1 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
בדרך לחתימה, אתמול בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התעלם בטקס ההיסטורי אתמול (ג') לגמרי, ולא במקרה, מכל אזכור של הנושא הפלסטיני. עם חיוך של מנצח, הוא לא חשב לרגע לקלקל לעצמו את החגיגה על מדשאת הבית הלבן.

אבל שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, דווקא טרח להודות לנתניהו על עצירת תוכנית הסיפוח, ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני הזכיר באירוע ההיסטורי את פתרון שתי המדינות – ישראל לצד פלסטין. זה הבסיס לשלום אמיתי, הבהיר.
ארבעת הנואמים אתמול לא הזכירו כמובן גם את שמו של אבו מאזן, כאילו הם נערכים כבר לעלייתו של המנהיג הפלסטיני הבא. אבל ירי הרקטות מעזה אמש, בזמן הטקס בוושינגטון, הדליק נורה אדומה. מדברים היום על התקרבות בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס, ועל ההוראה החדשה של אבו מאזן לא לעצור את פעילי חמאס שמסתובבים בשטחי יהודה ושומרון.
אירוע חתימת הסכם אוסלו בבית הלבן, עם יצחק רבין ושמעון פרס המנוחים, יאסר ערפאת והנשיא ביל קלינטון, הוביל למציאות חמוצה בין הצדדים – שנמשכת עד היום. במקרה הזה מדובר כמובן בשלום אחר. גם השלום עם מצרים וירדן, אחרי המלחמות והדם, השיג לבסוף בסך הכול מצב של אי-לוחמה. הגבולות בין קהיר לירושלים ובין עמאן לתל אביב נשמרים. יש שיתוף פעולה ביטחוני, אבל כמעט שאין קשרים בין העמים, בין האזרחים. השלום שעליו דיברו אתמול בבית הלבן יאפשר קודם כל נורמליזציה במסחר, חקלאות, הייטק, תיירות ורפואה – וכמובן בעקבות זאת מגע בין העמים והאנשים.
זה היה האירוע של דונלד טראמפ. הישג יחיד במינו עבור נשיא ארה"ב, אף על פי שהאירוע המזרח תיכוני הזה לא מעורר יותר מדי עניין בקרב המצביע האמריקני הממוצע לקראת הבחירות הקרובות. אבל טראמפ, כמו טראמפ, ניצל את הבמה כדי לעקוץ את יריבו הדמוקרט ביידן, "ג'ו הישנוני" כדבריו, שמעוניין להיכנס על חשבונו לבית הלבן. הנשיא דיבר גם על מדינות נוספות שיצטרפו לאיחוד האמירויות ובחריין. אולי סודאן, עומאן ומרוקו. אולי אפילו ערב הסעודית, שעליה מופעל לחץ אמריקני כבד כדי שתצטרף לציר השלום.
זה היה כאמור גם אירוע השיא של נתניהו, אבל בזמן שמדינת ישראל מתמודדת עם מגפת הקורונה, עם הוויכוחים הפנימיים ושוב עם עזה – ראש הממשלה יידרש להפגין עכשיו מנהיגות גם בבית. בוושינגטון הוא הרגיש מנצח, עכשיו הוא חוזר למציאות שבה לא כל תושבי ישראל מבינים מדוע הם הולכים לחיות שלושה שבועות בתוך סגר.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com