בגלל תקלה בכבל חשמל חצי מיליון קוב מים להשקייה "כלואים" במאגר בעוטף עזה. כך נודע ל-ynet. מאגר המים הסמוך לקיבוץ כפר עזה מושבת בגלל תקלה בכבל הפרוס לאורך הגבול, ותיקונו דורש אבטחה. לפיכך בשטח של 10,000 דונם מצויים תפוחי אדמה בסכנת ריקבון, אך אנשי חברת החשמל לא מגיעים לבצע את התיקון. חברת החשמל: פנינו לצבא שיאבטח. צה"ל: לא פנו אלינו.
מאגר המים "חנון" צמוד לגדר הגבול עם עזה. בחורף הוא התמלא מי גשמים ומים שזרמו אליו מנחל חנון. כעת חצי מיליון קוב מים נאגרו בו לטובת השקיית שדות תפוחי האדמה של החקלאים באזור. עבורם היו אלו בשורות משמחות, בעיקר בגלל העובדה שמאגר המים חוסך מיליוני שקלים בעלויות מים.
1 צפייה בגלריה
שדות בעוטף עזה (ארכיון)
שדות בעוטף עזה (ארכיון)
שדות בעוטף עזה (ארכיון)
(צילום: רועי עידן)
כעת, לקראת סוף החורף, החלו החקלאים בהכנות לקראת השקיית השדות, אלא שאז הבחינו בתקלה בחשמל. כפי הנראה, נוצר קרע בכבל, אך כל הגעה למקום מחייבת אבטחה של צה"ל מחשש לירי צלפים.
"כבלי המתח למאגר נפגעו עם תחילת צוק איתן ולמעשה המאגר היה מושבת עד חודש ינואר, אבל בעונת החורף לא היינו זקוקים להפעלתו כי הגשמים סיפקו לנו השקייה, אולם כעת אנחנו נדרשים להשקות", אמר עופר וינר, מנהל מאגר המים, "אנשי חברת החשמל הגיעו לתקן, אבל כעבור כמה ימים - שוב אירעה תקלה. אנחנו בימים קריטים של השקיית השדות, וכרגע אין עם מי לדבר. פנינו לכל הגורמים, כולל גורמי הצבא שאנו מצויים איתם בקשרים מצויינים, ומבחינתם הם מוכנים לבוא בכל עת ולאבטח את צוותי החשמל.
"בצבא אמרו לנו חד משמעית, 'מתי שתבקשו - נגיע'. אז אני לא מבין מדוע חברת החשמל מתעכבת. השדות זקוקים למים מיידית, אבל עדיין לא שאבנו קוב מים אחד. כמה עוד צריך להתחנן כדי שיבואו לתקן את התקלה?".
כבלי המתח של משאבות המאגר פרוסים לאורך גבול רצועת עזה, כמה עשרות מטרים מגדר הגבול, ועבודות אחזקה ותיקונים מלווים על ידי צה"ל. לרוב מדובר בעבודות של כמה שעות בודדות, כאשר חיילים מאבטחים את הצוותים המקצועיים. לדברי החקלאים, הבעיה נעוצה בבירוקרטיה של חברת חשמל.
"מי שאחראי על תיקונים זו מחלקת הביטחון של חברת החשמל והקב"ט הראשי בחברה, שאמור לתאם את הגעת הצוותים מול צה"ל. כששאלנו את הצבא מה קורה עם הליווי, הם אמרו שחברת חשמל בכלל לא פנתה אליהם, ושהם מוכנים להגיע בכל רגע נתון. לצערי בחברת חשמל מסבכים את העניין הרבה יותר ממה שהוא. אנחנו מודאגים מאוד ודורשים פתרונות, אחרת הגידולים שלנו בסכנה. עברנו קיץ של מלחמה, לא יכולנו להתקרב לשדות לאורך הגבול בגלל המבצע, וכעת אנחנו שוב נתקלים בבעיות קשות", הוסיף וינר.
מחברת החשמל נמסר: "המתקן נמצא סמוך לגדר מערכת, והחוטים נפגעו עקב ירי. חברת החשמל נמצאת בקשר עם כוחות הביטחון לקבלת אישור כניסה לשטח, אך טרם התקבל כזה, כולל בדיקה שנעשתה ביממה האחרונה. לכשיתקבל האישור, עובדי חברת החשמל יבצעו את התיקון. בנוסף לאישורים, העבודה מצריכה כניסה עם כלי רכב ממוגנים ואמצעי הגנה נגד ירי".
מצה"ל נמסר בתגובה: "לא התקבלה פנייה מחברת חשמל בדבר תיקון התקלה, אך אם היא תתקבל, יינתן המענה המבצעי הדרוש".