זמן קצר לאחר הצילום המסורתי של הממשלה ה-36 במשכן הנשיא, כינס בצהריים (שני) שר האוצר אביגדור ליברמן את סיעת ישראל ביתנו בכנסת והצהיר כי מפלגתו השיגה את כל היעדים שהציבה לעצמה. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
השווה את הדחת נתניהו לכיבוש הבסטיליה. ליברמן
(צילום: ערוץ כנסת)
ליברמן שיבח את חבר הכנסת אבידר, שמרד אתמול במפלגה, והשווה את הישגי המפלגה והדחת נתניהו ככיבוש הבסטיליה. "ספק אם כולם האמינו שהיעדים שלנו ברי השגה, ואני רוצה קודם כל להודות פה לחבריי לסיעה ולמפלגה", אמר שר האוצר החדש. "גם אם הם לא האמינו הם נתנו גיבוי מלא וסמכו עלינו. הצלחנו לממש כל שלושת היעדים ואני חושב שלכולם ברור שלא רק אנחנו עשינו את המאמץ, גם המפלגות האחרות, אבל ישראל ביתנו הייתה חוד החנית בכל המאבק. מהכנסת ועד התקשורת והכיכר ברחוב בלפור. אני חושב שכולם יודעים שאלי אבידר עשה עבודה טובה, לפעמים מדי".
4 צפייה בגלריה
אלי אבידר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
אלי אבידר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
אלי אבידר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
על המחלוקת בסיעה אמר ליברמן: "אין דבר כזה שכל המחלוקות נפתרו. אף אחד לא הבטיח גן של שושנים. יש אי הבנות מטבע הדברים אבל אנחנו מקשה אחת. לפעמים נתחבק, לפעמים נריב, אבל יש לנו תפיסת עולם וחזון, ואף אחד מהאנשים שיושבים כאן לא באו בשביל תפקיד, אלא רואים בזה שליחות. שימו לב שלא התעקשנו על תפקידי סגן רה"מ, חברות בוועדה לבחירת שופטים ואפילו לא חבר נוסף בקבינט. אנחנו רוצים לקדם את כלכלת ישראל ולאשר את התקציב". עם זאת, ליברמן ציין כי ריבוי השרים מפריע לו - אך אין דבר כזה מצב אידיאלי, לדבריו. "בנסיבות שנוצרו זה הטוב ביותר שניתן היה להשיג. אני לא משלה את עצמי", אמר.
ליברמן תקף את נתניהו ואמר כי ראש הממשלה לשעבר השאיר את ישראל במצב הכי בעייתי שיכול להיות בעניין איראן. "מעולם מאזן הכוחות לא היה כל כך בעייתי כפי שנתניהו השאיר אותנו", קבע ליברמן. "הרבה הצהרות וחוסר יכולת לטפל בדברים בסיסיים". על האפשרות לתמוך בחוק שימנע מנתניהו לרוץ לכנסת אמר ליברמן כי מפלגתו תתמוך בכל חוק שהקואליציה תגבש.
הוא הוסיף כי "כמעט שלוש שנים הלכנו במדבר. ניהלו את המאבק העיקש הזה ואם לדבר במטאפורה - אז לכבוש את היעד המבוצר כמו מעון בלפור זה כמו כיבוש הבסטיליה. באמת כבשנו את הבסטיליה. ובעזרת השם ש"ס ויהדות התורה יבלו עוד הרבה שנים באופוזיציה". עם זאת, ליברמן אמר כי בכוונתו לדאוג לדור הצעיר של הציבור החרדי. "אין לי עניין לסגור חשבונות לא עם אלה ולא עם אלה", אמר. "אני מכבד את אורח החיים של הציבור החרדי, כמו שמבקשים לא להתערב להם, כך גם אני מבקש לא להתערב באורח החיים שלי. אנחנו דוגלים בעקרון של חיה ותן לחיות. לתת לכולם השכלה ומקצוע. נשתדל לקדם בכל הכוח לימודי ליבה כדי שהדור הצעיר יקבל בגרות כמו בציבור הכללי. שיוכלו לרכוש מקצוע ולעמוד על הרגליים במקום להיות תלויים בקצבאות ונדבות. זה החזון שלנו ונפעל בהתאם לכך. אנחנו לא מתכוונים לגרוע תקציבים, אלא לחזק את בתי הספר שיובילו את הדגל של לימודי מודל הליבה. אנחנו רוצים לחזק את בתי הספר הממלכתיים חרדיים ולא להתערב לשרת החינוך. ניתן לה לגבש את התפיסה הכוללת ונעניק לה גיבוי".
