בית המשפט המחוזי מרכז גזר אתמול (יום ראשון) ארבע שנות מאסר על מחבל בן 15 שדקר אישה בצומת מודיעין בספטמבר 2019. המחבל הודה בחבלה חמורה בנסיבות של מעשה טרור, החזקת סכין שלא כדין וכניסה לישראל בניגוד לחוק. בהחלטתם כתבו השופטים כי לצד המניע הלאומני, הסיבה לפיגוע קשורה גם למצבו הנפשי של המחבל ול"איסור דתי על אובדנות לצד רצון להביא כבוד למשפחה בהיותו 'שהיד' ולהגיע לגן עדן לאחר מותו".
3 צפייה בגלריה
תיעוד פיגוע דקירה צומת מכבים
תיעוד פיגוע דקירה צומת מכבים
דקר את האישה בכתף ימין. מתוך תיעוד הפיגוע
3 צפייה בגלריה
פיגוע דקירה ב צומת שילת
פיגוע דקירה ב צומת שילת
המחבל דילג מעל הגדר - והלך שלוש שעות ברגל. זירת הפיגוע בספטמבר 2019
(צילום: יאיר שגיא)
יש לציין כי מלכתחילה לא יוחס למחבל ניסיון לרצוח, אלא רק לגרום לחבלה חמורה באדם - אך העונש המקסימלי על עבירה כזו הוא 25 שנות מאסר. כתוצאה מהדקירה נפצעה האישה, שהייתה אז בת 22, באורח בינוני.
לפי כתב האישום, ב-25 בספטמבר 2019 החליט הנער שמתגורר בנעלין לדקור יהודי "כדי להגיע לגן עדן". הוא לקח מביתו סכין מטבח שלהבה באורך 13 סנטימטרים ונכנס לישראל לאחר שדילג מעל גדר. לאחר מכן צעד המחבל במשך שלוש שעות וחלף על שתי תחנות אוטובוס שהיו ריקות מאדם, תוך שהוא תר אחר קורבן יהודי פוטנציאלי.
כשהגיע לצומת מודיעין בשעה 15:40, הבחין המחבל באישה שהמתינה לאוטובוס בתחנה. הוא התקרב לעברה, נעמד מאחוריה ודקר אותה בכתף ימין. כתוצאה ממעשיו נפצעה האישה והחלה לדמם, וזעקה לעזרה בזמן שהסכין נעוצה בכתפה.
3 צפייה בגלריה
פיגוע דקירה ב צומת שילת
פיגוע דקירה ב צומת שילת
המחבל נמלט - וכוחות צה"ל שדלקו אחריו עצרו אותו. זירת הפיגוע
(צילום: יאיר שגיא)
מיד לאחר מכן נמלט המחבל מהמקום, עד שעצרו אותו כוחות צה"ל שדלקו אחריו. כתוצאה מהדקירה נגרם לאישה חתך עמוק ושבר בצלע האחורית מימין, והיא הובהלה לבית החולים כשהיא סובלת מדימום באזור הצוואר. השופטים קבעו כי המניע למעשה היה לאומני ומטרתו של המחבל הייתה לעורר פחד או בהלה בציבור.
הפרקליטות וסנגורו של המחבל הגיעו להסדר דיוני שלפיו הוא מודה במיוחס לו ויופנה לקבלת תסקיר שירות המבחן לנוער. עו"ד איריס פיקר מפרקליטות מחוז מרכז, שביקשה לגזור על המחבל חמש שנות מאסר, טענה: "הנאשם נכנס לישראל בהחלטה מושכלת, מתוכננת ומודעת בכוונה להיות שהיד - והמשיך למימוש מטרתו לאורך כל האירוע".
לטענת סנגור הנאשם, עו"ד עבד אבו עאמר, "מדובר בקטין שהיה בן 15 ללא עבר פלילי, נעדר השקפת עולם לאומנית וגדל במשפחה נורמטיבית. הנאשם מסר שלא פעל ממניע אידיאולוגי של שנאה". המחבל עצמו טען שעשה טעות גדולה מאוד ולא יחזור עליה. הוא אף הצטער על מעשיו.
השופטים כתבו: "הנזק הפוטנציאלי במקרה זה הוא רב, ועלולה הייתה להיגרם פציעה חמורה ואף פגיעה בנפש לנוכח מיקום הדקירה בכתף והדימום באזור הצוואר. הנאשם ביצע את העבירה על רקע מצב רגשי מורכב, הקשור כפי הנראה בתחושת תסכול מתמשכת על רקע אי עמידה בציפיות סביבתו, דיכאון ומורכבות יחסיו עם אביו ממנו חשש - שהביאו לרצונו לשים קץ לחייו. בחירתו לפגוע באדם אחר, ישראלי יהודי, כדרך להביא למותו, קשורה באיסור דתי על אובדנות ורצונו להביא כבוד למשפחתו בהיותו "שהיד" ולהגיע לגן עדן לאחר מותו. זאת לצד המניע הלאומני והמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור".
לפי השופטים, "באיזון בין השיקולים השונים, סבורנו כי במקרה זה יש להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל לתקופה משמעותית, ובאופן שישקף את שיקולי ההלימה וההרתעה, תוך התחשבות בהיותו של הנאשם קטין ובמכלול נסיבותיו האישיות".