יו"ר בל"ד ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), שיצביע נגד במעמד השבעת ממשלת בנט-לפיד בכנסת, סבור כי כניסתה של מפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס לקואליציה החדשה לא מועילה לחברה הערבית בישראל. "לקבל 30 מיליארד שקל בתקציב של חמש שנים עבור 20 אחוז מהאוכלוסייה זה עלוב", אמר הבוקר (יום א') ח"כ אבו שחאדה בריאיון לאולפן ynet.
לפי ההסכם מול המפלגה הערבית הראשונה מקום המדינה שנכנסת לקואליציה, רע"מ תקבל סגן שר במשרד ראש הממשלה (תפקיד שנכון לעכשיו עדיין לא יאויש), תפקיד יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, אחד מסגני יו"ר הכנסת ויו"ר הוועדה לענייני החברה הערבית.
בנוסף צוין בהסכם עם רע"מ כי "הצדדים מסכימים לפעול לאישור תוכנית חומש לצמצום פערים לחברה הערבית, הדרוזית, הצ'רקסית והבדואית בהיקף של 30 מיליארד שקל עד תום שנת 2026, וזאת מבלי לפגוע בהחלטות ממשלה קודמות".
1 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה מנסור עבאס
סמי אבו שחאדה מנסור עבאס
עבאס ואבו שחאדה
(צילום: דוברות הרשימה המשותפת, שרון צור)
ח"כ אבו שחאדה, שיצביע כאמור נגד הממשלה החדשה, הסביר בהתייחסו לסעיף הכלכלי בהסכם מול רע"מ כי "מה שנקבע זה פחות מ-0.2 אחוז מתקציב המדינה. ממשיכים כל הזמן לדבר על מספרים בלי הקונטקסט, מבלי להגיד את האמת לציבור מה האחוז של זה בתקציב המדינה, מה מגיע לנו".
- הממשלה החדשה טובה יותר מהממשלה היוצאת? "אנחנו רואים ממשלה חדשה עם מדיניות ישנה. לא רואים משהו משמעותי, מי שקורא את קווי היסוד של הממשלה הזאת לא רואה שיהיה משהו משמעותי מבחינת שינוי ולכן אנחנו ממשיכים להתנגד לממשלה".
- רע"מ נכנסת פנימה לקואליציה, יכהן בממשלה שר ערבי עיסאויי פריג' ממרצ. "צריך לקרוא את קווי היסוד. מה זה משנה מי רוצה להעמיק את הכיבוש אם קוראים לו מנסור או קוראים לו משה או קוראין לו ג'ון? אם מישהו רוצה וזאת המדיניות שלו והוא מעוניין להמשיך להעמיק את הכיבוש ולייהד את ירושלים והגליל, אז זאת אותה מדיניות. אם עושה את זה ערבי או יהודי זה לא העניין.
"מנסור עבאס הצטרף לממשלה שהוא יודע שקווי היסוד שלה מנוגדים לכל מה שהוא האמין בו במשך תקופה ארוכה, ולמרות זאת הוא ממשיך להתעלם מזה".
- אז הוא מכר את האידיאולוגיה שלו? "אני לא יודע אם הוא מכר. יש הבדל משמעותי בין ההסכם רע"מ להסכמים עם השאר: כל ההסכמים עם השאר דיברו על מדיניות ועל תפישת עולם של כל מפלגה ומה הם רוצים לקדם. ההסכם עם רע"מ דיבר על מספרים, ודרך אגב מספרים שכשמכניסים אותם לקונטקסט רואים שהם מספרים עלובים. כשמוציאים אותם מקונטקסט הם מטעים את הציבור".
אבו שחאדה הוסיף: "אני מבחינתי הייתי מאוד שמח להיות בקואליציה שמעוניינת להפסיק את הכיבוש ולקדם שוויון בין כל האזרחים במדינה, יהודים וערבים, ושניגשת באמת לעובי הקורה ומנסה לפתור את המצוקות האמיתיות של האנשים במקום לשקר לאנשים. הייתי מאוד שמח אם היו לי שותפים בכנסת שרוצים להוביל למען 'מדינת כל אזרחיה', למען צדק ושוויון לכל האזרחים ולא להישאר עם יהודים שמנהלים את המדינה והערבים מסתכלים עליהם מהצד".