4 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
"נשתדל לקדם לימודי ליבה כדי שיעמדו על הרגליים". ליברמן על התלמידים החרדים
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר ישראל ביתנו הדגיש כי הוא לא מתכוון להעלות מיסים - ואף יתנגד לכך. "לא תהיה השתוללות בתקציב, אנחנו ננהל תקציב אחראי וממלכתי". כשנשאל איך יצליח לגייס רוב לתקציב כשגם כינון הממשלה עבר על חודו של קול השיב ליברמן כי "יש לנו 140 ימים לגדל עוד תומכים".
קודם לכן הזכיר ליברמן שנפגש עם הנהלת משרד האוצר ואמר כי תפקידו הוא לשקם את המורל של הדרג המקצועי. בשונה מקודמו בתפקיד ישראל כץ, ליברמן אמר כי "לעיתים קרובות אני שומע נימת זלזול, 'פקידי אוצר'. אין פקידי אוצר, יש דרג מקצועי. לפעמים הוא מרגיז, מרגיז מאוד. אבל אני מכבד את הידע והיושר המקצועי שלהם גם כשאני לא מסכים איתם".
ליברמן אמר כי בכוונתו להיפגש בצהריים עם נגיד בנק ישראל ונשיאי התאחדות התעשיינים וארגון המעסיקים. "אני מתכוון לקיים מפגש קבוע עם כל ראשי המשק ונדון בכל ההיבטים ממחוסרי העבודה ועד העניינים המקרו-כלכליים ותוכניות השיקום. גם עם רה"מ בנט קבענו פגישה שבועית על עניינים כלכליים", הצהיר. "אנחנו רוצים לתת 'בוסט' למשק. במדינת ישראל יש כרגע 130 אלף משרות פנויות והמעסיקים לא מסוגלים לגייס עובדים, מענף ההסעדה ועד לענף התובלה. בכל רשתות השיווק יש מחסור בעובדים, ואין סיבה שאנשים יקבלו דמי אבטלה ולא ייכנסו לעבוד. אני מוכן לקבל כל החלטה נכונה, גם אם היא לא פופולרית. כרגע הכוונה היא לבטל את דמי החל"ת לגילאי 45 ומטה, על כל הכאב והזעקות - זאת החלטה נכונה לטובת המשק". בעניין תקציב הביטחון אמר כי הוא שואף לאשר את התקציב יחד עם תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון.
4 צפייה בגלריה
"אין סיבה שאנשים יקבלו דמי אבטלה ולא ייכנסו למעגל העבודה". מחוץ ללשכת התעסוקה בירושלים
"אין סיבה שאנשים יקבלו דמי אבטלה ולא ייכנסו למעגל העבודה". מחוץ ללשכת התעסוקה בירושלים
"אין סיבה שאנשים יקבלו דמי אבטלה ולא ייכנסו למעגל העבודה". מחוץ ללשכת התעסוקה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
הבוקר השתתף ליברמן בטקס חילופי השרים במשרד האוצר עם השר היוצא ישראל כץ. בישיבה ראשונה עם הנהלת המשרד, אמר ליברמן: "אנחנו מתחילים לעבוד היום בקצב. יהיה צורך לתכנן כאן הרבה מאוד תוכניות חדשות ולקיים את מה שנדחה". הוא הבהיר שיתחשב מאוד בהמלצות הדרג המקצועי: "אתם לא פקידים, כי צריך להשיג את הפיגור העצום שנוצר בשל ארבע מערכות הבחירות במשרד הכלכלי החשוב הזה. מבחינתי אין מושג כזה 'פקידי האוצר' אלא הדרג המקצועי וכך אתייחס אליכם".
ליברמן הוסיף כי "הכרתי היטב את פעילות משרד האוצר ובמיוחד את פעילות אגף התקציבים מאז 1996. לא תמיד הסכמתי עם עמדת המשרד אבל תמיד הערכתי את הידע והיושר המקצועי. המשימה הראשונה שלי היא לשקם את המורל, גאוות היחידה ורוח הקרב של הגורמים המקצועיים במשרד".