שתף קטע נבחר

עריקאת: "אבו מאזן לא הכחיש את מעשי הטבח שנגרמו ליהודים"

בהתייחסות ראשונה של בכיר ברשות הפלסטינית לדבריו של אבו מאזן, אמר סאיב עריקאת כי "אבו מאזן מאמין בשלום, במשא ומתן ובהקמת שתי מדינות שחיות בשלום בביטחון ובשכנות טובה לפי חזונו לשלום שאותו הציג בפני מועצת הביטחון". הוא מתח ביקורת על המתקפה הישראלית על אבו מאזן

"אבו מאזן מאמין בשלום". סאיב עריקאת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"אבו מאזן מאמין בשלום". סאיב עריקאת(צילום: AFP)

תגובה ראשונה של הרשות הפלסטינית לסערה שעוררה דבריו של אבו-מאזן השבוע: מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, פרסם אמש (יום ד') הודעה בעקבות התבטאויותיו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בנאומו בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית. עריקאת אמר: "אבו מאזן לא הכחיש את מעשי הטבח שנגרמו ליהודים, כולל השואה".

 

עריקאת הוסיף כי "אבו מאזן מאמין בשלום, במשא ומתן ובהקמת שתי מדינות שחיות בשלום בביטחון ובשכנות טובה לפי חזונו לשלום שאותו הציג בפני מועצת הביטחון". עריקאת הביע בהודעתו פליאה על "המתקפה המתאומת" שפתחה לדבריו ישראל בעולם על דבריו של אבו מאזן, בניסיון להאשים אותו באנטישמיות, בסירוב לשבת סביב שולחן המשא ומתן ובאישומים נגדו בתמיכה בטרור - וזאת באמצעות עיוות דבריו בנאומו בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית, שבהם הוא ציטט את דבריהם של היסטוריונים יהודים. "אבו מאזן הדגיש כמה פעמים את הכבוד שלו לדת היהודית וכי הבעיה שלו היא עם מי שכובש את אדמתנו".

 

 

בנאומו ביום שני שב אבו מאזן והפריח תיאוריות קונספרטיביות על הקשר של היהודים לארץ ישראל ועל נסיבות הגעתם לכאן, בדומה לנאום שנשא לפני כשלושה חודשים, הזכור כנאום "יחרב ביתכ". בפתח כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית ברמאללה הוא הבהיר כי "מדינות אירופה לא היו נגד היהודים רק בשל הדת שלהם, אלא בשל הפעילות החברתית שלהם והנגיעה שלהם בהלוואות, ריביות, בנקים ועוד".

 

אבו מאזן טען כי היטלר הציע ליהודים פיצוי כספי בתמורה להגירה מאירופה לפשתינה, כולל אפשרות לקחת איתם את כל נכסיהם ולמכור את הנדל"ן שלהם ביבשת. לדבריו, "הוא (היטלר) רצה שהלאום היהודי שנמצא שם (בפלשתינה) יהיה מועיל עבורו".

אבו מאזן בישיבת המועצה הלאומית הפלסטינית ברמאללה (צילום: EPA)
"מדינות אירופה לא היו נגד היהודים רק בשל הדת". אבו מאזן(צילום: EPA)
 

 

"כיצד מנהיג המבטא רעיונות אנטישמים חשוכים כאלה יכול להציג עצמו כ'פרטנר לשלום׳?". ריבלין ואבו מאזן (צילום: אלכס קולומויסקי, EPA) (צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
"כיצד מנהיג המבטא רעיונות אנטישמים חשוכים כאלה יכול להציג עצמו כ'פרטנר לשלום׳?". ריבלין ואבו מאזן(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, המבקר באתיופיה גינה את דבריו של אבו מאזן. ריבלין אמר: "כיצד מנהיג המבטא רעיונות אנטישמים חשוכים כאלה יכול להציג עצמו כ'פרטנר לשלום׳? לא אנחנו אמרנו את הדברים, הוא בחר לומר אותם בקולו, והגיע הזמן שכל מדינות העולם יקשיבו". במהלך ארוחת ערב עם נשיא אתיופיה, הוסיף ריבלין: "בהזדמנות זאת אני מוכרח להתייחס לדבריו המזעזעים של עבאס מהימים האחרונים. עם אנטישמיות לא מייצרים 'הידברות', אין משא ומתן על אנטישמיות. מדינת ישראל תמיד תבקש שלום עם שכניה, אבל לעולם לא תשלים עם אלה שאינם מכירים בזכותה להתקיים".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר כי "בשיא של בורות וחוצפה, הוא טען שיהודי אירופה נרדפו ונרצחו לא בשל היותם יהודים, אלא מפני שעסקו בהלוואות בריבית. אבו מאזן שוב מדקלם את הסיסמאות האנטישמיות הבזויות ביותר. כנראה שמכחיש שואה נשאר מכחיש שואה".

 

גם באיחוד האירופי ובארצות הברית גינו את נאומו האנטישמי של הנשיא הפלסטיני. בהודעה חריפה שהוציא האיחוד נכתב כי "הנאום הכיל אמירות בלתי מקובלות בנוגע לגורמים שהובילו לשואה וללגיטימיות של מדינת ישראל. אמירות שכאלו רק משחקות לידיהם של אלו שלא רוצים את פתרון שתי המדינות, שאבו מאזן מביע בו תמיכה פעם אחר פעם".

 

השגריר האמריקני בישראל, דייויד פרידמן, תקף את נאום אבו מאזן וכתב בטוויטר: "אבו מאזן הגיע לשפל חדש כשייחס את כל הפרעות שעברו על העם היהודי לאורך השנים ב'התנהגותם החברתית בנושאי ריבית ובנקים'. לכל מי שחושב שישראל היא הסיבה שאין לנו שלום - תחשבו שוב".

 

גם ג'ייסון גרינבלט, שליח הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לאזור, לא הבליג על הנאום ואמר כי יש להוקיע את דבריו של אבו מאזן ללא תנאי. בציוץ בטוויטר הוא הוסיף כי דברי אבו מאזן "מאוד אומללים, מאוד מצערים ונורא מייאשים. שלום לא יכול להיבנות על בסיס כזה". 

 


פורסם לראשונה 02/05/2018 20:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים