פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר היום (ב') כי בקרוב נוכל להסתובב באוויר הפתוח ללא מסכות, ייתכן שכבר בשבוע הבא. בריאיון לאולפן ynet, על רקע נתוני התחלואה המעודדים, הוסיף הפרויקטור כי אם המגפה תמשיך לדעוך, צמצום פעילות של "מגן ישראל" יהיה על הפרק.
4 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"מקווה שנוכל להוריד את המסכות בחוץ בשבוע הבא". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
פרופ' אש אמר כי אינו מודאג מהעלייה החדה במקדם ההדבקה, שעמד הבוקר על 0.71, ואמר כי זה היה צפוי בגלל החגים. "שיעור הבדיקות החיוביות היה מאוד נמוך אתמול, 0.6%, כך שרמת התחלואה עדיין נשארת נמוכה", אמר הפרויקטור.
הפרויקטור התייחס לדיון של הצוות לטיפול במגפות שהתקיים אתמול, ובו רוב חברי הצוות הצביעו בעד הסרת מסכות באוויר הפתוח. "מכאן זה הולך לדיון נוסף במשרד, אנחנו נדון בכך בימים הקרובים ונקבל החלטה. אני מעריך שההמלצה הזו תתקבל ואנחנו נוכל להוריד את המסכות בחוץ במהלך השבוע הבא, אני מקווה. כאשר נהיה חייבים להקפיד על כך שיהיה שימוש במסכות במקומות סגורים ובהתקהלויות", אמר פרופ' אש. "אני מעריך שזה יקרה או בשבוע הבא או שהתקנה תעבור בשבוע הבא וזה יקרה מיד לאחר מכן, אבל בתקופה הקרובה".
4 צפייה בגלריה
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
"נהיה חייבים להקפיד על מסכות במקומות סגורים ובהתקהלויות". דיזנגוף סנטר בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מה לגבי הסרת מסכות בחללים סגורים? "מוקדם מידי. אנחנו עדיין לא דנים בכך בכלל. רוצים לראות איך עובר השלב הראשון ואז נראה הלאה. זה תלוי גם, שוב, בנתונים שנקבל לגבי הדבקה בין אנשים מחוסנים, העברה בין מחוסן למחוסן של המחלה, נראה את הנתונים האלה ונקבל את ההחלטה בהמשך".
למה ההתעקשות על קפסולות בכיתות ד'-י"ב או ד'-י' כאשר נתוני התחלואה גם במערכת החינוך בירידה דרסטית? "אנחנו לא מתעקשים על קפסולות, אנחנו רק אומרים שצריך להוריד את הקפסולות בהדרגה ובאחריות. עוד לא התנסינו במשמעות ההחלטה של ביטול הקפסולות בכיתות ג', אנחנו רוצים לראות את התוצאות של זה בעשרת הימים הקרובים ואז לקבל החלטה על שאר הכיתות ביסודי. לגבי חטיבות הביניים, אנחנו רוצים ללוות את זה בבדיקות של מגן חינוך".
במשרד החינוך אומרים שאתם עוסקים בפופוליזם זול וההתעקשות שלא לפתוח את כלל הכיתות ולבטל את הקפסולות היא מיותרת. מה תגובתך לביקורת הזאת? "אני לא רוצה לרדת לרמה הזאת. אנחנו עוסקים בבריאות של ילדים, אנחנו רוצים לראות שהדברים נעשים בצורה אחראית. אז אפשר לבוא בביקורת על האיטיות, ואולי הם רואים את הדברים בצורה אחרת אבל הראייה שלנו עניינית, מקצועית ונעשה את הכול כדי שהילדים שלנו יהיו בטוחים בבתי הספר ונדע מה המשמעות של כל צעד שאנחנו עושים".
