4 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד
גדעון סער יאיר לפיד
גדעון סער ויאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
מתלהט הקרב על הנהגת "גוש השינוי", פחות משבוע להליך ההמלצות אצל נשיא המדינה. יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התייצב אמש (ג') לצד נפתלי בנט וקרא ללפיד "לוותר על האגו". לפיד קרא בתגובה להעניק לו את המנדט ("כל מפלגות 'גוש השינוי' צריכות להמליץ על יש עתיד, המפלגה הגדולה בגוש"), אך הבהיר כי יהיה מוכן לוויתורים לאחר מכן. במקביל בגוש של ראש הממשלה בנימין נתניהו שומרים על דממה תקשורתית. זו תמונת המצב, לקראת תחילת ההתייעצויות אצל הנשיא ראובן ריבלין לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

התחנה אצל נשיא המדינה היא קריטית. בגוש השינוי לא כולם סומכים על בנט כי אחרי שיקבל את המנדט גם יקים ממשלה בצד הזה של המפה. הם למודי אכזבות לאחר שבני גנץ קיבל מנדט והחזיר אותו לנשיא כדי שיעבור לנתניהו. לכן לפיד מעביר את המסר - נדבר על הכול, אבל העניינים חייבים להישאר בשליטתנו.
סער כתב בטוויטר: "בליל הבחירות, לפני שבוע, הודעתי שנפעל, ללא אגו, להקמת ממשלת שינוי. היום מחובתי לומר: משחק איסוף ההמלצות לא יביא להקמת ממשלה אלא ניסיון תכליתי ומהיר לביסוס רוב פרלמנטרי ריאלי. חלון ההזדמנויות מוגבל בזמן. אני ויתרתי על האגו. עכשיו תורך".
יו"ר יש עתיד לפיד השיב לו בציוץ: "כדי להקים ממשלת שינוי, נהיה מוכנים לויתורים כואבים. למול כל השמועות וההתרוצצויות של השבוע האחרון חשוב להבהיר: אין דבר שאני לא מוכן לבחון, אין אבן שלא נהפוך, אין אפשרות שלא נשקול כדי להקים את ממשלת השינוי ולהוציא את נתניהו מבלפור".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט בליל הבחירות
(צילום: עמית שעל)
עם זאת קרא לפיד לכל המפלגות שתומכות בהחלפת נתניהו להמליץ להטיל עליו את הרכבת הממשלה בשלב הראשון. "אמרתי בזמן מערכת הבחירות, ואני אומר גם עכשיו - המדינה חשובה יותר מהשאיפות האישיות שלי, או של כל אחד אחר. המשימה של 'גוש השינוי' לשבוע הקרוב היא למנוע את הסכנה שהנשיא יטיל על נתניהו את הקמת הממשלה. כדי שזה לא יקרה, כל מפלגות 'גוש השינוי' צריכות להמליץ על יש עתיד, המפלגה הגדולה בגוש. מרגע שיתחיל התהליך, הכול יהיה על השולחן. נהיה מוכנים לוויתורים כואבים, העיקר להקים ממשלת שינוי וללכת לעבוד כדי לרפא את המדינה משנתיים של משבר חברתי ופוליטי".
לאחר מכן סער ענה לו: "הפוך, גוטה. שלב הויתורים הוא עכשיו. אחר כך עלול להיות מאוחר מדי".
בחילופי הדברים התערב ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ומתח ביקורת עם סער. "‏תשאלו כל אדם מהיישוב והוא יאמר שוויתור על האגו שלך אמור לאפשר לך ללכת נטו עם האידיאולוגיה שלך. לצערנו במקרה של סער מדובר בסיפור שונה. למרות שניתן להקים ממשלת ימין אמיתית ויציבה בחמש דקות, סער מעדיף ממשלה עם מרצ, יש עתיד ומפלגת העבודה. מסתבר שיצר הנקמנות יכול לנצח גם את האגו שלך".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין
התחנה אצל הנשיא היא קריטית. ריבלין
(צילום: עמית שאבי)
מלבד העובדה שלפיד עומד בראש המפלגה הגדולה ביותר בגוש, הוא כבר איגד סביבו 37 ממליצים. חוץ ממפלגתו (17 מנדטים) הצהירו פומבית על תמיכה בו גם מפלגת העבודה (7 מנדטים), מרצ (6 מנדטים) וישראל ביתנו (7 מנדטים). קריאתו של סער אמש טומנת בחובה פתרונות שונים, כגון רוטציה בראשות הממשלה, אך המסר שלו ברור - בנט יהיה ראשון.
בימים האחרונים הלכו והתרבו הקולות בגוש השינוי שלפיהם התוכניות של לפיד אינן אפשריות, ואם רוצים להקים ממשלה ולהחליף את השלטון באמצעות מפלגות ציוניות, הפתרון היחיד הוא לתת לבנט את ראשות הממשלה. בצד של לפיד אומרים כי "מדובר בסיפור עם" וכי אין תרחיש שלפיו בנט עם שבעה מנדטים ירכיב ממשלה.
הוויכוח הזה, מי יוביל את הגוש, הוא הבעיה העיקרית שסביבה הכול סובב. ההבנה שאין ממשלת שינוי אם בנט לא יצטרף, ותג המחיר שלו כבר ברור. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן סבור שמי שצריך להרכיב את הממשלה הוא מי שעומד בראש המפלגה הגדולה בגוש.
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מגעים שקטים עם הליכוד. יו"ר רע"ם מנסור עבאס
(צילום: שרון צור)
בשונה מסבבים קודמים, סבורים חלק מהשחקנים הפוליטיים כי הנשיא ריבלין לא ימרח זמן הפעם. להערכתם הוא לא ינצל את כל המועדים שעומדים לרשותו ויגלגל את המנדט לכנסת כבר אחרי הפעם הראשונה שיטיל על מי מהצדדים להרכיב ממשלה. אישור רשמי לזה לא ניתן מבית הנשיא, אולם חלק מהשחקנים הפוליטיים מתכוננים למצב שבו כך הדברים יתגלגלו. לכן בגוש המבקש להחליף את נתניהו עובדים לגייס ממליצים ולקבל את המנדט כבר בסבב הראשון.
ההערכה היא כי אם לפיד או בנט לא יגייסו סביבם די ממליצים, בליכוד יצליחו בכל זאת להרכיב ממשלה בתמיכת מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס. בליכוד כבר עובדים להכשיר את הרעיון בדעת הקהל.
בליכוד שומרים אמנם על דממה תקשורתית, אולם מגעים שקטים מתנהלים עם עבאס ועם ארגוני ימין במטרה להפעיל לחץ על גורמי ימין שלא להרכיב ממשלה עם גוש השינוי ועם לפיד.
פורסם לראשונה: 22:16, 30.03.21