רובנו מכורים לסיפורי אהבה בלתי אפשריים, כאילו החיים הם אגדה, אלא שבחירת בן או בת הזוג שלנו כלל אינה דומה למה שתמיד חשבנו או למדנו על אהבה. על פי שיטת המטאיזם, מדובר בבחירה עמוקה של התודעה.
לעוד שיחות בגן עדן - לחצו כאן
ואם אנחנו בענייני תודעה, אז בואו נחזור להתחלה. ד"ר הארוויל הנדריקס, יועץ נישואים, מחבר הספר "לבסוף מוצאים אהבה" ומפתח שיטת "האימגו", מסביר כי אנחנו מתאהבים במי שמזכיר לנו את בית ההורים בו גדלנו. שאיפתו העמוקה של כל אדם, טוען הנדריקס, היא לחזור בתודעתו ונפשו אל בית ילדותו על מנת לרפא את פצעי הילדות. לדבריו, לא משנה כמה נבטיח לעצמנו להתרחק מהתנהגות ההורים ומדפוסיהם, מוח הזוחלים שלנו, אותו חלק פרימיטיבי וראשוני בתודעתנו, ישאף תמיד לחזור לאנרגיה הראשונית שבה גדל.
ולכן, לא בכדי התאהבתם באישה שמזכירה לכם את אמא (הביקורתית) או בגבר שמזכיר לכן את אבא (השיפוטי). הרצון העמוק והכמוס שלנו הוא לשחזר את האהבה שחווינו בשנות ילדותנו הראשונות, גם אם היא הייתה הרסנית. כן. גם אם ההורים לא היו דמויות חיוביות ויציבות, המוח עדיין משתוקק לשחזר את התחושות המוכרות שהיו לנו איתם, בשאיפה לתקן ולהביא ריפוי. אך זהו מעגל הרסני, שכן "אין חדש תחת השמש", הפצעים רק משחזרים את עצמם, וכל מערכת זוגית הולכת ומנציחה את פצעי הילדות, שעכשיו כבר צרובים בנו עמוק, עד כי נדמה שלא ניתן אחרת.
2 צפייה בגלריה
פריידי ואלימור
פריידי ואלימור
מה שמדליק אותנו הוא לא בהכרח מה שטוב לנו. פריידי ואלימור
(צילום: עוז מועלם)

לשבור את התבנית

חשוב לציין שגם אם נבחר לנו בן זוג או בת זוג שונים ב־180 מעלות מאבא ואמא שלנו, בסוף נגלה שהתחתנו עם העתק שלהם. כשאנחנו מתאהבים, מלווה אותנו תחושה עמוקה של היכרות, כמעט מיסטית, עם האדם שבו התאהבנו רק לפני רגע, "כפפה ליד", ותחושת "חיבור שלא מהעולם הזה". אך כמו שכבר הבנו, התחושה הזו לא מקרית כלל. תת-המודע שלנו עובד שעות נוספות בחיפוש אחר האדם המושלם שישחזר את התחושות שחווינו עם אבא ואמא. אנחנו הולכים שבי אחרי ההתאהבות, אך זמן לא רב לאחר מכן, אנחנו מוצאים את עצמנו כלואים באותו "לופ".
ברגע שאנחנו מבינים שיש פה תבנית, דפוס התנהגותי, חוט שמחבר בין כל סיפורי האהבה שהמוח שלנו מביא לפתחנו, אנחנו יכולים לפענח את זה ואולי להבין, שמה שמדליק אותנו הוא לא בהכרח מה שטוב לנו. זוהי תובנה מכוננת המאפשרת לעבור לשלב הבא.

אומנות האהבה

אנחנו מייחלים לזוגיות טובה ומעצימה, מעוניינים להתפתח ולהתרגש יחד, אבל בדרך מוצאים עצמנו נמשכים ל"בלתי מושג", להרס עצמי ולזוגיות שרק מחזקת את תחושת הדחייה העצמית. עשרות שנים לקח לי להבין שאהבה היא לא מה שחשבתי - היא לא דרמתית כמו בסרטים, היא לא פוצעת ומדממת עד כאב.
2 צפייה בגלריה
אהבה
אהבה
אנחנו לא סיר, ובני הזוג שלנו אינם מכסה
(צילום: shutterstock)
אהבה היא אמנות שיש ללמוד ולפתח, אפשר להגדיר אותה כסוג של מיומנות. ממש כמו ריקוד, נגינה, או ציור. זו שפה חדשה שאינה טבעית לכולנו ורבים מאיתנו צריכים ללמוד אותה. קשר זוגי איכותי מהווה קרקע פורייה להתפתחות והפריה הדדית. אבל זה מתאפשר רק כשמפסיקים לשחזר את הקשר שלתוכו נולדנו.

