שישה ימים למועד הבחירות, התארחו היום (ד') באולפן ynet שניים מסוקרי ערוצי הטלוויזיה – מנו גבע, מנהל מכון "מדגם" וסוקר חדשות קשת ודודי חסיד, מנכ"ל קנטאר וסוקר כאן. השניים הצביעו על מה שהגדירו "גורמי אי-ודאות", ובהם המפלגות שנמצאות על סף אחוז החסימה, אחוז ההצבעה הכללי שלא ברור מה יהיה – וגם על המתלבטים, אלו שעדיין לא החליטו למי יצביעו.
3 צפייה בגלריה
מנו גבע ודודי חסיד
מנו גבע ודודי חסיד
מנו גבע ודודי חסיד
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)
"הנושא של המתלבטים הוא קריטי מאוד כי אנחנו עומדים על סדר גודל של 11-10 מנדטים של מתלבטים", אמר גבע. "זה יכול לשנות את המפה, יש את המושג 'הפתעת הבחירות', אז אנחנו נחכה ונראה. צריך להיות זהירים מאוד הפעם". חסיד ציין כי הוא רואה בסקרים שלו בין 12 ל-13 מנדטים של מתלבטים. "עמדנו לפני שבוע על אזור ה-17, אבל זה זז כל הזמן. זה מתחיל לרדת, אבל עדיין יש שיעור גבוה ממה שאנחנו רגילים לראות בזמן הזה", אמר.
הם התייחסו גם לנסקרים שלא משיבים את האמת. "לצערי זה קורה, אבל אנחנו יכולים להתמודד עם רוב ההטעיות", אמר גבע. "יש כל מיני שיטות שפיתחנו כדי לגלות סתירות בין שאלות. בסופו של דבר זה פחות או יותר 2% לגבי ההטעיות, ואנחנו יודעים לגבי איזה מפלגות". חסיד ציין כי "למרות תופעות כאלה ואחרות, הצלחנו להגיע למצבים טובים. זה לא מדויק ב-100% והניקוי לא מוחלט, אבל אנחנו מתמודדים איתו – ובסך הכול הצלחנו בבחירות הקודמות".

בין מי למי מתלבטים? חסיד: "זה מתחלק בגושים בערך חצי-חצי. יש התלבטות גדולה שיושבת על בנט, סער או לפיד. זה חלק אחד שאפשר להגיד שהוא די משמעותי קצת בין הליכוד לבנט. ובצד השני, יש את מרצ, כחול לבן, ויש עתיד. יש שם גוש של מתלבטים".
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"לא בטוח שכל ארבע המפלגות על אחוז החסימה יעברו". גנץ עם הורוביץ
(צילום: יריב כץ)
אפשר לומר שהסקרים בימים האחרונים קרובים למציאות? גבע: "בהחלט יכולים להיות שינויים בין הסקרים. בין הסקר האחרון שמפורסם לבין תוצאות הבחירות. הסקר האחרון הוא לא תחזית. ברגע שסיימנו אותו וחלים שינויים עד ליום הבחירות, אנחנו לא יכולים לנבא אותם, אנחנו לא יכולים לחזות אותם. אנחנו יכולים לערוך סקרים ועורכים, אבל הם לא לפרסום לפי החוק. המתלבטים, הבעיה של מפלגות על סף אחוז החסימה ואחוזי ההצבעה הם גורמים שמובילים אותנו להיות במצב של אי-ודאות. זה צריך להדליק נורות אדומות ולומר שיכולים להיות שינויים".
יש מגמות שיכולות להשתבש? כמו כחול לבן שעוברת את אחוז החסימה בסקרים? גבע: "מניסיון של מערכות בחירות קודמות, גם עם שישה מנדטים שום דבר לא בטוח. בוודאי שכשמדובר על ארבעה מנדטים אזור הסכנה גדול. צריך להבין שצריכים לקחת בחשבון שיכולה להיות מפלגה אחת או יותר מתוך הארבע שלא תעבור – וזה ישנה את המפה הפוליטית". חסיד: "סטטיסטית זה אפשרי, אבל על-בסיס התחושות שלי – אני לא חושב שארבעתן יעברו. מרצ וכחול לבן בסכנה גדולה יותר, רע"מ במצב טוב יותר".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער. "הצבעה רופפת לתקווה חדשה"
(צילום: קובי קואנקס)
איפה רואים קשיחות הצבעה ואיפה אין אחיזה והכול רופף? חסיד: "אנחנו רואים הצבעה רופפת לתקווה חדשה. לא יודע אם יירד עוד או יעלה. המפלגות החרדיות מסורתית הן תמיד הקשיחות ביותר. יהדות התורה במצב הטוב ביותר, אבל לא במצב חזק מאוד מבחינתה כי כן נדמה שהיא כן קצת מאבדת קולות לכיוון הציונות הדתית".
יושבים פוליטיקאים כמו דרעי וליברמן ואומרים שלא יודעים לסקור אותם. גבע: "אני אומר שאם בודקים את הנתונים – הטענה הזו כבר לא רלוונטית. מה שכן, בסופו של דבר יש טעויות סטטיסטיות ואנחנו לא יכולים להתחייב על דיוק שתוצאות הסקר האחרון יהיו בהלימה מוחלטת עם תוצאות הבחירות, בעיקר לא במערכת הזו שאנחנו צופים שינויים". חסיד: "אני מסכים. אפשר לבדוק את הסקרים במערכת האחרונה מול תוצאות האמת. לא היו הרבה שינויים בין יום חמישי לשלישי".