שתף קטע נבחר

מהמעצר ועד החנינה: הסיפור של נעמה יששכר

ב-9 באפריל 2019 נחתה נעמה יששכר בשדה התעופה הבינלאומי שרמטייבו במוסקבה. היא לא ציפתה שיעברו 297 ימים עד שתשוב לישראל. עם חזרתה הביתה, ynet מסכם את סיפורה, כולל המחוות הישראליות למוסקבה בתמורה לחנינה שקיבלה מהנשיא פוטין

כשנעמה יששכר נחתה בשדה התעופה הבינלאומי שרמטייבו במוסקבה ב-9 באפריל, היא לא ציפתה שזמן ההמתנה עד לטיסת המעבר חזרה לישראל יימשך 297 ימים. אתמול (ה') השתחררה נעמה מהכלא הרוסי, אליו נשלחה בגין 9.5 גרם קנאביס שנמצאו בכבודתה, ועשתה את הדרך הביתה במטוס ראש הממשלה. עם חזרתה הביתה, ynet מסכם את הסיפור של נעמה יששכר, כולל המחוות הישראליות שניתנו למוסקבה בתמורה לחנינה שקיבלה מהנשיא ולדימיר פוטין.

 

 
נעמה יששכר (צילום: יאיר שגיא)
נעמה יששכר(צילום: יאיר שגיא)

נעמה נעצרה ב-9 באפריל בחשד להחזקת סם. השוטרים הגיעו אל הצעירה הישראלית לאחר שכלב גישוש הריח את הסם במזוודה שלה, שהונחה על מסוע פנימי בשדה התעופה. יששכר הספיקה לשוחח עם חברה בדרכה לחקירה באמצעות בהודעות קוליות בוואטסאפ, שפורסמו ברשת רק כמה חודשים לאחר פיצוץ הפרשה בישראל.

 

בהקלטות נשמעת נעמה אומרת לחברה: "כנראה שאני בצרות טיפה יותר גדולות ממה שקיווינו. אני לא מבינה, זה מרגיש לי כמו סרט. אני באמת לא יודעת מה לעשות". בהודעה נוספת שהקליטה, אמרה: "למי אני מחכה? למה אני מחכה? אני אבודה, אין לי מה לעשות כבר. משטרה, הם לוקחים אותי", כך הסתיימה השיחה.

 

 

יממה לאחר מעצרה הראשון של נעמה היא הובלה לבית המשפט שם הוארך מעצרה בחודש ימים, עד 12 במאי. ב-22 במאי מסתיימת החקירה בכך שהודתה שהקנאביס שהיה בתיק היה שלה - והביעה חרטה תוך שהבהירה שלא התכוונה להכניס את הסם לרוסיה. שבוע מאוחר יותר, מסיבה שעד היום איננה ברורה, שינתה התביעה ברוסיה את האישום נגד נעמה מהחזקת סם לניסיון הברחה.

 

בחמשת החודשים הבאים נערכו לנעמה שישה דיוני הארכת מעצר, שבהם האריכו השופטים הרוסים את מעצרה מעת לעת והיא נותרה בבית הכלא הזמני במוסקבה.

 

משפטה של נעמה היה אמור להיפתח במהלך חודש אוגוסט, אך נדחה מעת לעת. ב-25 בספטמבר נעמה הייתה אמורה להעיד לראשונה, אך הדיון נדחה ל-2 באוקטובר, שם היא אמרה לבית המשפט כי היא מתנצלת על שקרה וכי לא התכוונה להבריח סמים אל תוך המדינה.

 

שבוע מואחר יותר, ב-9 באוקטובר, הודיעה התביעה כי היא דורשת עונש מאסר של שמונה שנים. יומיים לאחר אותה בקשה, בית הדין במוסקבה קבע כי עונשה של יששכר יהיה שבע שנים וחצי בכלא הרוסי. באותו יום, כלי התקשורת נחשפנו לראשונה לשמו של אלכסיי בורקוב, בעקבות חשיפה של אחת העיתונים הרוסיים על אזרח המוחזק בישראל מאז דצמבר 2015.

