כמעט חצי שנה חלפה מאז טבח 7/10, וכעת ראש האופוזיציה יאיר לפיד חוזר לראשונה לאותה השבת, החל מ-06:29. בשיחה מיוחדת בפודקאסט הפוליטי החדש "120 ואחת" בהגשת מורן אזולאי הוא נזכר בשיחה עם חברת הכנסת דבי ביטון ממפלגתו, שמחבלים ירו מחוץ לביתה בשדרות, חוזר לפגישה הדרמטית עם נתניהו וגם מספר על ההתמודדות עם בתו האוטיסטית יעלי בדקות הראשונות של הטבח.

הוא מתאר כי גם הוא, כמו מרבית הציבור הישראלי, התעורר מאזעקה: "אני אומר לעצמי - 'זה עזה'". הטלוויזיה בביתו בתל אביב פתוחה, כשממדי האסון אפילו עוד לא מתחילים להתברר: "ליהיא יושבת בסלון מול הטלוויזיה ואומרת לי 'יש כבר 40 הרוגים, זה נורא', ואני אומר לה, 'ליהיא יהיו הרבה יותר'".
בשיחה הוא קופץ איתנו לפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעות אחרי תחילת מתקפת הפתע - ולהצעתו להקים ממשלת חירום, אליה לבסוף לא הצטרף. הוא שבחדר פגש אדם בהלם. "הוא היה בהלם?", נשאל לפיד והשיב: "זו הגדרה טובה". "אני אומר לו, 'תקשיב זה הולך להיות גדול, זה הולך להיות ארוך, זה מחייב דריכות וכל המריבות הישנות צריכות לעוף מהחלון. אבל את הדבר הזה צריך לעשות מסודר - והמטורפים (איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', כלשונו) לא יכולים להיות חלק מזה'. על זה הוא אומר לי 'לא', במקום".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
לפיד הציע, נתניהו שלל במקום ממשלה בלי בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
לאחר פגישתו עם נתניהו, עדכן לפיד את ראש המל"ל צחי הנגבי בתוכנה - ובשיחה הוא חושף כי אף ניסה לרתום אותו למאמץ להקים ממשלת חירום ללא בן גביר וסמוטריץ'. "אמרתי לו: 'צחי, אתם עושים טעות מסוכנת'".
חזרנו עם ראש האופוזיציה גם ל"נאום האזהרה" שנשא כשבועיים לפני המתקפה, אז הוא הזהיר את אזרחי ישראל מ"עימות אלים ורב-זירתי". כשנשאל למה סיפק את אותה הצהרה סיפר: "אני רואה את 'החומרים השחורים'. אני יושב פשוט כמה שעות טובות וקורא ולאט לאט מתחילה להצטייר לי תמונה שאני אומר לעצמי 'זה הולך להתפוצץ'".
איזה משפט הוריד מאותו נאום, האם לדעתו הטבח היה יכול לקרות גם במשמרת שלו - ומה היה עושה אם רם בן ברק היה מנצח אותו בפריימריז לראשות יש עתיד שהוכרעו בהפרש של 29 קולות בלבד? הריאיון המלא עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד יפורסם מחר ב-ynet. אפשר להאזין לפרק המלא של הפודקאסט "120 ואחת" החל ממחר גם ביוטיוב, אפל פודקאסטס ובספוטיפיי.