האם זה עלול להוביל להתייבשות?

מוותרים על קפה, ישנים בלי מזגן ומשקיעים בקרם הגנה יקר? זו כנראה טעות

וחבל! שישה הרגלים מיותרים שאימצתם בימים החמים ומה אתם באמת צריכים לעשות כדי לשמור על הבריאות בעונת הקיץ, גם נגד צריבת מדוזה והכשת נחש

עידן לושי
פורסם:

1. אתם ישנים בלי מזגן

החום הישראלי בחודשי הקיץ יכול להיות בלתי נסבל, ולכן לא פלא שרובנו רגילים לישון עם מזגן או מאוורר. אבל לא פעם, וגם לא פעמיים, אנחנו שומעים שלישון עם מזגן זה לא בריא או קמים מצוננים ומחליטים שזה בגלל המזגן. האם זה באמת לא בריא לנו?
התשובה היא שבגדול, כל עוד אנו שומרים על כמה עקרונות, אין שום פגיעה בבריאות שלנו כשאנו ישנים עם מזגן. כדי להסביר זאת נצלול שנייה לשיעור ביולוגיה קצר. הגוף שלנו מכוון על ידי תרמוסטט (מד חום) פנימי שנקרא גם השעון הצירקדי, שמוכר גם בשם "השעון הביולוגי". השעון הזה שומר שטמפרטורת הגוף תהיה סביב ה־37 מעלות צלזיוס. במהלך הלילה הוא נוטה להוריד את טמפרטורת הגוף בעד 2 מעלות, ובערך בשעה 05:00 טמפרטורת הגוף שלנו היא הנמוכה ביותר במהלך השינה.
6 צפייה בגלריה
נקו פילטרים ולכו לישון
נקו פילטרים ולכו לישון
נקו פילטרים ולכו לישון
(צילום: shutterstock)
איך הוא עושה את זה? הוא מוריד את הפעילות המטבולית שלנו. בחודשי הקיץ הלילות חמים, ולכן הגוף נעזר באמצעים נוספים להורדת הטמפרטורה כמו זיעה. למעשה, המאמצים של הגוף להוריד את טמפרטורת הגוף בקיץ עשויים להיות מייגעים ולפגוע באיכות השינה. כך לדוגמה, מחקר שערכה חוקרת השינה היפנית קאוזי אוקמטו מיזונו ופורסם בכתב העת American Journal of Physical Anthropology, הראה כי טמפרטורת החדר היא הגורם המכריע ביותר באיכות השינה. מיזונו הראתה שבעוד שקור כמעט אינו משפיע על איכות השינה, דווקא חום משפיע על מדדי השינה העיקריים ופוגע בשינה רציפה וכך גורם לעייפות ביום שלמחרת. אז על מה צריך להקפיד כשישנים עם מזגן?
בניגוד למיתוס הרווח, הקור של המזגן לא יכול לגרום לנו להיות חולים. אז מה כן? אי ניקוי של הפילטרים עלול להוביל להילכדות של בקטריות ואלרגנים, וכך ליצור אצלנו תגובה אלרגית או צינון קל
1. אל תכוונו אותו ל־17 מעלות. המזגן עלול להוריד את רמת הלחות בחדר ולייבש אותו, לכן שימו לב איך אתם קמים בבוקר. אם אתם קמים עם גרון יבש ותחושה לא נעימה, נסו להעלות את טמפרטורת המזגן ב־1־2 מעלות. בנוסף, מערכת החיסון שלנו רגילה לעבוד בטווח טמפרטורות מסוים, וכשטמפרטורת הגוף הפנימית שלנו יורדת מעט, מערכת החיסון עובדת פחות ביעילות, מה שעלול לאפשר למחוללי מחלה להתגבר עליה, ולנו - להיות חולים. הקפידו שהמזגן לא יהיה על טמפרטורה נמוכה מדי.
2. נקו את הפילטרים בקביעות. בניגוד למיתוס הרווח, הקור שיוצר המזגן לא יכול לגרום לנו להיות חולים. קור בפני עצמו לא יכול לחולל מחלה. אז מה כן? אי ניקוי של הפילטרים עלול להוביל להילכדות של בקטריות ואלרגנים (כמו אבק), וכך ליצור אצלנו תגובה אלרגית או צינון קל. לכן הקפידו לנקות את הפילטרים של המזגן בקביעות.
ועוד משהו: מזגנים עשויים להיות רועשים, כל כך רועשים שחוקרים מהמחלקה להפרעות שינה בקולג' לרפואה בריאד פרסמו ב־2019 מחקר שבדק את השפעת רעש המזגן על השינה שלנו. להפתעתם, הם גילו שלרעש המזגן לא הייתה כמעט השפעה על איכות השינה. להפך – נמצא כי הנבדקים שישנו עם מזגן נרדמו מהר יותר מאלה שלא.
השורה התחתונה: אין בעיה לישון עם מזגן כל עוד אתם מקפידים על ניקיונו ועל טמפרטורה שאינה נמוכה מדי. עם זאת, אם אתם ישנים מצוין עם מאוורר או עם חלון פתוח, אתם יכולים לוותר על המזגן.

