האקרים פרצו למחשבים של רשת מרפאות פסיכיאטריות בפינלנד, ונחשפו למידע חסוי של עשרות אלפי מטופלים. חלק מהמידע דלף לרשת, ומטופלים דיווחו שקיבלו הודעות סחיטה מההאקרים. שרת הפנים הפינית אמרה שמדובר ב"מעשה מזעזע", והממשלה התכנסה לדון בפרשה. המטופלים המוטרדים מיהרו לפנות לקווי סיוע לתמיכה נפשית, ולאתר שהוקם במיוחד עבורם.
בסוף השבוע חשפה משטרת פינלנד שהאקרים הצליחו לפרוץ למערכות של החברה הפרטית "וסטאמו", שמנהלת 25 מרפאות פסיכיאטריות ברחבי המדינה. הם נחשפו למידע חסוי שעוסק בעשרות אלפי מטופלים (חלקם ילדים), שכולל בין השאר שיחות בין המטופלים למטפלים. אלפים הגישו תלונה למשטרה על הפריצה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה טיפול
אילוס אילוסטרציה טיפול
אלפים הגישו תלונה למשטרה על הפריצה
(צילום: shutterstock)
מטופלים רבים דיווחו שקיבלו במייל דרישה לשלם בביטקוין סכום שזהה ל-200 אירו כדי למנוע את פרסום המידע הרגיש על הטיפול שלהם. שרת הפנים מריה אוהיסלו אמרה שפינלנד חייבת להיות מדינה שבה "הסיוע לסובלים מבעיות נפשיות זמין, וניתן לפנות אליו ללא חשש".
הרשויות בפינלנד חוקרות את הפריצה, וגם חברת "וסטאמו" מנהלת חקירה פנימית. החברה מעריכה שהפריצה למחשבים שלה הייתה למעשה לפני שנתיים, בנובמבר 2018, ושכעת המחשבים שלה מוגנים. מומחים לאבטחת מידע מסרו שקובץ של 10 ג'יגה-בייט, שכולל שיחות בין אלפיים מטופלים לפחות למטפלים שלהם, פורסם באתרים ב"דארקנט".
2 צפייה בגלריה
מרפאה פסיכיאטרית וסטאמו פינלנד
מרפאה פסיכיאטרית וסטאמו פינלנד
מרפאה פסיכיאטרית של חברת "וסטאמו" בפינלנד
(צילום: AFP)
הפריצה גרמה לזעזוע במדינה הנורדית, שבה חיים 5.5 מיליון איש. שרי הממשלה נפגשו בסוף השבוע כדי לדון בפרשה, ולהחליט כיצד לסייע למטופלים שהמידע הרגיש עליהם נפרץ. היום הקימו הרשויות אתר לקורבנות הפריצה, הציעו להם סיוע וקראו להם שלא לשלם את התשלום שדורשים ההאקרים. "אל תיצרו קשר עם הסוחטים, סביר להניח שהמידע כבר דלף", נכתב באתר.
ארגוני הסיוע דיווחו שקיבלו שיחות מהמוני מטופלים, שחוששים שהשיחות האינטימיות שלהם יפורסמו ברשת - או כבר פורסמו. אחת המטופלות שקיבלו הודעה מההאקרים היא קירסי פיהה, חברת פרלמנט לשעבר. היא פרסמה צילום מסך של הודעת הסחיטה וצירפה את התשובה ששלחה להאקרים: "תקפצו לי! לבקש עזרה זה אף פעם לא משהו שצריך להתבייש בו".