השפעת חוזרת? משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי במהלך חודש ספטמבר אותרו שבעה חולים, ילדים ומבוגרים, שאושפזו עם שפעת מסוג A – זאת לעומת השנה שעברה, במהלכה לא אותרו כלל מקרי שפעת בישראל. "אנו נערכים לתחלואת שפעת בחורף הקרוב ולכך שישראל עלולה להתמודד עם תחלואה מקבילה של קורונה ושפעת עונתית", נמסר מהמשרד. "לא ניתן לצפות את חומרת תחלואת השפעת בחורף זה, אך מהסימנים הראשונים נראה שתהיה פעילות שפעת, בניגוד לשנה קודמת. משרד הבריאות ממליץ להתחסן נגד נגיף השפעת שעלול לגרום לתחלואה קשה - דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה ואף למוות".
קראו עוד:
בקופות החולים החלו לחסן לאחרונה נגד נגיף השפעת, על פי תדריך החיסונים של משרד הבריאות, ששם דגש על מספר קבוצות בעלות סיכון מוגבר להידבקות בשפעת, ובהן עובדי מערכת הבריאות, בני 50 ומעלה ובעיקר בני 65 ומעלה, כמו גם מטפלים שעובדים עמם. בתדריך החיסונים מצוין כי "יש לתעדף חיסון בתרכיב חי מוחלש בהעדר הוריית נגד על פי התדריך ובכפוף לזמינות". בנוסף, תינוקות בני חצי שנה ומעלה וכן הסובלים ממחלות כמו מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת לב, סוכרת, השמנת יתר חולנית ומחלות נוספות – נמצאים בקבוצות סיכון ומומלץ להם להתחסן.
ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים: "ייתכן שאנחנו מדברים על הופעה מוקדמת יותר של השפעת השנה ולכן זה משקף את ההמלצה שלנו להתחסן נגד שפעת ולא להמתין"
במערכת הבריאות מגיבים לנתונים ומעריכים כי ייתכן והם מצביעים על מגמה שונה מזו של השנה שעברה. "מדובר על תקופה מוקדמת לאיתור שפעת, באופן יחסי", מסביר ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות. "בדרך כלל אנחנו רואים את המקרים הראשונים במהלך נובמבר או בתחילת דצמבר, כך שזה מעניין. אם זה משקף איזושהי סנונית, אז ייתכן שאנחנו מדברים על הופעה מוקדמת יותר של השפעת השנה ולכן זה משקף את ההמלצה שלנו להתחסן נגד שפעת ולא להמתין. מדברים על הופעה בו-זמנית של קורונה ושפעת, גם בעומס קליני וגם בעומס מערכתי במערכת הבריאות. המערכות שלנו עדיין לא בקריסה אבל הן נמתחות עד קצה גבול היכולת".
1 צפייה בגלריה
הגיעה מוקדם השנה
הגיעה מוקדם השנה
הגיעה מוקדם השנה
(צילום: shutterstock)

"למתן חיסונים לשפעת יש השפעה מטיבה גם על חולים בקורונה"

גם בבתי החולים מוטרדים ממצאי המשרד. "אנחנו מתקרבים לעונת החורף, והוא יהיה השנה כזה שיש בו סכנה גם לקורונה וגם לשפעת", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "כדי לנטרל את שתי הבעיות אנחנו ממליצים מאוד להשלים את החיסונים לקורונה וגם להתחסן לשפעת, מחלה קשה בפני עצמה עם סיבוכים כמו זיהומים ריאתיים שמגבירים את התחלואה והתמותה.
"בנוסף, עבודה שפורסמה מראה שלמתן חיסונים לשפעת יש השפעה מטיבה גם על חולים בקורונה, והמחלה מופיעה בצורה קלה יותר ועם פחות סיבוכים. כך שיש ככל הנראה השפעה בין החיסונים. אני לא חושב שצריך להתגרות בגורל וצריך לזכור שאנחנו נכנסים לפאזה של הקלות שמתרחבות וחורף שמתקרב. מכיוון שהחיסון לשפעת הוא טוב, בטוח ויעיל - צריך להתחסן. בשנה שעברה היו יותר חבישת מסכות ובידודים וגם הילדים פחות הלכו לבתי הספר. התמונה השנה תהיה שונה ולא כדאי להתגרות בגורל".