גורמים בכוחות פיקוד העורף של צה"ל שפועלים בשבוע האחרון בחיפה במטרה להפחית את התחלואה בקורונה ולהפוך את העיר מאדומה לירוקה, טוענים לחוסר שיתוף פעולה מצד הקהילות החרדיות ובאזורים הצפופים שבמעלה הכרמל.
בשבועיים האחרונים אומתו כ-500 נדבקים בשכונות החרדיות בחיפה, וזאת חרף הירידה הנרשמת בתחלואה בשכונות אחרות. צה"ל פועל בעיר במסגרת מבצע הנקרא "ההר הירוק תמיד", וקצינים ששוחחו עם ynet טוענים שהמאמצים להידברות רציפה ומנומסת של נציגי הארגונים השונים - כמו העירייה, המשטרה והצבא – לא זוכים לשיתוף פעולה.
"יש בשכונות האדומות כאלה שלא מקשיבים לחיילים", אמרו הקצינים. "החיילים פונים לתושבים בסבר פנים יפות וזוכים להתעלמות מההנחיות, בעיקר בתוך הישיבות". קיים חשש בקרב הצבא כי תחלואה בשכונות חרדיות, כמו רמת ויז'ניץ, תישאר גבוהה.
4 צפייה בגלריה
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
פעילות הסברה של חיילי פיקוד העורף בחיפה
4 צפייה בגלריה
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
מבצע "ההר הירוק תמיד". חיילים בחיפה
4 צפייה בגלריה
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
גנץ: "רוב התושבים בחיפה נשמעים להנחיות"
במבצע בחיפה לוקחים חלק מאות חיילים מגדודי קדם ומבסיס האימונים החטיבתי של פיקוד העורף שבזיקים. הם פועלים מאז השבוע שעבר ואמורים להמשיך עד סוף השבוע הנוכחי. פעילות חיילי פיקוד העורף כוללת סיוע לאוכלוסיות מבודדות או מוחלשות, בתיאום עם נציגי העירייה ובניהול. היא מתמקדת בשכנוע של מובילי דעת קהל בשכונות השונות, חלוקת עלוני הסברה ותליית כרוזים המהווים תשובה לפשקווילים הקוראים להפרת ההוראות.

הקרב הבא - סגרים מקומיים

מפקד המחוז הדרומי בפיקוד העורף, אלוף-משנה שגיא ברוך, שאחראי בין היתר על גם על פעילות דומה שמבצע צה"ל באשדוד, טוען שנתקל במראות דומים בשתי הערים. הוא ואנשיו מסתכלים קדימה לשבועות הבאים, שבהם יש צפי לצמצום ההגבלות ומעבר הדרגתי לסגרים אזוריים, לפי מודל הרמזור הדיפרנציאלי.
המשמעות המעשית בחיפה, אם הפעם הממשלה אכן תאשר זאת, תהיה סגירה של שכונות אדומות מהמגזר החרדי. "אנחנו מתכננים את הקרב הבא שיתנהל בעוד כחודש", הגדיר זאת אל"מ ברוך.
בדומה לפעילות המוצלחת של פיקוד העורף בשכונת רמות בירושלים בקיץ האחרון, חולקה חיפה לגבולות גזרה בין שני הגדודים, ובתוכם – לגזרות לפי פלוגות. ראשי צוותים בפיקודם של קצינים פועלים בתאי שטח מוגדרים מראש בלב השכונות, מתגברים זה את זה, ומנסים לשכנע את האוכלוסייה המקומית לשמור על ההנחיות. הם פועלים בעיקר סביב מרכזי קניות, בתי מרקחת וחנויות שנותרו פתוחות.
שר הביטחון בני גנץ, שביקר הבוקר בחיפה עם סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, אמר שניכרת מגמה החיוביות בעקבות פעילות פיקוד העורף. לדבריו, יש התקדמות של יותר ויותר שכונות ההופכות מאדומות לכתומות, ובדרך להפוך לצהובות. "רוב האזרחים נשמעים להנחיות וטוב שכך", אמר.
ראש העיר עינת קליש רותם הוסיפה כי "המטרה שלנו כרשות מקומית היא לא לחלק דו"חות אלא לרתום את התושבים למאבק בקורונה ומכאן נולד הרעיון של נאמני השכונות שאליו התגייסו בתוך ימים למעלה ממאתיים חיפאים. אם חלילה נגיע לגל השלישי והרביעי אני לא רוצה שנהיה במצב של 'הם' ו'אנחנו'".