1 צפייה בגלריה
הלנה עמרם
הלנה עמרם
הלנה עמרם. "לב טוב"
(צילום: משה ימין)
בשנות ה-80 היא כונתה "השדכנית של המדינה" ונחשבה לגורו של התחום. היא ידעה בחייה עליות כלכליות, אך בעיקר מורדות - מה שלא גרע מדמותה המיתולוגית. השדכנית הלנה עמרם עצמה שלשום לעד את עיניה הירוקות והגדולות, שגם הן היו חלק מסמלה המסחרי. בת 71 הייתה במותה.
"היא נפטרה בזרועותיי בביתנו בבת ים", סיפר אתמול איתמר, בעלה זה 52 שנים. "בחודשים האחרונים היא סבלה מאוד מבחינה בריאותית. להלנה היו המון מחלות. מלופוס (זאבת) ואפילפסיה ועד סרטן בריאה ומחלת לב קשה. בסופו של דבר היא נפטרה מ-COPD, מחלה שבה הריאות לא מתפקדות. בחודש האחרון חלה הידרדרות במצבה, היא אושפזה בבית חולים ושוחררה משם עם בלון חמצן צמוד. הם אמרו שיהיה בסדר, ולכן מותה הגיע בהפתעה. לא חשבנו שכל כך מהר היא תלך, למרות שברגעים הקשים היא אמרה שאין טעם לחיות עם כל המחלות האלו".
עמרם נולדה בקריית חיים למשפחה קשת יום. לפני גיוסה ניקתה בתים בחיפה לפרנסתה, ואז התגייסה, אך שוחררה מצה"ל בעקבות נישואיה בגיל 19. כעבור עשור, בגיל 30, כבר נחשבה לכוהנת הגדולה של השדכנות בישראל. זאת בזכות מודעות פרסום גדולות שקנתה בעיתונים, ובהן הציגה את פניה היפות לראווה לצד הבטחות למצוא שידוכים לאנשים על בסיס מדעי - אבחון פסיכולוגי וגרפולוגי.
הבעל, איתמר: "לא חשבנו שהיא תלך כל כך מהר, למרות שברגעים הקשים היא אמרה שאין טעם לחיות עם כל המחלות האלו"
אולם בדצמבר 1979 התפוצצה הבועה לראשונה: תחקיר של הערוץ הראשון, שהיה אז היחיד בישראל, גילה כי היא לא שולחת את כולם לאבחונים ולכאורה אף משדכת גברים נשואים. הלנה עזבה את הארץ לארצות הברית, נלחמה משם על שמה הטוב ובמקביל פתחה סוכנות שידוכים גם שם. אלא שאותם סיפורים מישראל החלו לצוץ לגביה גם באמריקה, עד שבתחילת שנות ה-90 הורו לה שלטונות ניו ג'רזי לשלם ללקוחותיה פיצויים בסך מיליון דולר ולא לעבוד יותר מתחומי המדינה עקב תלונות על מרמה.
טענות דומות הועלו בשנים שלאחר מכן גם בבוורלי הילס ובפלורידה. לא כולן הבשילו לכתבי אישום, אבל הלנה ואיתמר החליטו לחזור לארץ. הם ניסו לשקם את מפעל השדכנות, אבל לא הצליחו.
מי שניסה לעזור לה באותם ימים היה קובי רוקח, שסיפר אתמול: "הלנה הייתה אישה עם לב טוב, אבל השוק השתנה. במקום שידוכים פנים מול פנים, כל ההתנהלות עברה לאינטרנט. ניסיתי לעזור לה ולהעביר את הפעילות של השידוכים לאתר אינטרנטי כמו שעשו קופידון וג'יי דייט, אבל זה לא עבד".
הלווייתה של הלנה עמרם תתקיים היום (שישי) ב-12:00 בבית העלמין בעין עירון. בנוסף לבעלה היא הותירה אחריה שני בנים וחמישה נכדים.