2 צפייה בגלריה
החייל שהתגייס לצה"ל התלונן על הטרדה מינית – ונכלא בגין נפקדות
החייל שהתגייס לצה"ל התלונן על הטרדה מינית – ונכלא בגין נפקדות
נ'. "פחד להיכנס לשיעורים"
חייל שהתלונן על הטרדה מינית נשלח לכלא צבאי בגין נפקדות: טוראי נ', שהתגייס לאחרונה לצה"ל ושובץ לקורס לוגיסטיקה בעיר הבה"דים, נידון ל-22 ימי מחבוש בטענה שנפקד מהשירות, לאחר שלדבריו לא זכה למענה הראוי אחרי שאוים על ידי חייל אחר.
נ' הצהיר כבר בלשכת הגיוס על נטייתו המינית, הזדהותו כאישה ועל כך שהוא שוקל לעבור הליך לשינוי מין (לבקשתו, הוא עדיין מוגדר בלשון זכר). גם החיילים ששירתו עמו בקורס ידעו זאת, ולפי תלונה שהגיש, אחד מהם איים לאנוס אותו בפני חיילים אחרים. הוא התלונן על כך למפקדת שלו אך לדבריו זכה להתעלמות, והחייל המאיים המשיך לשרת לצידו.
"נ' חשש להיכנס לשיעורים בקורס והודיע שוב ושוב שהוא מפחד לישון בלילה", נכתב בתלונה שהגיש באמצעות עו"ד גלית בש. "לפי חוק מניעת הטרדה מינית - חובה על צה"ל לערוך בירור מעמיק וחקירה, וגם לבודד בין הצדדים עד לקבלת מסקנות. הדבר לא נעשה כאן. נ' פחד להמשיך להיכנס לשיעורים, נענש על כך בעונש על תנאי ועזב את היחידה לביתו עד שייערך בירור".
כאשר שב ליחידתו ופנה לנציגת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר בבסיס ההדרכה, הוא נשפט גם בפניה – הפעם למחבוש. "מחובתה היה לערוך בירור בין הצדדים ולספק ל-נ' מענה מגדרי", נכתב בתלונה. "הוא אוים עד שנאלץ להסכים להישפט מולה. האם ראוי שהגורם שאמור לספק חקירה ותמיכה בנושא של הטרדות מיניות, במיוחד לגבי חייל המזדהה כטרנסג'נדר ועובר הליך מורכב, יהיה זה שישפוט אותו? נ' לא קיבל פתרון ונכפה עליו להמשיך לשרת בסביבה עוינת, המהווה סיכון ממשי לביטחונו הפיזי והנפשי".
נ' טען שערער על הדין המשמעתי אך ערעורו לא טופל בפרקליטות הצבאית, ולכן הגיש קבילה נגד הגורמים האמונים. באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) טוענים שהוצעו לו ליווי וסיוע מאז שהתגייס, אך הוא מכחיש זאת בפני מקורביו.
בצה"ל מעניקים סיוע וליווי רפואי, נפשי ולוגיסטי, לפי פקודות מסודרות, לכל חייל שעובר שינוי מין במהלך שירותו הצבאי, ומציבים בכל יחידה איש קבע או אשת קבע הממונים על נושא ההטרדות המיניות, על מנת שחיילים יוכלו לקבל ייעוץ ותמיכה, גם אם אינם מעוניינים להתלונן במצ"ח על תקיפה מינית.
נ' טוען שבמקרה שלו הפנייה לנציגה האמונה על כך ביחידתו רק פגעה בו יותר. מקורביו אמרו כי "זה חוסר רגישות כלפי חייל שבקלות יכול לקבל פטור מגיוס כפי שבאכ"א מחלקים בסיטונות למלש"בים, אבל הוא רצה לתרום ולשרת למרות התהליך המורכב שהוא עובר. באזרחות כנער הוא חווה הטרדות וקיווה שדווקא בצבא הוא יקבל את ההגנה הראויה".
2 צפייה בגלריה
אל"ם אבי מוטולה סיים את תפקידו כמפקד עיר הבה"דים
אל"ם אבי מוטולה סיים את תפקידו כמפקד עיר הבה"דים
ארכיון. עיר הבה"דים
(צילום: דובר צה"ל)
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאור העובדה שהחייל עדכן את רשויות הצבא בדבר זהותו המגדרית כבר בתהליכי גיוסו, העניקו לו הרשויות את כלל ההתאמות הנדרשות. האירוע שעליו דיווח מוכר ומטופל על-ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, פיקודיים ורפואיים, הן ביחידתו והן במהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה, י"ז). כל מקרה של גילוי אלימות או פגיעה על רקע מיני מטופל בחומרה.
"לחייל הוצעו מגוון דרכי פעולה לטיפול בפוגע וכן מענים נוספים, אך הוא ציין כי אינו מעוניין בכך. החייל ביצע עבירות משמעת שעניינן היעדר מן השירות שלא ברשות וסירוב לקיים פקודה. הוא הורשע בהתבסס על הודאתו באשמה ונידון לעונשי מחבוש מותנים. למרות זאת, החייל שב וביצע את אותן עבירות, הועמד בגינן לדין משמעתי והורשע שוב בהתבסס על הודאתו באשמה. בהליכים אלה הופעלו עונשי המחבוש המותנים ועל כן החייל נדרש לרצות את העונשים. פניית באת כוח החייל בנושא נענתה במישרין, ובשל צנעת הפרט לא ניתן להוסיף פרטים נוספים אודות האירוע והטיפול הרפואי בחייל".
גורמים צבאיים הוסיפו כי "לאחר שהחייל יסיים ריצוי עונשו תיבחן התאמתו להמשך שירות. נציין כי התגובה מנוסחת בלשון זכר בעקבות לשון פנייתו של הכתב וניסוחה של עורכת הדין".
פורסם לראשונה: 22:12, 06.12.20