"בבית אף פעם לא היה דיבור על תזונה נכונה". יעל שלביה

שיטת התזונה שהפתיעה את יעל שלביה: "הגוף שלי השתנה בתוך שלושה שבועות"

היא גדלה בבית מסורתי על קוסקוס ומטוגנים וגילתה את נפלאות הטופו וההוט־פילאטיס בעקבות הקריירה הבינלאומית. היום מנהלת יעל שלביה שגרת אימונים ותזונה הוליוודית קשוחה, אבל גם שומרת שבת, בשביל המדיטציה, ומספרת על השינוי הדרמטי בגזרה: "אני כבר לא רעבה"

פורסם: 07.11.21, 08:28
4 צפייה בגלריה
יעל שלביה
יעל שלביה
"האימונים באל־איי מאוד קשים. מותחים אותך עד הקצה"
(צילום: שי ארבל, סגנון: אייל חג'בי)
"בתור ילדה הייתי די דקיקה. אבל באתי ממשפחה טוניסאית, שזה אומר שאוכלים פעמיים בשבוע קוסקוס, אוכלים חופשי מאכלים מטוגנים, ואף פעם לא היה דיבור על תזונה נכונה", מספרת יעל שלביה (20), דוגמנית ושחקנית ישראלית. היא נולדה וגדלה בנהריה במשפחה דתית ולמדה בבגרותה באולפנה. שלביה השתתפה בכמה קמפיינים בינלאומיים, ובשנת 2020 זכתה במקום הראשון ברשימת "100 הפנים היפות בעולם". היא מתחזקת עמוד אינסטגרם עם 1.3 מיליון עוקבים, פרזנטורית לחברת האופנה רנואר, משחקת כאחת הדמויות הראשיות בסדרת הנוער "פלמ"ח״ שמשודרת ב־yes ובקרוב תופיע גם בעונה השלישית. כיום היא משרתת בצה״ל בחיל האוויר ומנהלת זוגיות עם ברנדון קורף שמתגורר באל־איי. השניים חיים על הקו ישראל־ארצות הברית. בימים אלה היא נמצאת באל־איי גם לצורכי עבודה.

גדלתי על קוסקוס (ושמעתי על אוכל בריאות באיחור)

"כמו רוב המשפחות הישראליות, זה היה נורמלי לאכול אצלנו ביומיום פסטה, שניצל ופתיתים. לא גדלתי לעולם הבריאות או לשגרה שבה יש תמיד סלט בכל ארוחה. הגעתי לעולם הדוגמנות בגיל 16, ורק בגיל 17.5, כשפניי היו נשואות לעבודה בחו"ל, הבנתי ששם זה לא כמו בארץ, ולא מספיק להיות רזה אלא יש סטנדרטים אחרים".
"באתי ממשפחה טוניסאית, שזה אומר שאוכלים פעמיים בשבוע קוסקוס ומאכלים מטוגנים, ואף פעם לא היה דיבור על תזונה נכונה. לא גדלתי לעולם הבריאות או לשגרה שבה יש תמיד סלט"

החלטתי שאני רוצה להתאמן (אבל היה קשה להתחיל)

"לקחתי את זה למקום הכי טוב שאפשר: אין כאן שאיפה להיות רק חטובה, אלא הרבה מעבר - אני רוצה להרגיש טוב, להיות חיונית, ממקום של בריאות. וכן, כשיש לך קוביות בבטן זה משהו שעושה לך טוב. כשאת חזקה, את מרגישה יותר טוב עם עצמך. אז נרשמתי למכון כושר. הייתי הולכת על הליכון חצי שעה, מתעייפת וחוזרת הביתה. לא באמת ידעתי איך עושים את זה. השינוי הגדול מבחינת ספורט התחיל כשלקחתי מאמנת אישית. מעבר לאימון עצמו הרגשתי שאני באמת משחררת את הלחץ הנפשי. זה היה בבחינת לקחת שעה לעצמי. מהר מאוד ראו את זה באופן משמעותי בגוף שלי".

הבנתי שאני רוצה לעשות שינוי (אבל לוותר על קינוח?)

