ג'ו ביידן התקרב הלילה (יום ה') למרחק נגיעה מזכייה בנשיאות ארה"ב, כשלפי רשתות CNN ו"פוקס ניוז" הבטיח את ניצחונו במדינת מישיגן. מכיוון ש"פוקס ניוז" קבעה כבר שעות לפני כן כי הוא ניצח גם באריזונה, כעת היא נותנת לו יתרון 214-264 במניין האלקטורים, ופירוש הדבר שלפי החישוב שלה חסרים לו רק 6 אלקטורים כדי להגיע ל-270 - המספר הדרוש לניצחון. זהו בדיוק מספר האלקטורים של נבאדה, שבה הוא מוביל כעת ביתרון קטן, של 0.6%. עם זאת הספירה בנבאדה מתקדמת לאט מאוד, ותוצאות ברורות לא צפויות להגיע ממנה לפני שעות הערב.
חשוב לציין שברשתות אחרות, בהן CNN, עדיין לא הכתירו את ביידן למנצח באריזונה, ולכן מבחינתן הוא עדיין מעט רחוק יותר מקו הגמר. ב-CNN עומד מניין האלקטורים שלו על 253. קודם לכן אמש הוכרז ביידן כמנצח בוויסקונסין, ובמחנה הדמוקרטי הביעו אמונה שעד שעות הבוקר הוא ישיג את האלקטורים החסרים ויוכרז כנשיא הבא של ארה"ב. נראה שכעת הם מחכים לבשורות מג'ורג'יה, שם לקראת סוף הספירה מצמצם ביידן את הפער מטראמפ, שמוביל ב-0.6% בלבד. ג'ורג'יה מחלקת 16 אלקטורים, ולכן תוכל להביא את ביידן אל מעבר ל-270.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן, אמש. "לספור כל קול"
(צילום: AFP)
בקמפיין של טראמפ אותתו אתמול לאורך כל הערב שהכרזה על ניצחון של ביידן לא תהיה סוף הסיפור: אנשי הנשיא הודיעו כי הם מתכוונים לדרוש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם ניצח ביידן ב-0.6%. אם בקשתם תאושר, ספירה כזו עשויה להתחיל רק בעוד שבועיים, ואם בה יהיה תלוי גורל הבחירות – פירוש הדבר שארה"ב לא תדע גם עד אמצע החודש מי יהיה הנשיא הבא שלה.
נוסף על כך הודיע קמפיין טראמפ כי הוא עתר בדרישה לעצור את הספירה במישיגן, שם הוליך באותה העת ביידן בפער של 0.7% אחרי ספירת 94% מהקולות; בג'ורג'יה, שבה הוביל אז טראמפ ב-1.2% אחרי ספירת 94% מהקולות; ובפנסילבניה, שבה הוביל טראמפ במשך שעות, כשנספרו הקולות מהקלפיות, אבל בשעות האחרונות, כנראה משום שנספרים שם קולות מהדואר (הנוטים להיות דמוקרטיים), צמצם ביידן את הפער ל-2.9%.
6 צפייה בגלריה
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
טראמפ ורעייתו מלניה הבוקר, כשהנשיא הכריז - מוקדם מדי - על ניצחונו
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
ביידן ורעייתו ג'יל. במחנה שלו מאמינים שהם בדרך לניצחון
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
סופרים פתקים בפילדלפיה, פנסילבניה
(צילום: AFP)
קמפיין טראמפ הודיע אמש כי עתר בדרישה לעצור "זמנית" את הספירה בפנסילבניה, בטענה שפקידים דמוקרטים "מסתירים" אותה ושהיא אינה מתנהלת בשקיפות. אנשי הקמפיין מסרו כי יבקשו מבית המשפט העליון להתערב בהליך. "דברים רעים קורים בפנסילבניה", אמר סגן מנהל הקמפיין, ג'סטין קלארק. "הדמוקרטים זוממים לרוקן מתוכן קולות רפובליקניים".
הצוות של טראמפ הודיע גם, כפי שהבטיח לעשות כבר לפני ימים, כי הוא עותר לעליון בדרישה למנוע מפנסילבניה לספור קולות שנשלחו בדואר אם הם לא הגיעו ליעדם עד יום הבחירות. החוק בפנסילבניה מאפשר לספור קולות כאלה גם כמה ימים אחרי יום הבחירות, כל עוד החותמת מוכיחה שהם נשלחו לפני הבחירות. רפובליקנים בפנסילבניה עתרו לעליון בעניין עוד לפני הבחירות, אבל אז הוא דחה את עתירתם.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
ביידן וטראמפ. דיווח: "הנשיא מאבד תמיכה מהמפלגה"
(צילום: AFP, רויטרס)
בצל ההליכים שנוקט קמפיין טראמפ התייצב אמש ביידן מול המצלמות ומסר הצהרה קצרה, שבה שב והדגיש כי הוא עצמו בדרך לניצחון. "אחרי לילה ארוך של ספירה, ברור שאנחנו מנצחים במספיק מדינות כדי לזכות בנשיאות", אמר. "אני לא כאן כדי להכריז שניצחנו, אלא כדי לדווח שכשהספירה תסתיים – אנחנו מאמינים שננצח. כל קול חייב להיספר, אף אחד לא יגזול מאיתנו את הדמוקרטיה שלנו". ביידן אמר שהוא מאמין שמצבו טוב גם בפנסילבניה, משום שרוב הקולות שנשארו לספירה שם הם קולות שנשלחו בדואר, ומהנתונים כבר ברור שבקולות שנשלחו בדואר הוא מוביל בעשרות אחוזים על טראמפ.

