120 ואחת
אלי כהן: לרפיח היה צריך להיכנס לפני חודשיים. סעודיה יכולה לחכות
44:44
את מלחמת חרבות ברזל פתח אלי כהן (הליכוד) כשר החוץ, כשלדבריו משרדו עמד כפסע מהשלמת צעדי נורמליזציה עם מדינות סוניות נוספות במזרח התיכון, ואף שטבח 7 באוקטובר גרם לעיכוב של המהלך, הוא מתעקש להציג עמדה אופטימית. בריאיון לפודקאסט הפוליטי "120 ואחת" בהגשת מורן אזולאי הוא טוען שעדיין קיים פוטנציאל להסכם מול 7-6 מדינות, אולם לטענתו יש לעשות זאת רק אחרי הכרעה צבאית של חמאס. בתפקידו הנוכחי כשר האנרגיה הוא מתחייב: בסוף יולי יוכל כל משק בית או עסק ישראלי לבחור בין 8-7 ספקי חשמל. צפו בראיון המלא:

3 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון לפודקאסט עם מורן אזולאי
אלי כהן בריאיון לפודקאסט עם מורן אזולאי
"חשבתי שאת הפעולה ברפיח היה צריך לעשות לפני חודשיים-שלושה. לא להוריד רגל מהגז"
אני רוצה לשאול אותך על פחד שנפוץ בציבור בתקופה האחרונה וקשור בענייני משרדך: הייתה פה בהלה גדולה מאוד מעלטה, שישראל תישאר בחושך, ואנשים רצו לקנות גנרטורים. כשר האמון על הנושא, אתה יכול להרגיע את הציבור ולהגיד שזה לא יקרה? "כשר האנרגיה, לא קניתי לבית שלי לא גנרטור ולא מטען מיוחד".
אין לך תאורת חירום בבית? "אולי איזה פנס. מה שעשינו זה להיערך. האפשרות של פגיעת טילים מדויקים בישראל חייבה אותנו לריענון נהלים. עשינו תרגילים, רכשנו מלאי עצום של פחם ודלקים, קנינו גנרטורים, קנינו תחנות משנה, קנינו שנאים".
מה תרחיש הייחוס של המשרד שלך כשאתם מדמיינים מצב כזה? "יש לנו שלושה תרחישי ייחוס שבהם יכולה להיות הפסקת חשמל למספר שעות מצומצם. מה זה תרחיש העלטה? זו האפשרות שיותר מ-60 אחוז ממשקי הבית יהיו ללא חשמל ל-48 שעות. הסיכוי לתרחיש כזה הוא נמוך מאוד ואנחנו נערכים גם אליו. במקרה של תרחיש כזה אנחנו ניתן קודם לאתרים האסטרטגיים, שצריכים את זה לפני כולם. אנחנו מגינים על מתקני האנרגיה ולציבור אין מקום להיות בהיסטריה או בפאניקה".
אז לקחתם בחשבון פגיעה בשדות הגז של ישראל. "כן. אגב, ישראל מייצרת אנרגיה מגז, מדלקים, מפחם ומאנרגיה מתחדשת. יש לנו מגוון גדול מאוד של תחנות כוח ויש לנו גם אנרגיה סולארית. כלומר יש לנו פריסה גדולה ומגוונת".
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פלסטינים עוזבים את רפיח, השבוע. "גם אחרי רפיח לא נהיה שווייץ"
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
את המלחמה, כאמור, הוא פתח כשר חוץ ועמל על הרכבת האווירית של התמיכה הבינלאומית שהגיעה לארץ והורכבה ממנהיגים ודיפלומטים מחו"ל. "לא לקחתי אותם לפלורסנטים בתל אביב או בירושלים אלא ירדנו לשטח, לבארי, לשדרות ולכפר עזה", הוא אומר. "בימים הראשונים עדיין היו שם גופות ואתה רואה אותן בעיניים".
אני רוצה לחזור לאותה שבת. יש כינוס קבינט. תתאר לי את הרגע שאתה נכנס לשם. פחות את הדיונים ויותר מה אתה חווה. "את רואה את בכירי הצבא ואת שר הביטחון... את מכירה את הביטוי 'פרצוף תשעה באב"? זה מה שאתה רואה. שהם רואים משהו שכנראה לא דמיינו או לא נערכו. עצב ונחישות. אי אפשר לא לראות את העצב בפנים. אני בטוח שכל אחד מאיתנו שואל בתוך בתוכו מה קרה. אתה כובש את היצר לשאול שאלות ביקורתיות כאלה ואחרות. זה לא הזמן. אבל אני חושב שב-7 באוקטובר זמן התגובה לא היה טוב".
