2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מייק פומפאו, עבדאללה חמדוק
בנימין נתניהו, מייק פומפאו, עבדאללה חמדוק
נתניהו, פומפאו וראש ממשלת סודן
(צילום: דנה קופל ,EPA, AP)
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו צפוי לבקר בסודן מיד לאחר שיסיים את ביקורו השבוע בישראל. כך הודיעה הערב (ראשון) מחלקת המדינה. הביקור בשתי המדינות מגיע ברקע דיווחים על מגעים מתקדמים לכינון נורמליזציה בין שתי המדינות.

פומפאו יגיע מחר לביקור בישראל כדי לדון בהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובנושא השבת מנגנון הסנקציות נגד איראן. פומפאו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.
מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה היום כי לאחר שיסיים את הביקור בישראל, פומפאו ימריא לסודן וייפגש עם ראש הממשלה המקומי עבדאללה חמדוק ועם יו"ר המועצה הריבונית.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן, חמדוק. פומפאו יביע תמיכה בהעמקת היחסים עם ישראל
(צילום: AP)
לפי הודעת האמריקנים, פומפאו צפוי לדון איתם בהמשך התמיכה האמריקנית בממשלת המעבר וכן להביע תמיכה בהמשך העמקת מערכת היחסים בין סודן לישראל.
מסודן ימריא פומפאו לביקור בבחריין ומשם אל איחוד האמירויות, שם ייפגש עם שר החוץ עבדאללה בן-זיאד אל-נהיינה. הוא ידון עמו בהסכם ההיסטורי עם ישראל ובנושאים אזוריים אחרים.
שרים בממשלה אמרו לאחרונה כי המגעים החשאיים בין ישראל לסודן מתקדמים מאוד וגם הממשל האמריקני מעורב בהם, במטרה להביא להבשלה של הסכם שלום בין ישראל לבין סודן שייחתם עוד לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר. "יש היתכנות מאוד גבוהה לחתימה על הסכם שלום בין ישראל לבין סודן", טענו.
בין ישראל לבין סודן מתקיימות שיחות עומק בסוגיית החזרת המסתננים – סוגיה שישראל דוחפת לה בכל הכוח. ישראל תתקשה להחזיר אותם לסודן ללא הסכם ומבלי שסודן תוצא מרשימת המדינות תומכות הטרור. ישראל עלולה להסתכן בהפרה של אמנות בינלאומיות שעליהן היא חתומה ולכן יש צורך בהסכמה סודנית לקבל אותם ולהתחייב שלא יאונה להם רע.
בתוך כך, מתקיימים מגעים בין ישראל לבין ניז'ר, מדינה מוסלמית באפריקה עם 20 מיליון תושבים שניתקה את יחסיה עם ישראל פעמיים. בישראל מקווים לראות פריצת דרך גם בכיוון זה. מגעים דומים התקיימו עם מאלי והושגה בהם התקדמות, אך בשל ההפיכה הצבאית במדינה והפלת שלטונו של הנשיא איברהים בובקר קייטה - המגעים כעת נכנסו להקפאה.