טראמפ מנצל את "הגל האדום"

טראמפ עצמו פרסם אמש הצהרות שלפיהן הבחירות נגנבות ממנו ממש ברגעים אלה, ושבמדינות ברחבי ארה"ב סופרים קולות דמוקרטיים ש"צצים" משום מקום כדי להגיש את הניצחון לביידן. אמש, במבול ציוצים בטוויטר, כתב טראמפ בין השאר: "הם מוצאים קולות של ביידן בכל מקום – בפנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן. כל כך רע למדינה שלנו!". עוד טען: "הם עובדים קשה לגרום ליתרון של 500 אלף קולות בפנסילבניה להיעלם בהקדם האפשרי! ככה גם במישיגן ובמקומות אחרים".

טראמפ, חשוב להסביר, מנצל את העובדה שבחלק ממדינות ארה"ב סופרים את הקולות שהגיעו מהדואר רק אחרי הקולות שהגיעו מהקלפיות: רוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים ואילו רוב המצביעים בקלפיות הם רפובליקנים, ולכן – כפי שהעריכו פרשנים חודשים מראש – באזורים מסוימים צעד טראמפ בתחילת הלילה ביתרון מוקדם ומטעה (מה שמכונה "מיראז' אדום"), ואחר כך, כשנספרו הקולות מהדואר, חולל ביידן כצפוי מהפך. כבר שבועות שבארה"ב מדווחים כי טראמפ מתכוון לנצל הובלה מתעתעת שלו בליל הבחירות כדי להכריז בדיעבד שהבחירות נלקחו ממנו בדרכי מרמה.
ברשת CNN דיווח הלילה ג'ים אקוסטה שמקורות המקורבים לבית הלבן מדווחים שגורמים בכירים במפלגה הרפובליקנית מאבדים סבלנות בכל הנוגע להתנהלותו של טראמפ בצל טענותיו חסרות הביסוס שהבחירות נגנבות ממנו. "טראמפ מדמם תמיכה של המפלגה הרפובליקנית", אמר מקור לרשת.
בנו של טראמפ הצטרף וצייץ בטוויטר: "ניצחנו בפנסילבניה!"
טראמפ, נזכיר, זכה במהלך ליל הבחירות לשורה של ניצחונות מרשימים במדינות המפתח, בין השאר בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה, וגם במדינות "מתנדנדות" אחרות הוא הצליח לכפות על ביידן קרב צמוד בהרבה משחזו הסקרים; אולם ביידן עצמו הצליח לשמור עד כה על כל המדינות שבהן ניצחה הילרי קלינטון ב-2016, ולפי רשת "פוקס" וסוכנות הידיעות AP גם לחולל מהפך באריזונה, מדינה שבה רק מועמד דמוקרטי אחד ניצח ב-76 השנים האחרונות. גם וויסקונסין ומישיגן שבהן ניצח לפי הרשתות הן מדינות שטראמפ ניצח בהן ב-2016.
במניין קולות הבוחרים בארה"ב כולה צועד ביידן ביתרון של יותר מ-3.5 מיליון קולות על טראמפ, אבל בבחירות בארה"ב המנצח הוא המועמד שגרף אלקטורים רבים יותר, ולא זה שזכה ביותר קולות של מצביעים.

השופטים השמרנים מחכים בעליון

גם אם ביידן יוכרז בשעות הקרובות כמנצח על-ידי רשתות הטלוויזיה, מכיוון שמסתמן כי במדינות רבות הוא מנצח בפער קטן, בהחלט ייתכן שטראמפ יחליט להמשיך להיאבק ולגרור את הקרב על הבית הלבן לבית המשפט העליון, שם יש כעת רוב של 6 שופטים שמרנים (ש-3 מהם מינה טראמפ בעצמו) מול 3 ליברלים. טראמפ יקווה במקרה כזה שפסילה אפילו של מקצת הקולות מהדואר בנימוקים שונים ומשונים תוכל לקזז את הפער הקטן של ביידן באותן מדינות שהקרב בהן צמוד, ולהביא לו, לטראמפ, את האלקטורים שלהן - ועוד כהונה כנשיא.
6 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
הספירה בנבאדה. 6 אלקטורים שמביאים ל-270
(צילום: AFP)
לפי הרשתות בארה"ב, עם שלל המדינות שבהן טראמפ ניצח נמנות: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3), דרום דקוטה (3) ומיין (1). ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3), ורמונט (3) ונברסקה (1).
בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.
פורסם לראשונה: 22:09, 04.11.20