רואים לך בעיניים

מסוכרת ועד טרשת נפוצה: 9 מחלות שאפשר לזהות בבדיקת עיניים שגרתית

בבדיקת עיניים שגרתית אפשר לראות את מצב כלי הדם ואת עצבי הראייה המהווים חלק מהמוח וכך לזהות בעיות בריאות שונות עוד בשלבים המוקדמים שלהן, לפני הופעת הסימנים. איך מתבטא בעיניים יתר לחץ דם, מה זה אומר כשהעין בולטת ואיזו מחלה יכולה לגלות עין יבשה או אדומה?

פורסם:
מדלגים על בדיקות עיניים תקופתיות? אולי כדאי שתקבעו תור לרופא עיניים עוד היום, ולא רק בגלל הראייה שלכם. לא רבים יודעים זאת, אבל בבדיקת עיניים שגרתית אפשר לראות את מצב כלי הדם ואת עצבי הראייה המהווים חלק מהמוח וכך לזהות בעיות בריאות שונות עוד בשלבים המוקדמים שלהן, לפני הופעת הסימנים. יש לכך משמעות מכרעת מאחר שלעתים קרובות המפתח להחלמה ולמניעת סיבוכים ממחלות שונות מצוי באבחון המוקדם שלהן. לפניכם תשע מחלות נפוצות שאפשר לעתים לזהות בבדיקת עיניים שגרתית.
עוד על עיניים ובריאות:

1. יתר לחץ דם

שטף דם בלחמית העין הוא תופעה שכיחה שמתבטאת בהופעה של כתם אדום בחלק הלבן של העין. הסיבה לדימום – קרע בדופן של אחד הנימים בלחמית העין. אמנם לרוב אין סיבה להיבהל מאחר שמדובר בתופעה שכיחה שיכולה להיגרם משפשוף בעין, התעטשות חזקה, הקאות, הרמת משא כבד, נטילת מדללי דם ועוד. אבל לפעמים הסיבה לכך מקורה ביתר לחץ דם.
6 צפייה בגלריה
מחלות שמתגלות בבדיקת עיניים
מחלות שמתגלות בבדיקת עיניים
דימום בעין יכול לעורר חשד ללחץ דם גבוה
(צילום: shutterstock)
דימום בעין יכול לעורר חשד ללחץ דם גבוה בפרט כשהמטופל מתלונן גם על טשטוש או על ירידה בראייה וכאבי ראש. אם אכן מאובחן יתר לחץ דם, המשך הטיפול יהיה אצל רופא המשפחה לצורך ניהול ואיזון לחץ הדם. לחץ דם שאינו מאוזן עלול להוביל למחלות לב, לשבץ ואף לפגיעה בראייה.

2. סוכרת

בבדיקת עיניים מקיפה יכול רופא העיניים לזהות פגיעה בכלי הדם הקטנים ברשתית העין. הממצא הזה יכול להצביע על רטינופתיה סוכרתית, סיבוך של מחלת הסוכרת שמהווה את הסיבה השכיחה ביותר לעיוורון בעולם המערבי בקרב אנשים בגיל העבודה.

3. מחלות לב וכלי דם

בדיקת הדמיה של הרשתית (OCT) יכולה לנבא את הסיכון למחלות לב וכלי דם, כך לפי מחקר מ־2021 שממצאיו פורסמו בכתב העת The Lancet. במחקר השוו החוקרים בין בדיקות הדמיה שנערכו בקרב 84 חולי לב בני 72 בממוצע ובין 76 אנשים בריאים בני 65 בממוצע. החוקרים ניסו לבדוק אם יש סימנים המצביעים על איסכמיה - חוסר אספקת דם שיכול להיגרם ממחלות לב והמשפיע גם על אספקת הדם לעין, מה שמוביל לפגיעה עד להרס מוחלט של תאי הרשתית. נמצא כי בקבוצת חולי הלב התגלה ריבוי נגעים איסכמיים פרי־וסקולריים ברשתית - 2.8 בממוצע, לעומת 0.8 בממוצע בקבוצה הבריאה.
6 צפייה בגלריה
בדיקת הדמיה של הרשתית (OCT) יכולה לנבא את הסיכון למחלות לב וכלי דם
בדיקת הדמיה של הרשתית (OCT) יכולה לנבא את הסיכון למחלות לב וכלי דם
בדיקת הדמיה של הרשתית (OCT) יכולה לנבא את הסיכון למחלות לב וכלי דם
(צילום: shutterstock)

4. כולסטרול גבוה

רמות גבוהות של כולסטרול יוצרות משקעים שומניים בכלי הדם. המשקעים השומניים יכולים להצטבר בעפעפיים (קסנטלזמה), כטבעת צהבהבה סביב קרנית העין או בכלי הדם ברשתית.