 

 
 אלכסיי בורקוב רוסיה ישראל כלא ()
אלכסיי בורקוב

בורקוב נעצר לבקשת האמריקנים, לאחר שנחשד בשורת עבירות הונאה ופריצה לחשבונות. ההאשמות נגד ההאקר הרוסי שנחשפו בכתב אישום שהוגש נגדו בהיעדרו מעבר לים, שם ייחסו לו עבירות של קשירת קשר להונאה בנתוני גישה לחשבונות; הונאה בנתוני גישה לחשבונות; קשירת קשר לביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים; ביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים; גניבת זהות; חדירה למחשב והלבנת הון.

 

על אף שהעניין מעולם לא נאמר רשמית, בישראל וברוסיה הבינו מהר מאוד כי גורלם של השניים, האסיר הרוסי בישראל והאסירה הישראלית ברוסיה נקשר. למרות הלחצים מצד משפחתה של יששכר מול שר המשפטים אמיר אוחנה, האחרון חתם על צו ההסגרה של בורקוב לארה"ב בסוף חודש אוקטובר. יממה מאוחר יותר עתר ההאקר הרוסי לבג"ץ נגד ההסגרה, ולמרות הקפאת ההסגרה, העתירה נדחתה, ו-13 ימים לאחר מכן, ב-12 בנובמבר, עלה בורקוב על טיסה לארה"ב לצד סוכנים פדרליים והועבר עם הגיעו לשלטונות המקומיים.

אלכסיי בורקוב האקר רוסי הסגרה ל ארצות הברית ארה
בורקוב לצד סוכנים פדרלים במטוס, לפני ההמראה לארה"ב

מכאן, גורלה של יששכר נותר תלוי בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. חודש ושמונה ימים לאחר שהורשעה ביקשה יששכר לערער על ההחלטה, ובמהלך אותו דיון דרמטי, אליו הגיעו נעמה ועורכי דינה בתחושות אופטימיות, אמרה נעמה לשופטים מבעד לתא הזכוכית: "אני מתחננת בפני בית המשפט להכיר בכך שאני כמעט 9 חודשים נמצאת מאחורי סורג ובריח במדינה זרה. מבודדת, ללא זכויות אדם כמו לדבר בשפתי ולדבר בכלל.

 

"ההרשעה תהרוס את כל הטוב שבניתי בחיים, בגלל פשע שלא עשיתי", הוסיפה. "אני מבקשת מבית המשפט להחזיר את הצדק ולהפוך את ההרשעה, להורות על שחרורי מהכלא". למרות דבריה, הערעור נדחה על הסף. מיד בסיום הדיון הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו לאמא של נעמה, יפה יששכר, כי בכוונתו להתערב למענה.

 

 

 נעמה יששכר (צילום: AFP)
נעמה יששכר בתא הזכוכית בבית המשפט(צילום: AFP)

במהלך החודש האחרון, עם התגברות המאמצים הדיפלומטים, הפטריארך היווני שלח לנשיא פוטין מכתב למען נעמה. כמו כן, נודע כי ראש המל"ל, מאיר בן שבת דיבר בנושא עשרות פעמים עם מקבילו הרוסי, וראש הממשלה נתניהו ניהל שבע שיחות עם הנשיא פוטין.

 

הנשיא פוטין הגיע לישראל ביום חמישי שעבר להשתתף בטקס לציון 75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, ושני המנהיגים ניצלו את הרגע גם כדי לשוחח על שחרורה של יששכר. במהלך אותה פגישה, אימה של נעמה נכנסה לחדר בהזמנתו של נתניהו ודיברה לליבו של הנשיא פוטין. עוד בטרם כניסתה, הסכימה ישראל לעשות צעדים מרחיקי לכת למען רוסיה בתמורה לשחרור נעמה.

הנשיא ולדימיר פוטין הפטריארך היווני אורתודוקסי נעמה יששכר אסירה רוסיה (צילום: יח
הפטריארך היווני ופוטין(צילום: יח"צ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויפה יששכר  (צילום: רויטרס)
לחיצת היד בין פוטין ליפה יששכר(צילום: רויטרס)

בין הצעדים שהוסכמו, הוחלט לבחון את גירוש התיירים הרוסים מנתב"ג החשודים כמהגרים לא-חוקיים. כמו כן, ישראל התבקשה לאמץ את הנרטיב הרוסי בוויכוח על מידת אחריותה של פולין לשואה וחתמה על הסכמי אימוץ שלא כוללים להט"בים. פוטין ביקש בתמורה גם את החזרת הבעלות הרוסית על חצר אליזבטה (מגרש הרוסים) בירושלים, וכן הסדרת טענות על בעלות ותשלומים באתרים רוסיים אחרים בעיר הבירה. הנשיא אף דרש את שינוי תוואי הרכבת הקלה בעיר הבירה, כך שהיא תורחק מהכנסייה הרוסית בעין כרם.

