צוותי החילוץ בפלורידה ממשיכים לחפש ניצולים בהריסות הבניין שקרס ביום חמישי בעיירה סרפסייד ליד מיאמי - עיירה בת כ-5,700 תושבים, שכמחציתם הם יהודים אורתודוקסים. ככל שעוברות השעות פוחתים הסיכויים לאתר ניצולים בהריסות הבניין. בנוסף למרוץ נגד השעון מתמודדים המחלצים גם עם שריפה שפרצה מתחת להריסות: במקום יש עשן כבד שמקשה על החיפושים. הכבאים, שטרם גילו את מקור השריפה, מנסים להשתלט על האש.
דניאלה לווין קאווה, ראש מחוז מיאמי-דייד, אמרה כי העשן הוא האתגר הגדול ביותר של הצוותים. היא הגדירה את השריפה "עמוקה מאוד", וציינה שכתוצאה מהלהבות יש למחלצים "קשיים יוצאי דופן". היא הדגישה כי החיפושים לא הופסקו: "אנחנו ממשיכים לקוות, אנחנו ממשיכים לחפש. אנחנו מחפשים אנשים חיים בהריסות – זאת העדיפות העליונה שלנו והצוותים שלנו לא הפסיקו".
6 צפייה בגלריה
פעולות לאיתור נעדרים סמוך לבניין המגורים שקרס בפלורידה
פעולות לאיתור נעדרים סמוך לבניין המגורים שקרס בפלורידה
ההריסות בפלורידה. מניין ההרוגים עומד כרגע על 5, 156 מוגדרים נעדרים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
 הריסות ה מגדל ה בניין שקרס סרפסייד ליד מיאמי פלורידה ארה"ב
 הריסות ה מגדל ה בניין שקרס סרפסייד ליד מיאמי פלורידה ארה"ב
(צילום: רויטרס)
מניין הקורבנות הנוכחי עומד על 5 בני אדם, אך 156 מוגדרים נעדרים. אתמול לא נמצאו ניצולים, והרשויות מקוות שחלק ממנותקי-הקשר לא היו בבניין בעת הקריסה בחמישי - שהייתה בסביבות 02:00 שעון פלורידה, כשרוב הדיירים ישנו במיטותיהם. המחלצים מקווים שכיסי אוויר בהריסות הצילו את חייהם של חלק מהלכודים. "הדבר הכי חשוב עכשיו זה התקווה", אמר אלן קומינסקי, ראש מערך הכבאות במחוז מיאמי-דייד. "זה מה שמניע אותנו. זה מצב קשה בצורה יוצאת דופן".
החיפושים בהריסות נערכו אתמול בצל דו"ח מ-2018 שפורסם "בניו יורק טיימס", שבו התריע מהנדס על "נזק מבני משמעותי" במגדל בן 12 הקומות. הדו"ח, כך דווח, הביא לתכנון פרויקט בעלות של מיליוני דולרים לשיפוץ המבנה, שהיה אמור לצאת לפועל רק בעתיד הקרוב.
6 צפייה בגלריה
בניין המגורים שקרס בפלורידה
בניין המגורים שקרס בפלורידה
תושבים מביטים על הבניין שקרס
(צילום: EPA)
אמש אישר שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם משרד החוץ, להוציא משלחת של פיקוד העורף כדי לסייע במאמצי החילוץ בפלורידה. גנץ אמר: "כמו בכל משימה לאומית, צה"ל ומערכת הביטחון מוכנים לתת מענה, לפעול ולסייע. נעשה כל מאמץ כדי להציל חיי אדם, לתמוך בקהילה היהודית ובידידתנו ארה"ב". גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט שוחחו אמש עם מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, והביעו צער על האסון.
שר החוץ יאיר לפיד אמר אמש: "למדינת ישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב, ולארה"ב אין חברה טובה יותר מישראל. ברגעים קשים כאלה, אנחנו מתייצבים לצד חברינו האמריקאים, ולצד הקהילה היהודית בפלורידה. ההתגייסות של מערכת הביטחון ומשרד החוץ בצורה יעילה ומהירה היא אות כבוד למדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
 הריסות ה מגדל ה בניין שקרס סרפסייד ליד מיאמי פלורידה ארה"ב
 הריסות ה מגדל ה בניין שקרס סרפסייד ליד מיאמי פלורידה ארה"ב
תמונות דיירים נעדרים בעיירה סרפסייד
(צילום: AFP)
שר התפוצות, נחמן שי, יצא הלילה למיאמי בשם ממשלת ישראל כדי לחזק את הקהילה היהודית. לקראת יציאתו אמר שי: "בכוונתי לבחון במקום מה הם הצרכים, ובמה מדינת ישראל יכולה לעזור, ולדווח לראש הממשלה. אני יודע שישראל תעשה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע ברגעים האלה. אנחנו חשים קשר עמוק לקהילה היהודית שם ומחבקים אותם, אוהבים אותם ונעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לסייע להם". שי דחה את הטענות שנסיעתו לפלורידה מיותרת, והדגיש: "זהו מסר חשוב לציבור האמריקאי בכלל ולקהילה היהודית במיוחד. אני לא בא 'להציל אותם' אלא לומר להם בפשטות שאנחנו איתם ברגעים הקשים האלה".
במקביל מתנדבים מיחידת חוס"ן (חירום וסיוע נפשי) של איחוד הצלה המריאו למיאמי כדי לסייע לנפגעי החרדה והטראומה באירוע. המשלחת יוצאת בשיתוף ובסיוע של חברת אל על. נשיא איחוד הצלה אלי ביר אמר: "לבקשת הפדרציה היהודית של מיאמי, שהדגישה לנו את המצב המיוחד שבו נדרש באופן דחוף מענה ראשוני נפשי, מיד עם צאת השבת יצאו שישה אנשי מקצוע בכירים בתחום אשר יסייעו לקהילה ולמשפחות הנפגעים בשעות ובימים הקשים שהם עוברים".
פורסם לראשונה: 21:21, 26.06.21