5. מחלות מין

יש אנשים שמסתובבים בעולם עם מחלות מין בלי שיהיו מודעים לכך. ביקור אצל רופא עיניים עם תלונות על דלקת עיניים שלא מגיבה לטיפולים או דלקת עיניים חוזרת המלווה בתסמינים כמו אודם בעיניים, גרד, הפרשה, נפיחות בעפעפיים ורגישות לאור, יכול לעורר חשד לדלקת בלחמית העין שמקורה יכול להיות בכלמידיה טרכומטיס, אחת ממחלות המין השכיחות ביותר בעולם המערבי.
6 צפייה בגלריה
חיידק הכלמידיה טרכומטיס
חיידק הכלמידיה טרכומטיס
חיידק הכלמידיה טרכומטיס. חשד לדלקת בלחמית העין שמקורה יכול להיות במחלה
(צילום: shutterstock)
הזיהום בעיניים מתרחש כתוצאה מהדבקה עצמית כתוצאה ממגע באיברי המין, בחפץ או במגבת שהיו במגע עם הפרשה הנושאת את הזיהום. מחלות מין נוספות שיכולות להגיע לעיניים באותה צורת הידבקות הן הרפס, זיבה, איידס ועוד.

6. דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית המתאפיינת בכאבי מפרקים, בייחוד במפרקים הקטנים שבכפות הידיים ובמפרקי האצבעות. אחד מסימני ההיכר הבולטים של המחלה, המהווה לעתים תסמין מוקדם לאבחנה, הוא עין יבשה או אדומה.
עין יבשה יכולה לנבוע ממחלות עיניות שונות או ממחלות שונות, ובהן דלקת מפרקים שגרונית, זאבת, בעיות בבלוטת התריס או סוכרת. כשהרופא מזהה גם סימני דלקת עינית הפוגעת בלובן העין או כבר בתוך העין (אובאיטיס), יש לשלול דלקת מפרקים שגרונית.

7. הפרעה בתפקוד בלוטת התריס

כשבלוטת התריס אינה מאוזנת, היא גורמת לשיבוש בפעילות של כמה מערכות בגוף, ולכן הסימנים להופעתה רבים ומגוונים. רופא עיניים יחשוד שאתם סובלים מהפרעה בבלוטת התריס אם יראה אצלכם את הסימנים הבאים: עיניים בולטות (רקמת השומן בארובה גדלה ודוחקת את העיניים החוצה), בצקת של העפעפיים, תלונות על רגישות לאור, דמעת, אודם בעיניים, ראייה כפולה ופזילה (עקב מעורבות שרירי העין), וכן טשטוש ראייה.
6 צפייה בגלריה
מתי רופא עיניים יחשוד שאתם סובלים מהפרעה בבלוטת התריס?
מתי רופא עיניים יחשוד שאתם סובלים מהפרעה בבלוטת התריס?
מתי רופא עיניים יחשוד שאתם סובלים מהפרעה בבלוטת התריס?
(צילום: shutterstock)

8. גידול שפיר במוח

גידול במוח יכול לגרום לעלייה בלחץ התוך גולגולתי ולהיווצרות של בצקת בעצבי הראייה שאפשר לזהות אותה בבדיקת עיניים לאחר הרחבת האישונים. אותה בצקת יכולה לגרום לפגיעה בראייה ולשינוי בגודל האישון. הלחץ התוך גולגולתי הגבוה יכול לגרום גם לפגיעה בעצבוב לשרירי העין שמתבטא בפזילה ובכפל ראייה. לעתים הגידול המוחי יכול לפגוע ישירות במרכזי הראייה במוח.
כדי לאבחן בצקת בעצבי הראייה לעתים ייעזר הרופא בבדיקת אולטרסאונד או בבדיקת טומוגרפיה קוהרנטית אופטית (OCT). יש חשיבות מכרעת לזיהוי מוקדם של הגידול, גם אם הוא שפיר, כדי לאפשר טיפול מהיר ומדויק בו.
6 צפייה בגלריה
גלאוקומה  בדיקת עיניים
גלאוקומה  בדיקת עיניים
עצב ראייה שאינו תקין עשוי להוות סימן ראשון לטרשת נפוצה
(צילום: shutterstock)

9. טרשת נפוצה

בבדיקת קרקעית העין ועל ידי הרחבת האישונים יכול רופא העיניים לזהות אם עצב הראייה, שמהווה חלק מהמוח, תקין. אם לא, ייתכן שמצב זה מהווה סימן ראשון לטרשת נפוצה. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי גילוי מוקדם של המחלה באמצעות בדיקת עיניים שגרתית מאפשר לנהל אותה טוב יותר ולהאט את הידרדרותה.
ייעוץ מקצועי: פרופ' אוריאל שפירר, רופא עיניים בכיר ומנהל היחידה למחלות עיניים בילדים ופזילה, בית החולים וולפסון
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button