4 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
"לא מתעקשים על קפסולות". כיתה בבית ספר יסודי בירושלים, ארכיון
(צילום: EPA)
כלומר בהמשך אתם תבטלו את הקפסולות, אולי כבר בשבוע הבא נוכל לראות שכבות גיל חדשות, ד'-ה', שיוכלו להגיע לבתי הספר ללא קפסולות? "בהחלט. זאת הדרך. אם נראה שזה עובד טוב בכיתות ג' והתחלואה תישאר נמוכה, בהחלט הצעד הבא יהיה לבטל בכיתות אחרות ביסודי, וכמו שציינתי בכיתות היותר גבוהות, אנחנו גם בדרך לשם. לא בשבוע הבא כי אנחנו רוצים עשרה ימים לראות את האפקט מהיום, עשרה ימים בכיתה ג', ואז זה יקרה למעשה בשבוע שלאחר מכן".
לקראת תחילת מבצע החיסונים לילדים, אתם מעריכים, שיחל בחודש מאי, איך אתם הולכים להתמודד עם סרבנות, אפילו סרבנות עיקשת, מצד הורים שלא רוצים לחסן את הילדים? "ההחלטה הזאת לגבי ילדים היא הרבה יותר רגישה ואני מבין לגמרי את החששות. הדרך שלנו להתמודד היא קודם כל להסביר, שההורים יבינו שהפעולה הזאת נעשית לטובת הילדים כדי למנוע תחלואה של ילדים. תחלואה של ילדים היא פחות טובה מחיסון בכל המובנים, אני מבין שיש גם תיאוריות אחרות".
אנחנו נכניס את הילדים שלנו לסוג של ניסוי. "לא, אני לא חושב ככה. הניסוי מתבצע היום, או התבצע, ראינו את הנתונים של חברת פייזר שנעשה על אלפי ילדים, אפשר לראות את התוצאות המצוינות. אנחנו מקדימים את העולם בחיסון בכל המובנים. יכול להיות שאחרי האישור של ה-FDA יתחילו במקומות אחרים במקביל אלינו לחסן ילדים, אבל יש לנו יתרון במערכת יותר מיומנת ונוכל לחסן יותר ילדים. מקווה שגם ההיענות תהיה גבוהה ונוכל לראות את האפקט כמו שראינו את האפקט של חיסון מבוגרים".
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
לא מתוכנן מבצע נוסף. חיסון נגד קורונה בירושלים
(צילום: EPA)
האם כבר ידוע באיזו מתכונת זה הולך להיות? זה יהיה בבתי הספר, בקופות החולים, כפי שראינו אצל התיכוניסטים? "עדיין לא. נצטרך לראות ולחשוב מבחינת העיתוי, זה תלוי אם זה ייצא באמת כמו שאנחנו מקווים לפני סוף השנה או לאחריה, וזה יהיה קרוב לוודאי שילוב גם של קופות החולים וגם של חיסון בבתי הספר אבל נעשה את זה בצורה שגם תוכל להביא את האינפורמציה הכי טובה להורים והם יוכלו להביע את הסכמתם, וגם מבחינה לוגיסטית תהיה הטובה ביותר".
על כישלון הבדיקות המהירות אמר הפרויקטור כי "זה בהחלט לא מתרומם כמו שרצינו וציפינו. יש מחסומים, גם לוגיסטיים וגם מחסומי מחיר. עדיין צריך לתת לזה זמן, צריך לקבל החלטה, אולי בחלק מהמקומות לסבסד את העלויות. אני מקווה שגם יתפתחו טכנולוגיות שיהיו יותר זולות ויותר קלות למימוש". פרופ' אש ציין כי בשלב זה לא מתוכנן מבצע חיסונים נוסף, "ולא מתכווננים למועד מסוים. ברגע שנראה עדות להיחלשות החיסון או התפרצות נוספת – אז נתכונן לזה".
יכול להיות שבקרוב התפקיד של מגן ישראל, המערך שבו אתה עומד, יתייתר? יש כוונה לצמצם פעילות, אולי לסגור פעילות בהמשך? "אם המגפה תמשיך לדעוך והתחלואה תרד, אחד הדברים זה לראות איך אנחנו מעבירים מקל ממגן ישראל חזרה למשרד הבריאות או לגופים אחרים שיידרשו לכך. יש גם את כל המערך של פיקוד העורף שצריך לראות איך מעבירים מקל משם למקומות אחרים, אלה דברים שאנחנו מתחילים לתכנן אותם, בהחלט על הפרק".