שערורייתי, אפשר להגיד? "אני מסכים".
המלחמה אומר השר כהן: "יש כמה סוגיות שנוכל לדבר עליהן ביום שאחרי המלחמה. אני חשבתי שאת הפעולה ברפיח היה צריך לעשות חודשיים-שלושה לפני. היה צריך להמשיך באותה עצימות ולא להוריד את הרגל מהגז. נכון שנעשו פעולות כמו הפעולה בשיפא, אבל היה צריך עצימות לחימה. ביום שהלחימה בחאן יונס הסתיימה היה צריך מיידית לבוא ולעשות את רפיח. אגב, חשוב לומר, זה לא שאחרי רפיח נהפוך להיות שוויץ. הפעולה בעזה תימשך על פני תקופה ארוכה מאוד. אני חושב שבאזור רפיח ואולי קצת מחנות המרכז יהיה השלב העצים המשמעותי האחרון. לאחר מכן נהיה בפעולות מתמשכות על פני תקופה ארוכה מאוד מול תאי טרור שינסו להרים את הראש בעזה".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "הם לא יודעים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, רק אחרי הפעולה ברפיח יגיע זמנו של קידום מהלך מדיני: "יש פוטנציאל להסכם השלום עם סעודיה ויש פוטנציאל לעשות שלום עם בערך 7-6 מדינות סוניות. אבל אם אני צריך לבחור מה קודם למה, אז הכרעה צבאית קודמת להסכמי שלום. הסדר שייעשה כשישראל מגיעה מעמדת חולשה הוא לא בר-קיימא, ולסעודיה יש אינטרס לעשות הסכם יותר מלישראל. הרי מה המוטיבציה העיקרית שלה? היא רוצה לקבל ברית עם ארה"ב שתיתן לה הגנה מפני איראן, וארה"ב רוצה את ההסכם כי היא רוצה להגביר את היציבות האזורית ולהוריד את מחירי הנפט".
כמה אנחנו קרובים להסכם עם סעודיה? "ההסכם היה אמור להיחתם ברבעון הראשון של 2024 לולא הייתה מלחמה. ואני עדיין אופטימי שזה יקרה".
אני שומעת את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר אומרים שבהסכם עם סעודיה יש מחיר שאנחנו לא יכולים לשלם. אתה מבין על מה הם מדברים? "אני לא מבין את המחיר. אני לא חושב שהם בקיאים ויודעים".
מדינה פלסטינית. "אני חושב שמרבית הציבור הישראלי מתנגד למדינה פלסטינית. אף אחד לא יקים עוד חמאסטן ביהודה ושומרון".
אפשר לארוז את זה אחרת בכותרות אחרות ולתת שטח עם סידורי ביטחון. "הדבר היחיד שיכול לעבוד זו אוטונומיה. לא תקום מדינה ריבונית נוספת בין הירדן לים. נקודה".
הדברים שאתה אומר ברורים בשיחות עם הגורמים הסעודיים? "אני חושב שכן. הסוגייה הפלסטינית חשובה לסעודים, אבל יותר חשוב להם להגן על עצמם מפני איראן".
על פעילותו במשרד האנרגיה אומר השר כהן: "תרשמי את התאריך: ב-25 ביולי משק החשמל הולך להיפתח לתחרות. נוכל להתקשר לעוד 8-7 ספקי חשמל".
כבר עכשיו אפשר לעשות את זה עם כל מיני ספקים. "רק מי שיש לו מונה חכם. עוד חודשיים וחצי בערך כל אחד מ-3.1 מיליון בתים או עסקים במדינת ישראל יוכלו להתקשר לאחת מהחברות השונות, לרכוש ממנה את שירותי החשמל ולקבל הנחה שבין 5%-20%. ותאמיני לי זה רק צעד ראשון ברפורמה".
תוך כמה זמן? "אני מניח שכשלוש שנים".
יש לך שלוש שנים לדעתך? "אני מניח את התשתית לזה".