פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, התייחסה הבוקר (יום ב') לנושא החיסון השלישי (הבוסטר) שיידון היום בישיבת הצט"מ (צוות הטיפול במגפות). "אני מקווה שממש בקרוב אפשר יהיה לטפל בנושא מדוכאי חיסון ואולי לחסן במנה שלישית את הקשישים שכבר עבר זמן מאז שהם התחסנו ואנשים עם מחלות רקע. אני מאמינה שלא רחוק היום שבאמת ניתן מנה שלישית", אמרה פרופ' רהב בריאיון לאולפן ynet.
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, 343 בני אדם נמצאו אתמול חיוביים לנגיף הקורונה - המספר הגבוה ביותר מאז תחילת ההתפרצות הנוכחית. מנגד, מספר החולים במצב קשה נותר יציב ועומד על 35 בני אדם, מתוכם 15 שחוסנו. עלייה נרשמה גם בשיעור הבדיקות החיוביות ואתמול הוא עמד על 0.7%.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ צפויים כאמור לכנס היום דיון בנושא החיסון השלישי. במקביל, מחר צפוי להתכנס שוב קבינט הקורונה, ועל הפרק כמה אפשרויות שונות להגבלות. בין היתר נשקלת חזרה של מגבלת ההתקהלות, אבל סדר הגודל עדיין לא ברור. ראש הממשלה בנט כבר ציין כי קיימת אפשרות שהתו הירוק יוחזר במתכונת כזו או אחרת.
על השאלה כמה היא מודאגת בימים אלה ברקע הנתון שנחשף אמש ב-ynet ולפיו החיסון מונע במספרים מאוד גבוהים תחלואה קשה, השיבה פרופ' רהב: "אני מוכרחה להגיד שנגד מחלה קשה ואשפוזים, היעילות של החיסון נגד זן הדלתא היא עדיין דומה לזן האלפא. זאת אומרת כ-93-94%. נגד הידבקות או מחלה לא קשה, כנראה שהחיסון הזה הוא קצת פחות יעיל. העלייה בתחלואה ובעיקר בחולים הקשים היא באמת מאוד איטית.
"יש לנו הרבה אנשים שעדיין לא מחוסנים, גם אנשים מבוגרים וגם בני נוער. אני חושבת שהדבר הכי חשוב והכי יעיל זה לחסן. כמובן שצריך לפעול גם בנמל התעופה בן גוריון. נכון שכרגע מרבית המקרים הם כבר בקהילה ולא כל כך מנמל התעופה, אבל כל מקרה אחד שמגיע גורם לפיזור של איזה 100 מקרים או חולים סביבו וזה מאוד חבל, חייבים למנוע את זה. מעל כל זה, מסכות, מסכות, מסכות. אנשים לא עושים את זה, וצריך לאכוף את זה".
1 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחסנים בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
- האם צריך להגביל התקהלות בקרב בני נוער או להחזיר את התו הירוק? "אני חושבת שצריך לעשות משהו בנושא הזה. יותר מ-50% מהמקרים זה בני נוער וילדים מתחת לגיל 18, אז אני בהחלט חושבת שצריך למנוע התקהלויות שלהם ובטח למנוע התקהלויות של לא מחוסנים במספרים של 200 עד 250 ילדים או בני נוער. צריך להתחסן ובמקביל הייתי מגבילה את ההתקהלות אצלם למספר של 30 עד 40 ילדים".
לקראת התכנסות קבינט הקורונה מחר אמרה פרופ' רהב: "אני עדיין חושבת שישראל במצב טוב, אני כן דואגת לנוכח העובדה שעד לפני כמה שבועות היו לנו ארבעה מקרים כיום. אני חושבת שאנחנו במצב שכרגע שיש מה לעשות ובאמת לבלום את זה שלא יהיה לנו גל רביעי. צריך לקבל החלטה על חיסון נוסף למדוכאי חיסון ולמנוע התקהלויות. במקביל לדאוג לאכיפה ומסכות".