מיתוס הסיר והמכסה

אנחנו מצפים שבני הזוג שלנו ישלימו אותנו ומכניסים לתוך מערכות היחסים כל כך הרבה דרמה מיותרת. אנחנו לא סיר, ובני הזוג שלנו אינם מכסה. אנחנו לא צריכים להיות בחוסר ולחכות לחצי השני שיציל אותנו ויגרום לנו להרגיש שלמים. כשאנחנו מחכים לגאולה חיצונית ושמים את כל המשקל על בן האדם שמולנו, אנחנו דנים את עצמנו לסבל כפול. גם ביחסים שלנו מול עצמנו, וגם ביחסים שלנו מול אהובינו.
זוגיות, לשיטת המטאיזם, אינה אלא מראה. מראה המשקפת לנו את מצב ההתפתחות המנטלית שלנו ואת רמת האהבה העצמית. כשאנחנו בטוב – המראה מחייכת, וכשאנחנו לא, המראה מציגה את מה שמולה. האמנות היא לדעת לעבוד ולהתפתח תוך כדי תנועה. ללמוד להתמוגג על עצמנו באהבה, וממילא לזכות להתמוגג גם ממה שנמצא ממש מולך.

אנחנו ראויים לאהבה מושגת

כשאנחנו רוצים את מערכת היחסים הלא-מושגת, את האישה שלא שמה לב לזה שאנחנו שם, את האיש שמשחק איתנו משחקים ונעלם לימים ארוכים, זה קל. אין שם שום עבודה עצמית אמיתית, זה אתה מול ההורמונים שאתה מפריש. זו את מול התחושות שלך. זו אהבה הוליוודית, אשליית האשליות.
כשאנחנו מחכים לגאולה חיצונית ושמים את כל המשקל על בן האדם שמולנו, אנחנו דנים את עצמנו לסבל כפול. גם ביחסים שלנו מול עצמנו, וגם ביחסים שלנו מול אהובינו
בעוד שאהבת אמת היא אהבה בת-קיימא, אהבה מושגת וזמינה. עד כדי כך זמינה, שאי אפשר לברוח מחשיפה, אינטימיות וריקוד חיים משותף. שם נמצאת העבודה האמיתית, ושם גם נמצאת האהבה. נכון, אהבה מושגת היא אולי פחות סקסית בהתחלה. כי היא מושגת, והיא שם, אבל היא הדבר האמיתי! יזכה ליהנות מפירותיה מי שיסכים לוותר על האורות המנצנצים בחוץ, לטובת השקט הנעים שבפנים. קשר יציב ומפרה, מעצים ובונה.

מסדר זיהוי: מהי אהבה?

אז מהי משימת השבוע שלנו? בשלב הראשון עלינו ללמוד לזהות אהבה מהי. להבחין בין אהבת אמת לבין "דבר שמתחפש לאהבה". בין אם אתם נמצאים בתוך מערכת יחסים זוגית ובין אם לא - שימו לב מהם הדברים שמושכים את תשומת הלב שלכם? מה מדליק אתכם ואילו מערכות יחסים אתם מייצרים לעצמכם?
ואם בא לכם להעמיק לשלב הבא ולעשות צעד ראשון בשינוי הכיוון בכל הקשור באהבה, הצטרפו אלינו לוובינר מתנה "אהבה זו בחירה" שאנחנו מקיימות כל אביב מתוך תחושת שליחות ורצון להפיץ את בשורת האהבה.
בכל יום שלישי בשעה 15:00 ב-ynet radio פריידי מרגלית ואלימור הניג מקנות כלים תודעתיים, זמינים ויעילים להתנהלות מדויקת במשחק החיים. האושר זמין לכל דורש. להיכרות עם השיטה וארגז הכלים לעבודת תודעה עצמית לחצו כאן. מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים