באחת התקופות הסוערות ביותר בתולדות המדינה, בין מגפת הקורונה להפגנות ברחובות, נקלעה משטרת ישראל למצב חסר תקדים: היא פועלת ללא מפכ"ל קבוע כבר כמעט שנתיים. כהונתו של ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הוארכה שבע פעמים. מינוי קבע הוא לא קיבל. בינתיים הוא מתמודד עם ניצבים שחושקים בתפקיד ופועלים ישירות מול השר הממונה, עם אוכלוסייה שמטיחה בו ובשוטריו האשמות קשות על אכיפת יתר או רפיסות יתר, תלוי את מי שואלים. מוטי כהן סופג אש על בסיס קבוע. ועד עכשיו – הוא שתק.
1 צפייה בגלריה
תמונה של מוטי כהן
תמונה של מוטי כהן
ניצב מוטי כהן. מנסה לנווט במים סוערים
(צילום: יריב כץ)
כתבת פרופיל נרחבת שתפורסם מחר (ו') במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" מנסה לפצח את חידת מוטי כהן, הניצב שגורמים בממשלה ובמערכת הבריאות מגדירים "שקט מדי, ממעט לנקוט עמדה", שפועל בצילו של אחיו, המפכ"ל לשעבר דודי כהן, ומנסה לנווט במים הסוערים.
כהן אמנם ממעט להתבטא בישיבות, אך בפורומים סגורים הוא מודה שהגרירה של המשטרה למערכה הפוליטית היא פגיעה אנושה. "משטרת ישראל צריכה להיות מנותקת מפוליטיקה, נקייה משיקולים או מניעים פוליטיים, וכזו היא", אמר כהן בשיחות סגורות לשוטרים ולמפקדים. "לצערנו, יש אינספור ניסיונות לגרור את המשטרה לשיח או למגרש הפוליטי מכל עבר. אני אומר בקול חד וברור: כל עוד אני בתפקיד המשטרה תהיה נקייה מפוליטיקה".

באוזני מקורביו הוא אפילו מביע תסכול על תפקוד הממשלה, ומקשר בין אופן קבלת ההחלטות ותוכנן לבין הפגיעה במעמדה הציבורי של המשטרה. "השינויים התכופים שמתבצעים בתקנות, לפעמים כמה פעמים בשבוע, מהווים אתגר ומבלבלים את הציבור", אמר לאחד ממקורביו. "אנחנו מותקפים מכל עבר, ויש תחושה שלא משנה מה נעשה יש מי שיתקוף אותנו, ועם זה השוטרים צריכים להתמודד יום-יום ושעה-שעה".
כהן, מספרים המקורבים, אינו רואה כל קשר בין העובדה שהוא מינוי זמני לבין תפקודו שלו בפרט ותפקודה של המשטרה בכלל. "כשאתה מנהל ארגון כל כך גדול ומשמעותי שנוגע כמעט בכל ענייני החיים ובפרט בעצבים החשופים של החברה הישראלית, לא תמיד יש את הפריבילגיה לחשוב על הזמן שחלף ושעשית את זה כממלא מקום", אמר לאחד ממקורביו. "בניגוד לאחרים שאולי עוסקים בזה, אני לא סופר את הימים שחלפו וגם לא מתנבא כמה עוד נשארו".
ואולם, גם כהן הודה שהיה מקבל בשמחה מינוי קבע. "ברור שהייתי מעדיף שהמינוי יהיה קבוע", המשיך, "זה חשוב למשטרה וזה חשוב לאזרחי המדינה. לצד זאת, זוהי החלטה שאינה תלויה בי, ואני עושה את הכי טוב שאני יכול עם האמצעים והנתונים הקיימים".
הפרופיל המלא - מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"