"השינוי הגדול קרה בגיל 18, אחרי התיכון ולפני הצבא. טסתי עם בן זוגי (המיליארדר האמריקאי ברנדון קורף – מ"ב) לארצות הברית לעבודה, לתקופה של חודשיים. עד אז עוד הייתי אוכלת ג'אנק פה ושם. הסוויץ' הגדול התחיל כבר בדרך לשם, בטיסה. המנה הוגשה עם קינוח, וכשבאתי לאכול אותו, ברנדון אמר לי: 'למה זה טוב? לא אמרת שאת רוצה לעשות שינוי?'. הוא צדק, וממש מהרגע הזה החשיבה שלי השתנתה. אנחנו גם מאוד אוהבים מסעדות. אבל היום המודעות שלי כל כך גבוהה, שמותר לי לאכול פה ושם שוקולד. זה כבר לא משמעותי אם אכלתי משהו לא מאוד בריא, כי הגוף צורך בדרך כלל אוכל מזין ובריא, אז אני בשליטה".

גיליתי את שיטת ה"אגרופים" (ומאז אני לא רעבה)

"בארצות הברית רוב היום שלי היה די פנוי, והייתה לי פניות לקחת מאמן אישי. מגנוס בנה לי תוכנית שהייתה נקודת המפנה בהרגלי התזונה שלי. הוא לימד אותי שמה שחשוב זה לא הקלוריות, ולשיטתו יש לאכול לפי "פיסטים" (אגרופים). בארוחה העיקרית צריך לאכול חלבון כגודל האגרוף שלך, ירקות כגודל שני אגרופים, ואגרוף אחד פחמימות מורכבות. הבנתי כמה שזה הגיוני, וכשהייתי אוכלת, למדתי לשים לב לכמות. מאז אני אף פעם לא רעבה. הגוף שלי השתנה בתוך שלושה שבועות, והרגשתי טוב יותר מאי פעם - הייתי אנרגטית, חיונית וערנית יותר. שם ממש הרגשתי את ההבדל למרות שאכלתי לא מעט. היום אני אוכלת לפי ה'פיסטים', וזה כמובן בשילוב עם אימוני כוח או אירובי שלוש פעמים בשבוע. כמובן שאני נמנעת מדברים שיש בהם סוכר ונזהרת במיוחד ממוצרים שמתחפשים לבריאים אבל יש בהם כמויות של סוכר, כמו למשל חטיפי אנרגיה".
4 צפייה בגלריה
יעל שלביה
יעל שלביה
"זה לא סוד, אישה שמנה עלולה להיות פחות בריאה"
(צילום: שי ארבל, סגנון: אייל חג'בי)

וגם את הכושר (שהוא טירוף באל־איי)

"אל־איי זה מקום שבו רואים את כולם עם בגדי ספורט בבוקר: כולם הולכים לאימון או חוזרים ממנו. התעשייה של הספורט היא כאן. גם במסעדות מתחשבים בבריאות, ותמיד מוצעים בהן שייקים, ארוחות בוקר בריאות, מנות טבעוניות וכדומה. יש כאן רשת של סטודיו לאימונים בשם Barry's WeHo שעושים בהם אימוני כוח ואירובי, והם הכי טרנדיים. הרמה שם מאוד גבוהה, בלי קשר ליכולת של מי שמגיע. כשאני באל־איי אני עושה הוט פילאטיס - אימוני מזרן בחדר חם. האימונים בארצות הברית, ובעיקר באל־איי, מאוד קשים. מותחים אותך עד הקצה".

בניתי לעצמי תפריט אימונים משולב גם בארץ (בהשראת אל־איי)

"אני מתאמנת אצל ליקי ובמקביל עדיין עושה פילאטיס אצל מירב דואני. הפתעתי את עצמי בכך שאני כל כך אוהבת את האימון המשותף, כי בעבר לא אהבתי להתאמן עם אחרות והייתי זקוקה לאימון האישי, אבל אצל ליקי זה אחרת וזה רק מעלה את האנרגיות. הפילאטיס מרגיע, מייצב ומחזק אותי. אני עושה את זה פעמיים בשבוע. אני מרגישה את השינוי כבר ביציאה מהסטודיו, ולכן לפני צילומים אני עושה פילאטיס מזרן ומכשירים. אני נמצאת בנקודה שבה אני מבינה מהו הספורט עבורי בלי קשר לעיסוק. לא משנה מה אעשה בהמשך חיי, תמיד אחפש את הדבר הזה שאני נהנית ממנו, את הפעילות הגופנית שעושה לי טוב - זה חשוב לי אפילו יותר מהתזונה. למעשה זה משפיע לא רק גופנית אלא גם מנטלית ונפשית. בתקופת הקורונה זו הייתה הצלה עבורי".
"אני נמצאת בנקודה שבה אני מבינה מהו הספורט עבורי בלי קשר לעיסוק. לא משנה מה אעשה בהמשך חיי - תמיד אחפש את הדבר הזה. זה חשוב עבורי אפילו יותר מהתזונה כי זה משפיע לא רק גופנית, אלא גם מנטלית ונפשית"

