רשויות ההגירה בעיר באזל שבשווייץ מציעות לממן לחסרי בית זרים המסתובבים ברחובות העיר כרטיסי טיסה בחזרה לארצות מוצאם – אם יסכימו לחתום על חוזה שלפיו לא ישובו לשווייץ בעתיד הקרוב. מבקרי התוכנית מכנים אותה "טיהור רחובות", ואילו תומכיה מדגישים כי זו דרך להגן על התושבים מפני פושעים וכנופיות.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה שווייץ חסרי בית הומלסים הומלס חסר בית
אילוסטרציה שווייץ חסרי בית הומלסים הומלס חסר בית
עד 60 פרנק, נטיס אותך הביתה. ממריאים משווייץ
(צילום: shutterstock)
במסגרת מבצע ההחזרה, הרשויות בבאזל מציעות למחוסרי הדיור הזרים לכסות את הוצאות הנסיעה שלהם למדינות האם: המבצע כולל כל יעד אירופי שאליו אפשר להגיע מבאזל ברכבת או כל יעד שאפשר להגיע אליו ממנה בטיסה שעלותה אינה גבוהה מ-60 פרנק. ליעדים מהסוג הראשון החזרה נעשית ברכבת, וליעדים מהסוג השני – במטוס.
לפי הדיווחים בשווייץ, 31 חסרי בית שהיטלטלו עד כה ברחובות באזל כבר השיבו בחיוב להצעה והוחזרו למדינותיהם: 14 לרומניה, שבעה לגרמניה, שבעה לבלגיה, שניים לאיטליה ואחד לצרפת. כל המשתתפים במבצע ההחזרה מקבלים גם דמי כיס של 20 פרנק שווייצרי לדרך.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה שווייץ חסרי בית הומלסים הומלס חסר בית
אילוסטרציה שווייץ חסרי בית הומלסים הומלס חסר בית
14 חזרו לרומניה, 7 לגרמניה. מקבצים נדבות
(צילום: shutterstock)
שווייץ ידועה כמדינה הנוקטת מדיניות נוקשה נגד חסרי בית וקבצנים. בשנת 2014, למשל, עצרו הרשויות בז'נבה אישה חסרת בית משום שלא שילמה קנס בסך 500 פרנק שווייצרי (כ-547 דולר) שנרשם לה בגין קיבוץ נדבות. היא נידונה למאסר, אולם בית הדין האירופי לזכויות אדם הפך את ההחלטה וקבע כי היא מנוגדת למטרה של הגנה על זכויות הציבור. בית הדין גם פסק פיצויים לזכות האישה.
בכמה מקומות בשווייץ, תקופת הקורונה הביאה מעט נחת לחסרי הבית. בז'נבה, למשל, נשלחו בשנה שעברה חסרי בית להתארח במלון יוקרה אחרי שחדריו התרוקנו בשל השבתת ענף התיירות. סופיאן רחמאני בן ה-16, מהגר בלתי-חוקי מאלג'יריה, סיפר אז לסוכנות הידיעות AFP שהוא מתקשה להאמין איזה מזל נפל בחלקו אחרי שנים של חיים ברחוב ונדידה בין מקלטים לחסרי בית: "זה לוקסוס אמיתי", סיפר על החיים בחדר המלון, שבו נהנה ממקלחת וארוחות חינם. היה זה פרויקט שאותו יזמו אנשי המלון עצמו: אחרי גל של ביטולים הם החליטו לארח ב-20 חדרים נשים ובני נוער חסרי בית כדי להרחיק אותם מהרחובות בימי המגפה.