2. נבהלים מקרם הגנה זול

אין ספק, כולנו חייבים להתמגן מפני השמש הישראלית היוקדת. מחקרים רבים הראו שפרט לכוויות הלא נעימות, חשיפה ממושכת לקרני UV במהלך השנים מגבירה את הסיכון לסרטן עור מסוג מלנומה, מאיצה את הזדקנות העור ואפילו פוגעת ביעילות מערכת החיסון.
קרינת השמש מורכבת מרכיבים קטנים בשם פוטונים המכים בעור בשני אורכי גל שונים המהווים קרינה אולטרה סגולה: UVA, שמכה בשכבות העמוקות יותר של העור, ו־UVB, שמכה בשכבה החיצונית. קרם ההגנה הוא תכשיר המכיל חומרים טבעיים ומלאכותיים שיוצרים שכבה שקופה ה"מסננת" את כמות הפוטונים שיפגשו בעור. אבל האם אנחנו באמת צריכים להשקיע בקרם הגנה יקר, או שגם תכשיר שמחירו צנוע יעשה את העבודה?
6 צפייה בגלריה
טעויות קיץ
טעויות קיץ
מותג יוקרתי ומותג פשוט יספקו את אותה הגנה מפני השמש
(צילום: shutterstock)
נתחיל ב־Sun Protector Factor) SPF). הוא אחראי בעיקר על סינון קרינת ה־UVB, זו שפוגעת בשכבה החיצונית של העור וגורמת לכוויות. ככל שה־SPF גבוה יותר, כך פחות פוטונים של UVB יפגשו בעור, והסבירות לכווייה או לנזק מתמשך בעור תהיה נמוכה יותר. אך האם SPF גבוה אומר שקרם ההגנה שלפנינו טוב יותר? התשובה היא: לא. כדי שקרם הגנה יגן עלינו גם מפני קרינת ה־UVA, עליו להכיל רכיבים נוספים כמו תרכובות אבץ, אבובנזון וטיטניום.
כדי להגן על עצמכם היטב מקרינת השמש בחוץ, חשוב לחדש את מריחת קרם ההגנה מדי שעתיים. לכן עדיף לקנות תכשיר זול ולחדש את המריחה בתכיפות המתאימה מאשר לחסוך במריחת תכשיר יקר
במילים פשוטות, מותג יוקרתי ומותג פשוט יספקו את אותה הגנה מפני השמש, כל עוד תקפידו על הכללים הבאים:
  1. השתמשו בקרם בעל מקדם הגנה SPF30, לא פחות. קרם הגנה בדרגת SPF30 חוסם 97% מקרינת השמש. ככל שנעלה במספר, רמת ההגנה תעלה - אך לא תגיע ליותר מ־98% בערך. לכן ההבדל בין היעילות של SPF30 ל־SPF50 אינו משמעותי אם אינכם מעוניינים להשקיע כסף נוסף.
  2. חפשו את אישור משרד הבריאות. ודאו שקרם ההגנה מאושר על ידי משרד הבריאות וחוסם קרינת UVB וגם UVA.
  3. בדקו שהתכשיר בתוקף. הקפידו על תנאי האחסון ובדקו את תאריך התפוגה שמצוין על התכשיר.
  4. חדשו את המריחה. הקפידו להימרח מחדש לאחר שהות במים ולחדש בתכיפות את מריחת האזורים החשופים לשמש בעת שהייה ארוכה בחוץ.
השורה התחתונה: חלק מקרמי ההגנה מכילים גם רכיבים מטפחים כמו קרם לחות וחומרים שנועדו לאנטי אייג'ינג, שהם ככל הנראה הסיבה למחיר הגבוה. כל עוד העור שלכם אינו זקוק לרכיבים האלה, וכל עוד התכשיר שאתם רוצים לקנות מאושר על ידי משרד הבריאות, אין טעם או סיבה רפואית לקנות את התכשיר היקר יותר.