התחלתי לבשל בריא (לפי מה שהגוף מאותת)

"מכיוון שהכל היה סגור בזמן הקורונה, למדתי לבשל ארוחות בריאות ומזינות עם דגים, טופו וירקות מאודים. למדתי עם הזמן להקשיב לגוף ולהבין מה הוא צריך. אני לא אוכלת לפי תפריט מסוים ומסודר אלא פשוט מכינה בריא ואוכלת לפי מה שהגוף מאותת. מה גם שיש ימים שבהם אני על הסט שעות ארוכות ואי אפשר לעבוד על תפריט קבוע. אני יכולה להרגיש אחרי אימון בוקר שמה שאני צריכה זה שתי פרוסות לחם, לבן של ביצה וקצת אבוקדו, ומחר זה יהיה משהו אחר. יוגורט זו גם אופציה טובה ואני צורכת אותו בגלל הפרוביוטיקה. אני לא צורכת מוצרי חלב רגילים כי יש לי רגישות אליהם".

שכנעתי את אמא שלי לרדת במשקל (אבל אני בעד דימוי גוף חיובי)

"אני מאוד מעריכה נשים שאוהבות את הגוף שלהן, כמו למשל קים קרדשיאן שבאה ואומרת: 'יש לי ישבן ענק, אני ענקית, זה הגוף שלי ואני הכי יפה'. נשים כמוה שינו סדרי עולם ואת החשיבה העולמית, וזה מדהים כי יש להן השפעה אמיתית. אישה צריכה לאהוב את עצמה. הכל בעיניי יפה – גם אם את רזה, שמנה או חטובה. אבל זה פחות מקובל עלי מהמקום של הבריאות. זה לא סוד, אישה שמנה עלולה להיות פחות בריאה. אמא שלי עשתה קיצור קיבה לפני שנה. היא עברה חמש לידות ובאופן טבעי פחות שמרה. כילדה ראיתי את זה לנגד עיניי.
"הכל בעיניי יפה - גם אם את רזה, שמנה או חטובה. אבל זה פחות מקובל עלי מהמקום של הבריאות. זה לא סוד, אישה שמנה עלולה להיות פחות בריאה. כילדה ראיתי את זה לנגד עיניי"
"אמא שלי לא נתנה לעצמה את מה שהגוף צריך - את התזונה הבריאה, את הספורט, לא היה לה זמן לזה. וזה פגע בה. היא פחדה מאוד מהניתוח, ואמרתי לה: 'אמא, את חייבת את זה למען עצמך'. ואכן, היא הרוויחה מזה. היא ירדה במשקל והתחילה להתאמן. אני חושבת שצריך להבין שלשמור על הבריאות זו איכות חיים, וזה מה שאדם יכול לעשות עבור עצמו כדי שלא יגיע למצב שבו בגיל צעיר יכאבו לו הברכיים, למשל".

אימצתי שגרת טיפוח נקייה (כולל ניקוי רעלים)

"עור הפנים משתנה לפי עונות, ולכן אני מקפידה שהקרם של הקיץ לא יהיה זהה לזה של החורף. אני עושה בארץ טיפולי פנים אצל מימי לוזון פעם בחודש. מבחינת מוצרים הגישה שלי היא כמה שפחות. אני משתמשת בסבון קצף וגם בקרם לחות וקרם הגנה. הכי בסיסי, הכי פשוט. באופן כללי כשאני באל־איי תמיד יש לי יותר זמן. יש לברנדון במקלחת חדר אדים, ואני עושה את זה פעם־פעמיים בשבוע. זה מנקה את הגוף מרעלים".

למדתי לאזן את הלחץ בחיים (ותודה לשבת)

"משהו שמאוד מציל אותי זה הדת והאמונה. הידיעה הזו שלא הכל תלוי בך, העולם הוא לא על כתפייך. צריך לקום בבוקר, להגיד 'מודה אני' ולדעת שהעובדה שקמת בבוקר לא מובנת מאליה ושכל מה שמקבלים - זו מתנה. אני חושבת שכל אחד צריך לקחת את החיים שלו יום ביומו ולהסתכל על ההצלחות הקטנות שלו ולשמוח בהן. יש כמה דברים שאני עושה ועוזרים לי להתאזן: קודם כל אני שומרת שבת - זו המדיטציה שלי. אני קוראת ספר, לא בטלפון ולא נוגעת באינסטגרם. זה הכי מרגיע בעולם".

