ספינת הענק Ever Given, של חברת Evergreen, תקועה כבר שישה ימים בתעלת סואץ. פעולות החילוץ נמשכות, ויותר מ-360 כלי שיט ממתינים בפקק הימי - באחד מנתיבי הסחר המרכזיים בעולם. על הספינות יש רבבות בעלי חיים, חביות נפט, וגם רהיטים של איקאה. לפי מומחים השווי הכולל של הסחורות שנמצאות כעת בתעלה ובמבואותיה, בים התיכון ובים סוף, נע בין 3 ל-9.6 מיליארד דולר.
1.74 מיליון חביות נפט עוברות בממוצע ביום בתעלת סואץ. כ-100 ספינות שמובילות נפט מתעכבות כעת בפקק. בתעלה עוברות בין השאר ספינות איראניות שמעבירות נפט גולמי ודלק לסוריה. בעקבות הפקק הודיעה אתמול (ראשון) סוריה שהיא תתחיל להגביל את חלוקת הדלק, ליתר ביטחון.
2 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מנסים לחלץ את הספינה התקועה
(צילום: רויטרס)
כ-130,000 בעלי חיים - ככל הנראה כבשים - נמצאים ב-11 ספינות מרומניה שתקועות בפקק הימי. חריט ווידינגר, שאחראית על הקשר בין ארגון Animals International לאיחוד האירופי, אמרה כי "החשש הגדול ביותר שלי זה שהאוכל והמים של בעלי החיים ייגמרו ושהם יישארו תקועים בספינות - בגלל שלא ניתן להוריד אותם באף מקום אחר מסיבות בירוקרטיות". מצרים שלחה מספוא לחיות, וצוות של וטרינרים נשלח לספינות לבדוק את החיות שנתקעו בים. חלקן אמורות להגיע לירדן.
חברת איקאה אמרה ש-110 מכולות שלה נמצאות על אוניית המשא Ever Given, ועל ספינות אחרות שממתינות שהפקק בתעלה ישתחרר. "הפקק בתעלת סואץ הוא אילוץ נוסף במצב המאתגר שאיתו מתמודדות רשתות האספקה בעולם מאז המגפה", נמסר מאיקאה.
חברת ואן ריס ההולנדית אמרה ש-80 מכולות של תה נמצאות ב-15 כלי שיט שממתינים לחילוץ הספינה בתעלה, ושהחברה חוששת מ"כאוס" אם המצב לא ייפתר בקרוב. דייב הינטון, בעלים של חברה אנגלית שמייבאת עצים לבנייה, סיפר שמשלוח עצי אלון שנשלח מסין לבריטניה תקוע גם כן בספינת Ever Given. "סיפרתי על זה ללקוח שלי. הוא לא האמין לי, הוא חשב שאני עובד עליו", אמר ל-BBC.
מצרים הודיעה אתמול ששתי ספינות גוררות נוספות הוזעקו לחלץ את הספינה התקועה, ושעד כה הוזעקו 14 ספינות גוררות בסך הכול. נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, הורה להיערך לפריקת חלק מ-18,300 המכולות על הספינה - כדי להקל את משקלה ובכך לשחרר את הפקק. מומחים מעריכים שפעולות הפריקה עלולות להיות מורכבות וממושכות.
בינתיים חלק מחברות הספנות, כמו Maersk הדנית, החליטו שלא לחכות לחילוץ הספינה ולהאריך את המסלול המקורי: הן ישוטו בסמוך לכף התקווה הטובה בדרום אפריקה, ומסלולן יתארך בשבוע לפחות. Maersk אמרה שגם אחרי שהספינה Ever Given תחולץ, למאות כלי השיט שממתינים במבואות תעלת סואץ יידרשו בין שלושה לשישה ימים לחצות אותה.
פורסם לראשונה: 23:59, 28.03.21