3. משקיעים במשקפי שמש סופר יקרים

אחד הפריטים השיקיים והשימושיים ביותר בקיץ הם משקפי השמש. ההיצע בחנויות עצום, וטווח המחירים נע בין עשרות שקלים לאלפי שקלים. אך האם משקפי שמש יקרים בהכרח יגנו על העיניים שלכם טוב יותר מאלה שעלו 100 או 200 שקל?
6 צפייה בגלריה
טעויות קיץ
טעויות קיץ
אל תתפתו לדגמים צרים וקטנים
(צילום: shutterstock)
גם פה חשוב להבין רגע את הביולוגיה שמאחורי השימוש במשקפי שמש. בימים שבהם קרינת ה־UV מהשמש חזקה (אגב, אפילו בימים מעט מעוננים), היא גורמת נזק לכל מבנה העין – מהעפעף ועד לעין עצמה. חשיפה ממושכת לקרינה אולטרה סגולה יכולה לגרום להאצת תהליכי קטרקט וניוון מקולרי תלוי גיל (AMD) המובילים לירידה באיכות הראייה. תפקידם של משקפי השמש הוא לחסום את קרינת ה־UV וכך להגן על העין (בדומה לקרם הגנה לעור גם כאן יש לחסום את קרינת UVA ו־UVB).
רבים נוהגים לקנות עדשות כהות ולהימנע מבהירות בשל ההנחה שעדשה כהה תחסום יותר את הקרינה. אבל האמת היא שגם עדשה שקופה לחלוטין יכולה לספק הגנה מעולה מקרני UV
וכן, גם כאן כדי להבטיח שמשקפי השמש מגינים עליכם מפני קרינת UV, אין צורך להיפרד מאלפי שקלים, אך חשוב להקפיד על הכללים הבאים:
  1. ודאו שמשקפי השמש הם בעלי UV 400 Protection או בעלי "הגנת UV רחבה". 400 UV הוא מדד שמראה כי משקפי השמש יודעים לחסום גלי קרינת UV באורך 400nm ומטה, הנחשבת למזיקה לעין וכוללת בתוכה גם UVA וגם UVB. וזאת הכוונה גם מאחורי הגנה רחבה.
  2. אל תתייחסו לצבע העדשה. צבע העדשה אינו משנה, כל עוד העדשה יודעת לחסום את קרני ה־UV. רבים נוהגים לקנות עדשות כהות ולהימנע מבהירות תחת ההנחה שעדשה כהה תחסום יותר UV. אבל האמת היא שגם עדשה שקופה לחלוטין יכולה לספק הגנה מעולה מקרני UV.
  3. שוהים זמן רב בחוץ? השקיעו בעדשות Polarized. עדשות מסוג זה מגינות עלינו גם מקרינת UV שפוגעת בגופים אחרים ומוחזרת לעיניים שלנו, כמו כביש למשל. לכן, אם אתם נוהגים הרבה או מבלים זמן רב בחוץ, השקיעו עוד כסף בעדשות האלה. זה מוצדק מבחינה בריאותית.
  4. אל תתפתו לדגמים צרים וקטנים. משקפיים קטנים עם עדשות צרות שאינם מכסים את העין כולה לא יעשו את העבודה גם אם נקנו באלפי שקלים. זה אולי נראה יפה, אבל זה כמעט חסר תועלת לחלוטין ברגע שקרינת UV מסתננת ברווחים שהם משאירים.
  5. הקפידו לקנות משקפיים מהשנים האחרונות. כן, כן, וינטג' זה יפה וגם אקולוגי, אבל בעבר נהגו לצפות את העדשות בהגנה מפני UV, ואילו כיום הגנה זו כבר משולבת בתוך העדשה עצמה.
השורה התחתונה: אין צורך להוציא אלפי שקלים על משקפי שמש מטעמים בריאותיים, ועם זאת הימנעו מלקנות משקפי שמש בחנויות זולות מדי או בשוק. משקפיים שנמכרים בדוכן בקניון במחיר של 100־300 שקל יספקו את אותה הגנה כמו אלה שעולים יותר מ־1,000 שקל.