מחלקת טיפים: העצות של יעל לשמירה על תזונה מאוזנת

  1. ללמוד להקשיב לגוף ולמה שעושה לו טוב.
  2. לשים לב להשפעת החלב על הגוף, ואם יש לכם רגישות - להשתמש בתחליפים הרבים שיש כיום לעולם להציע.
  3. למצוא אתר שדרכו אפשר להזמין מזון בריא כדי לא ליפול לאכילה לא נכונה בימים מאוד לחוצים ועמוסים.
  4. לא לאכול שלוש שעות לפני השינה. אני מרגישה הרבה יותר טוב בבוקר.
  5. לא להתחיל את הבוקר באכילת מתוק. זה משליך על כל היום.
  6. להימנע מחטיפי בריאות וקרקרים שכביכול בריאים - זה לא משביע, זה גורם לרצות עוד. עדיף לאכול שני תפוחים או כריך ובאמת לשבוע, וזה שווה ערך מבחינה קלורית.
  7. להכין כמות נאה של מנה בריאה מושקעת, ולשמור בקופסאות לרגע של רעב כדי לא ליפול לאכילת ג'אנק.
  8. לא לשתות משקאות מוגזים.
  9. להוסיף לקנקן המים פלחי לימון - כך שותים יותר וזוכים לתחושה של ניקוי ורענון.
  10. לצרוך פלפל קאיין - הוא תורם להאצה זמנית במטבוליזם ולבריאות בכלל.
  11. לשלב תמיד ירקות בארוחה ולשים לב לכמויות המזון שאוכלים. לא להגזים, למשל בפחמימות. האינדיקציה של כמות לפי גודל האגרוף שלכם היא נהדרת ופשוטה ליישום (אגרוף חלבון, אגרוף פחמימות, 2 אגרופים ירקות).
4 צפייה בגלריה
יעל שלביה
יעל שלביה
לא לאכול שלוש שעות לפני השינה; להוסיף לקנקן המים פלחי לימון ; לשמור קופסאות אוכל בריא לרגע של רעב; לצרוך פלפל קאיין; לשלב תמיד ירקות בארוחה ולשקול תחליפי חלב
(צילום: shutterstock)

אז מה היא אוכלת: תפריט יומי לדוגמה

  • בוקר: (אני לא אוכלת מיד עם הקימה אלא מחכה כשעה) חביתה + לחם מלא + אבוקדו + מלפפונים חתוכים / שייק פירות (לפעמים עם יוגורט) / יוגורט + גרנולה ביתית.
  • צהריים: (שילוב של חלבון, פחמימות וירקות, רצוי אוכל ביתי חם ומבושל) טופו + ירקות + קינואה או בורגול / או סלמון בתנור עם ירקות וקינואה.
  • ביניים: תפוח או ענבים / כריך עם סלט ביצים טבעוני או טחינה
  • ערב: לרוב משחזרת משהו מארוחת הבוקר או הצהריים

קל ומהיר: מתכונים זמינים וקלילים שיעל אוהבת

  • לארוחת בוקר: מכל יוגורט 3% וגרנולה, לצד תפוח עם קינמון קלוי על מחבת עם מעט ספריי שמן.
  • כריך טורטייה: אני מחזיקה תמיד במקפיא טורטייה מחיטה מלאה. מכינים חביתה משובחת עם בצל, פטריות, עשבי תיבול או מה שאוהבים. מניחים על הטורטייה, מוסיפים אבוקדו (אפשר גם פרוסת גבינה צהובה עם אחוז נמוך של שומן) ומגלגלים.
  • דג סלמון: מכינים את הדג בתנור עם מלח ופלפל וחתיכות בצל ליד ומגישים עם ברוקולי וגזר מאודים.
  • מוקפץ: מבשלים אטריות, חותכים טופו, מטגנים אותו עם ירקות מתובלים במעט מלח, פלפל וכמון, ומגישים על גבי האטריות.
איפור ושיער: יניב קצב /// גולף: רנואר /// טייץ: בוטיק נוני // סווטשירט וטייץ: מייקל קורס ל"פקטורי 54"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.