לילדים להתמודד במצבים מאתגרים, הם יודעים לשלוף את הכוח הרלוונטי בתודעתם, ולהפעילו ברגע הנחוץ".
לחצו כאן לאתר המשחק. תמצאו שם מדיטציות שתוכלו להתנסות עם ילדיכם, וכמובן להעביר הלאה למנהלי בית הספר ולעניין אותם בתוכנית "המשחק" הזמינה כתוכנית חינוכית במערכת גפ"ן של משרד החינוך.

זו ילדותי השנייה

אז מהי משימת השבוע שלנו? ללמוד להיות ההורים של עצמנו - להבין למה אנחנו זקוקים, לנהל מערכת יחסים בריאה עם הילדים שהיינו. ברגע שנהיה טובים עם עצמנו, כשנלמד להקשיב לצרכים האישיים שלנו ונרפא אירועים מטלטלים מעברנו, נוכל לסייע לילדים שלנו לשחק טוב יותר את משחק החיים.
פריידי מרגלית – מייסדת שיטת המטאיזם ועומדת בראשה של קהילת מרחב מודעות. להיכרות עם השיטה וארגז הכלים לעבודת תודעה עצמית לחצו כאן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button