4. נמנעים מאכילה בחוץ מחשש לקלקול קיבה

רבים מאיתנו סבורים שקל יותר לחטוף קלקול קיבה בקיץ, ואנחנו אכן לא טועים. כך לדוגמה, לפי המרכז לבקרת מחלות (ה־CDC), בכל שנה כ־48 מיליון איש בארצות הברית חוטפים קלקול קיבה, רובם במהלך הקיץ. 128 אלף מתוכם מאושפזים עקב כך בבית חולים, וכ־3,000 מהם אף מוצאים את מותם עקב הסתבכות.
אז למה בעצם בקיץ אנו נוטים לחטוף יותר קלקולי קיבה? התשובה היא השילוב של החום והחיידקים. חיידקים כמו E.Coli, סלמונלה ושיגלה משגשגים בחום, ובקיץ המזון שלנו מהווה קרקע פורייה עבורם.
6 צפייה בגלריה
טעויות קיץ
טעויות קיץ
חיידקים כמו E.Coli, סלמונלה ושיגלה משגשגים בחום
(צילום: shutterstock)
החיידקים האלה גורמים לקלקול קיבה שלרוב יתבטא בשלשול חריף, בהקאה ובכאבי בטן. אלא שבניגוד לדעה הרווחת שקלקולי קיבה חוטפים רק בחוץ, הקיץ מהווה סיבה מצוינת לבדוק מה קורה במטבח הביתי.
איך להתנהל במטבח הביתי:
  • בשלו היטב את הבשר והעוף. כדי להשמיד את החיידקים בבשר או בעוף תצטרכו לבשל אותם כך שיגיעו לטמפרטורה של 74 מעלות. אחד הגורמים המרכזיים להרעלת מזון בבית הוא חוסר סבלנות שמביא לבישול חלקי של בשר ועוף ומכאן להרעלת מזון.
  • מהרו להכניס למקרר. גמרתם לבשל? פתחתם קופסת טונה? הכניסו את המזון למקרר כמה שיותר מהר והשתדלו לאכול אותו בפרק זמן קצר יחסית. גם מזונות שמאופסנים בקירור מתקלקלים.
  • שטפו היטב ידיים. החיידקים משגשגים גם על הידיים שלנו, ולכן הקפידו לשטוף היטב את הידיים שלכם אחרי כל ביקור בשירותים ולפני שאתם מטפלים במזונות במטבח.
איך להתנהל באכילה בחוץ:
כאמור, אין שום סיבה שתפסיקו לאכול בחוץ בימים החמים, אבל גם כאן חשוב להקפיד על כמה כללים:
  • אחסנו בקירור. יוצאים לפיקניק? לקחתם כריך לעבודה? אל תוותרו על צידנית. החיידקים משגשגים בין 10 ל־45 מעלות, וככל שחם יותר, כך המזון יתקלקל מהר יותר. בנוסף, יש מזונות שמועדים לסיכון מוגבר, ובהם מיונז, חומוס, בשר, דגים, נקניקים וגבינות. כשאלה לא מאוחסנים היטב, הם עלולים להביא לשגשוג של E.Coli בתוך דקות ספורות.
  • חפשו טראפיק. הימנעו מאכילה במקומות שהתחלופה בהם נמוכה. כן, זה מצער, אבל דווקא מקומות שבהם התנועה נמוכה עשויים להוביל לכך שתחטפו קלקול קיבה. אם האוכל יצא מקירור ונכנס לקירור כמה פעמים, החיידקים ישגשגו.