 

עד היום ישראל לא אישרה באופן רשמי אם היא הסכימה לתנאים של פוטין, אך במסיבת העיתונאים בתום הפגישה, יצאו נתניהו ורעייתו שרה יחד עם נשיא רוסיה ויפה יששכר לתקשורת, שם אמר הנשיא לאמא של נעמה את המילים "יהיה בסדר".

 

 

נעמה יששכר וטטיאנה מוסקלקובה ()
נעמה יששכר ונציבת זכויות האדם טטיאנה מוסקלקובה

נעמה יששכר ()

כבר באותן שעות ביקרה את נעמה האחראית על זכויות האדם ברוסיה שאמרה לנעמה כי שחרורה קרוב. השחרור קיבל תאוצה בימים האחרונים, כאשר תחילה המליצה ועדת החנינה למנהל הכלא בו מוחזקת נעמה לשחררה. מאוחר יותר המהלך אושר על-ידי מושל מחוז מוסקבה, ושלשום חתם הנשיא פוטין על בקשתה של נעמה.

 

אתמול בבוקר שוחררה נעמה מבית הכלא ולאחר מכן נפגשה עם אמה יפה שחיכתה לה בשדה התעופה במוסקבה. את הטיסה חזרה לישראל היא עשתה במטוס ראש הממשלה נתניהו, שנפגש אתמול עם נשיא רוסיה פוטין. בפתח פגישתו עם נתניהו אישר פוטין שהחליט להעניק חנינה לנעמה והזכיר את "החלק החשוב של אמה של נעמה לשכנע אותו להעניק לה חנינה".

 

 

נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה (צילום: MCT)
נעמה יששכר בדרך למטוס(צילום: MCT)

נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה (צילום: MCT)
נעמה ויפה חוזרות לישראל(צילום: MCT)

בתמונות ראשונות של נעמה מאז שחרורה, נראו היא ואמה מתחבקות בשדה התעופה במוסקבה עם נתניהו ורעייתו שרה, שנישקו אותן. נעמה ואמה הודו לנתניהו ואמרו לו כמה פעמים: "תודה רבה". לאחר שעלתה למטוס, הקברניט של אל על אמר לנעמה: "ברוכה הבאה הביתה".

 

במהלך הטיסה הביתה נעמה ואמה יפה נפגשו שוב עם ראש הממשלה ורעייתו, שהעניקו להם מגש עם מוצרים ישראליים - בהם ביסלי וממרח שוקולד השחר. עם נחיתתה אמרה נעמה: "כרגע יש לי רק לומר לכולם תודה. אני עדיין בשוק מכל הסיטואציה".

 

 

נעמה יששכר (צילום: יאיר שגיא)
נעמה מגיעה לבית ברחובות(צילום: יאיר שגיא)

נעמה יששכר (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

נעמה יששכר עם משפחתה ()
בבית עם המשפחה והחברים

יפה יששכר סיכמה את התחושות בדברים שאמרה לתקשורת מחוץ לבית המשפחה ברחובות: "הרגע הזה הגיע, נעמה למעלה, יכולה להתקלח כמו שצריך. במטוס היא התלהבה מהסכו"ם ומהזכוכית כי לא היה לה את זה עשרה חודשים. תנו לה להפנים שהיא עכשיו בחופש. היא מוצפת, במטוס היא ראתה את השקיעה והתחילה לבכות. היא לא ראתה שקיעה והיא מאוד אוהבת שקיעות. היא התלהבה מהדברים הפשוטים".

 

היא הוסיפה: "אנחנו נהיה במשפחה המצומצמת, ניתן לה להתאושש, נעטוף אותה. אני לא יודעת איך נקבל אותה, אני לא יודעת איזה ילדה אני מקבלת. כשפגשתי אותה היא אמרה 'אני מוצפת, אני לא יודעת מה להגיד'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים