שתף קטע נבחר

הרחפנים של איראן: בגבול הצפון כמו בתימן

השיטה כבר הוכיחה את עצמה רחוק מכאן, כפי שמסביר רון בן ישי: החות'ים בתימן, בעלי בריתה של טהרן, משגרים כבר חודשים מל"טים חמושים ורחפנים מתוצרת איראנית לנמלי תעופה, בסיסי צבא ומתקני נפט בסעודיה

כוונת "כוח קודס" של משמרות המהפכה לבצע מסוריה מתקפת רחפנים נגד מטרות ישראליות, כפי שמסר צה"ל אחרי התקיפה בסוריה אמש (מוצאי שבת), מזכירה את שיטתם של בעלי בריתה של איראן בתימן.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

תומכים של מורדים חות'ים תימן חודיידה (צילום: AFP)
תומכי המורדים החות'ים בתימן. "אנחנו מייצרים לבד"(צילום: AFP)

מל
חודשים של תקיפות. מל"ט שבו מתגאים החות'ים(צילום: רויטרס)

בתימן מתנהלת מאז 2015 מלחמה איומה בין המורדים החות'ים, שותפיה של טהרן, לבין תומכי ממשלת תימן המודחת, שסולקה על-ידי המורדים ב-2014. את המלחמה נגד החות'ים, ששולטים כעת ברוב עריה הגדולות של תימן, מובילה סעודיה, מנהיגת העולם הסוני ויריבתה הגדולה של איראן השיעית. המלחמה הזו כבר גבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם – המונים מהם בשל הרעב המחפיר השורר בתימן.

 

בחודשים האחרונים ניכר כי המורדים החות'ים, השולטים בבירה צנעא, הגבירו מאוד את השימוש שהם עושים במל"טים כדי לפגוע במטרות בשטח סעודיה. המל"טים שלהם כבר הוכיחו את עצמם ככלי יעיל: ביוני השנה נהרג אדם אחד ו-21 נפצעו במתקפת מל"טים על נמל התעופה הבינלאומי אבהא שבדרום-מערב סעודיה, ובתחילת יולי דווח שחמישה בני אדם נפצעו בתקיפת מל"ט דומה של החות'ים באותו נמל תעופה.

  ()

טיל ו מל
שרידי טיל ומל"ט ששיגרו החות'ים ונפלו בסעודיה(צילום: רויטרס)

המל"טים של החות'ים נועדו לא רק לזרוע בהלה בקרב האזרחים הסעודים, אלא גם לשבש את פעילותן של תשתיות חיוניות. סעודיה, נזכיר, היא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, ותלותה ביכולת למכור נפט היא אדירה. במאי השנה הפציצו החות'ים שני מתקני נפט סעודיים בעזרת מל"טים, ואף שפעילותם של שני המתקנים נמשכה כסדרה – הייתה זו עדות לכך שהסכנה נעשית מוחשית יותר.

 

מגן עדן כלכלי לגיהינום

ביום שבת לפני קצת יותר משבוע תקף מל"ט של החות'ים את שדה הנפט שייבה במזרח סעודיה וגרם לשריפה, אולם לדברי הסעודים גם במקרה הזה ייצור הנפט לא נפגע. דובר צבא החות'ים טען אחרי התקיפה ההיא כי עשרה מל"טים שוגרו אל שדה הנפט וכי מדובר במתקפה הגדולה ביותר של ארגונו בעומק סעודיה עד כה.

סעודיה איראן ברית הים האדום בשכונה הפורום לחשיבה אזורית (צילום: AFP, רויטרס)
סונים מול שיעים. מלך סעודיה סלמאן ומנהיג איראן חמינאי(צילום: AFP, רויטרס)

מל
יותר מ-1,000 קילומטר. תצוגת נשק של החות'ים(צילום: רויטרס)

השדה שהותקף בשבת שעברה שוכן קרוב לגבול של סעודיה עם איחוד האמירויות, והוא רחוק יותר מ-1,000 קילומטרים מהשטח שבו שולטים החות'ים בצפון-מערב תימן. בהודעתם על התקיפה ההיא הדגישו החות'ים כי זו אזהרה לאיחוד האמירויות, מי שהייתה עד לאחרונה שותפתה הראשית של סעודיה במבצע הצבאי נגד החות'ים אבל אז פרשה ממנו.

 

פרשננו לענייני העולם הערבי, ד"ר ירון פרידמן, סיפר כאן רק בחודש שעבר כי לאחרונה נראו מל"טים של החות'ים בשמי דובאי ואבו דאבי, שתיים משבע הנסיכויות המרכיבות את איחוד האמירויות. חלק מהמל"טים צילמו מטרות, כאילו כצעד מקדים לפני הפצצתן. דובר החות'ים איים בחודשים האחרונים להפוך את גן העדן הכלכלי של האמירויות לגיהינום.

 

מל
מתקן הנפט שייבה שהותקף, תמונת ארכיון(צילום: AP)

מל
מתקן שייבה, צילום מלמעלה. ארכיון(צילום: AP)

אבו דאבי חוששת להפוך כמו סעודיה ליעד הפצצות קבוע של החות'ים, ומלחמה על אדמת איחוד האמירויות תהיה סיוט לשליטים שם: כלכלת האמירויות מבוססת על יציבות, ומלחמה עלולה למוטט את המסחר ואת ענף הנדל"ן, להבריח את העובדים הזרים ואת התיירים ולשתק את הסחר בנפט.

 

הבוקר: מל"טים לנמל התעופה

סעודיה מאשימה כל העת את טהרן כי היא זו שמחמשת את החות'ים במל"טים המשמשים להתקפה על הערים הסעודיות. איראן והחות'ים מקפידים לדחות את הטענה הזו בתוקף, והמורדים טוענים כי הם מייצרים את כלי הנשק שלהם בעצמם.

תימן צנעא מורדים חות'ים חמושים חותים (צילום: AFP)
למרות ההפצצות, המל"טים ממשיכים להמריא. החות'ים(צילום: AFP)

אבל פרשננו רון בן ישי מסביר כי יש ממש בטענות הסעודים שלצורך ההתקפות בשטח סעודיה משתמשים החות'ים במל"טים מתוצרת איראן. לדבריו בתקיפות המתבצעות קרוב יותר לגבול בין תימן לסעודיה השימוש הוא ברחפנים גדולים יותר, הפועלים על דלק וסוללת גיבוי ויכולים להגיע למרחק של עשרות קילומטרים מנקודת השילוח. הם נושאים מטען קטן יחסית – עד 20 קילוגרם – ובכל הקשור לתשתיות מטען כזה יכול לגרום בעיקר לנזק תודעתי ולא לנזק פיזי משמעותי.

 

כתבות נוספות ב-ynet על המלחמה בתימן :

 

על מתקפות המל"טים מתימן הגיבה לאחרונה סעודיה בשורה של הפצצות נגד מטרות של החות'ים בצנעא ובאזורים אחרים שבהם הם שולטים, אבל תקיפות אלה אינן מצליחות לחסל את האיום הערבי על הממלכה.

 

תזכורת לסכנת המל"טים ניתנה ממש הבוקר: הקואליציה הצבאית שמובילה סעודיה נגד החות'ים מסרה כי יירטה מל"ט שהמורדים שיגרו מצנעא ושהיה בדרכו לבסיס של חיל האוויר הסעודי. דובר צבא החות'ים אישר זאת: הוא הודיע כי המורדים שלחו מל"טים לפגוע במגדלי הפיקוח של נמל התעופה אבהא ושל בסיס חיל האוויר חמיס מושייט, גם הוא בדרום-מערב סעודיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
החות'ים ומל"ט שלהם בתימן
צילום: רויטרס
מומלצים