5. מוותרים על שתיית קפה מחשש להתייבשות

כולנו מכירים את המיתוס הגורס ששתיית מיץ וקפה לא מרווה כמו שתיית מים, ובקיץ החם אף עלולה להביא להתייבשות. האם זה נכון? לפני הכל, חשוב להבין מה זו התייבשות: התייבשות היא מצב שבו הגוף מאבד יותר נוזלים מאשר הוא מכניס. במצב כזה תהליכים בגוף שדרושים להם מים עשויים להיפגע ולהוביל לתסמינים כמו צימאון, כאב ראש, יובש בפה, שתן כהה ובמקרים חמורים גם לתופעות חריגות יותר. איך הגוף מאבד נוזלים? בעיקר במתן שתן, הפרשת צואה והזעה.
במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו נמצא כי צריכה שאינה עולה על 269 מ"ג של קפה ביום, השווים לשלוש כוסות קפה, אינה גורמת להתייבשות בכלל ואינה משתנת יותר ממים
אז נתחיל בעובדה פשוטה - כל נוזל שייכנס לגופנו ייספג ויתרום בצורה כזו או אחרת למאזן הנוזלים. חלק מהנוזלים שנשתה לא יאיצו תהליך של השתנה וחלקם כן. המשקאות הידועים כמשתנים הם תה, קפה ומשקאות מוגזים כמו קולה. למה? מכיוון שהם מכילים קפאין - חומר שאנו מכירים בעיקר כממריץ. מתוקף היותו ממריץ הוא גם מגביר את זרימת הדם לכליות וכך גורם להן להפיק יותר שתן. אבל האם זה עלול להוביל להתייבשות? במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו נמצא כי צריכה שאינה עולה על 269 מ"ג של קפה ביום, השווים לשלוש כוסות קפה, אינה גורמת להתייבשות בכלל ואינה משתנת יותר ממים. במחקר אחר, שנערך באוניברסיטת ברמינגהם בבריטניה, נמצא שבקרב 50 צרכנים "כבדים" של קפה ששתו 800 מ"ל של קפה חלש יחסית בכל יום במשך שלושה ימים, הקפה הרווה בדיוק כמו מים.
השורה התחתונה: אם אלה התוצאות של קפה, מן הסתם אין מה לחשוש מתה או ממשקאות קולה. אתם יכולים לשתות 3־4 כוסות קפה ביום גם בימים החמים. אם אתם מרגישים שמתוקף ההרגל אתם זקוקים ליותר, שתו קפה חלש יותר. ממה כן להיזהר? משתייה מופרזת של אלכוהול. אם יצאתם לשתות בבר, הקפידו לשתות במקביל הרבה מים שכן אלכוהול בהחלט משתן. משקאות אנרגיה המשלבים קפאין גם הם גורמים לרוב להשתנה יתרה ולכן השתדלו להמעיט בצריכתם.

6. משתינים על צריבת מדוזה

"מהר! שמישהו ישתין עליו!", נשמע מגוחך נכון? כי זה באמת מגוחך. לחלקנו קרה שהגענו לחוף הים, טבלנו במים הצוננים ופתאום הרגשנו צריבה איומה. כן, אלה חברותינו המדוזות שעושות את דרכן לחופי ישראל בנחילים בכל שנה. למדוזות זרועות שמכילות תאים מיוחדים בשם נמטוציטים. הנמטוציטים הם בעלי צורת צלצל, והפגיעה שלהם בגופנו גורמת להפרשה של ארס חלבוני שגורם לצריבה. הארס גורם אצל רובנו לתגובה אלרגית שנמשכת כמה שעות עד להתפוגגותו.
6 צפייה בגלריה
טעויות קיץ
טעויות קיץ
הנמטוציטים הם בעלי צורת צלצל, והפגיעה שלהם בגופנו גורמת להפרשה של ארס חלבוני שגורם לצריבה
(צילום: shutterstock)
והשתן, מה איתו? למעשה השתן לא רק שאינו עוזר אלא יכול אפילו להרע. בכמה מחקרים נמצא כי השתנה על צריבת מדוזה הביאה להחמרה קלה. את זה מסבירים המומחים בכך שכמות הסודיום הגבוהה ועוצמת הזרם מזיזים את הצלצלים של המדוזה הנעוצים בנו, וכך גורמים לשחרור של ארס נוסף ולהחמרה בצריבה.
אז מה כן צריך לעשות? הטיפול הראשוני הטוב ביותר הוא לשטוף את המקום בעדינות במים חמים (בטמפרטורה של 45־50 מעלות). המים החמים יפסיקו את פעולת הארס. אם אין איתכם מים חמים, שטפו את המקום במי ים. בשום פנים ואופן אל תשטפו במים מתוקים טריים שהטמפרטורה שלהם נמוכה יותר - זה עלול לגרום להחרפה של הצריבה. כמו כן, אל תשתמשו במגבת או בבגד כלשהו שעשויים ליצור חיכוך עם העור. גם הצעד הזה עלול להחמיר את הצריבה. לאחר מכן פנו לקבלת טיפול רפואי בכווייה או מרחו בעדינות משחה מרגיעה כמו אלוורה או ביאפין על מקום הכווייה.
זהירות, מיתוס מסכן חיים!
מיתוס אחד מסוכן במיוחד הוא שבעת הכשת נחש מציצה מהירה של הארס יכולה להציל חיים. והאמת? זו שטות מסוכנת מאין כמותה. הארס הוא תערובת של חלבונים ורעלנים שמטרתם לשתק ולהרוג את טרפו של הנחש. הכשת אדם על ידי נחש יכולה לגרום לקשת של תסמינים כשהתגובה החריפה ביותר היא מוות. מציצת הארס על ידי אדם שלא הוכש יכולה להוביל להרעלה עצמית ולפגיעה במטפל.
אם נחש הכיש אתכם או קרוב לכם, בשום פנים ואופן אין למצוץ את הארס, אין לחתוך את אזור ההכשה, אין לקרר או לחמם את האזור, אין לחסום את אספקת הדם מהאזור ולאזור ואין לתת לאדם שהוכש כל מזון או שתייה. מה כן אפשר לעשות? להתקשר מיד למוקד חירום כדי לפנות את הנפגע לטיפול רפואי במהירות האפשרית. בינתיים יש להרגיע אותו כדי שיזוז כמה שפחות ולנסות לצלם את הנחש כדי להראות את התמונה שלו לצוות הרפואי, אך לא במחיר של סכנה עצמית.
הכותב הינו בוגר תואר (B.Sc) בביולוגיה וסטודנט לתואר שני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button