שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet לכאוס קבלת ההחלטות בממשלה בנוגע להתמודדות עם מגפת הקורונה, וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לשים את האגו בצד". הוא חזר על דרישת מפלגתו: "משרד הביטחון צריך לקבל אחריות".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
שר החוץ גבי אשכנזי באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
"יש ויכוחים, יש מאבק, אנחנו רוצים לעשות כל מאמץ כדי לא להגיע לסגר", אמר אשכנזי, "הכי קל היה להחליט על סגר ואז לא היה ויכוחים, עם ישראל היה יושב בבית. יש כאן ניסיון לחיות בצל הנגיף ועל זה יש כל מני מחלוקות. אני שמח שרובן הוכרעו".
- סגרתם את הבריכות עם 0.4% הידבקויות. "לא נכון, הייתי בישיבה בירושלים. הבריכות לא עלו, לא נסגרו. הן נשארו פתוחות כל הזמן".
- בזכות הוועדות. "לא, זה לא עלה. ומערכת החינוך לא נסגרה. קיבלנו את ההמלצה של שר החינוך יואב גלנט ביום חמישי בערב והמערכת נשארת פתוחה לאורך השבוע. בשבוע הבא יוחלט בנושא, אני מאמין שנקבל את ההחלטה הנכונה".
לדברי אשכנזי, גם המסעדות צריכות להישאר פתוחות. "יש ויכוח על כמות האנשים שיכולים להיות בחדר. כל זה נובע מהצורך שלא להטיל סגר".
5 צפייה בגלריה
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
אשכנזי: "ביבי, שים את האגו בצד"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
- אתה חושב שאתם מתנהלים נכון? "אנחנו בכחול לבן חושבים שצריך להגן על האוכלוסייה. צריך לשנות את הניהול, צריך לקבוע אסטרטגיה וניהול כולל על איך להתנהל בקרב הזה. לקראת החורף משרד הבריאות צריך להתארגן על הטיפול בחולים, לארגן מיטות. אני שמח שאתמול אישרו לגייס עוד אחים ואחיות ורופאים".
- למה לא ממונה פרויקטור? למה משרד הביטחון לא מקבל סמכויות? "הבעיה היא לא הפרויקטור", טוען אשכנזי, "יש לנו את מערך החירום הטוב בעולם. אין מדינה שמתנהלת יותר טוב מישראל. אנחנו טוענים שאין הבדל בתפיסה בין נגיפים לבין טילים. יש רק מערכת אחת שיודעת לדבר לכל האוכלוסייה".
אשכנזי הוסיף לטעון כי "זה מתעכב בגלל אגו. כמה שבועות בזבנו כי רה"מ סירב לתת למערכת הביטחון דריסת רגל בסיפור הזה". עם זאת הוא אמר: "יש התקדמות, אני מעריך שזה יוחלט השבוע".

5 צפייה בגלריה
קמפיין הסברה של פיקוד העורף לחברה הערבית בצל נגיף הקורונה
קמפיין הסברה של פיקוד העורף לחברה הערבית בצל נגיף הקורונה
חיילי פיקוד העורף במשבר הקורונה
(צילום: דובר צה"ל)
- הציבור לא מאמין בכם. מה אתם עושים כדי להחזיר את האמון? "אני קשוב לציבור, אני שומע את הקולות. אני חושב שאנחנו בממשלה צריכים להפגין אחדות. מדינת ישראל רוצה לראות ממשלה אחראית, בוגרת, כזאת שמשדרת אופק, תקווה ויציבות".
שר החוץ ציין כי למרות המחלוקות, "יש דברים שפועלים נכון ובשיתוף פעולה, כמו הנושא הביטחוני".
- אתה מאמין ביכולת של נתניהו, במצבו האישי, המשפטי והפוליטי לנהל את המשבר הזה כמו שצריך? "אני מציע לפנות אליו בשאלה הזו. אני רואה שהוא מתעסק בזה כל הזמן, הוא לא לבד. יש פה ממשלה ואני חושב שחשוב שהממשלה הזאת תישאר. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה קרבות פוליטיים".
- אתה מצטער שלא לקחת את תיק הבריאות? "אני לא הייתי לוקח את תיק הבריאות משום שזה לא היה מונח על השולחן , כחול לבן אמרה אז במשא ומתן שאם היא תקבל את תיק הבריאות היא תאייש מינוי מקצועי, אבל זה לא היה לדיון. אני מאמין ביולי אדלשטיין, אני מכיר את חזי לוי מהצבא, הם אנשים מקצועיים".
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"מאמין ביולי אדלשטיין". אשכזי על שר הבריאות
(צילום: שלו שלום)
- ראש הממשלה משתף? "הוא משתף. אנחנו יושבים בקבינטים ומדברים, אני מרגיש שאנחנו משפיעים - על המצב הביטחוני, על המצב המשפטי. מה היה קורה אם לא היינו? שופטים היו עומדים בפני חקירות ומשפטים".
אשכנזי התייחס לסוגיית התקציב, לאור דרישתו של ראש הממשלה החליפי על תקציב דו-שנתי. "אנחנו מדברים על חמישה רבעונים, גם אם נתחיל בתקציב חד-שנתי לפני ספטמבר הוא לא יושלם. מערכת הביטחון יודעת לעבוד עם 3 חודשים - והיא המעסיק הגדול ביותר. צריך לתת למשרדי הממשלה תקציב עד שנה הבאה.
"כך יש להם תקווה ויציבות פוליטית", המשיך שר החוץ, "הדבר האחרון שצריך זה בחירות. הרעיון של תקציב כולל היה רעיון של ביבי במו"מ, ואנחנו אומרים שזה הדבר הנכון לעשות. אנחנו לא מאיימים בבחירות, זה לא איום עלינו אלא על עם ישראל".
- מישהו בממשלה שם רגליים למאבק בקורונה? "חד וחלק לא. כולנו רוצים שזה יצליח, יש ויכוח לגיטימי על איך לעשות את זה, ואפשר להתווכח אם צריכים להיות אנשים במקומות סגורים או לא, הרי אנשים נדבקים במקומות סגורים. עם זאת, אין ויכוח על כך שצריך לאפשר למסעדנים לחיות".
- אתה אומר שאתם תמנעו סגר? "אנחנו נעשה כל מאמץ, כל מה שביכולתנו כדי לא להגיע לסגר, אבל אם המחלה תמשיך והנתונים יעלו והעומס על בתי החולים יגדל - אז נצטרך לנקוט צעדים מחמירים יותר. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו בתי החולים לא יכולים לקבל חולים. צריך לשנות את המצב. אנחנו מחפשים דרכים להגביל את התפרצות המלחמה הזאת בלי לפגוע בכלכלה. למה אתם חושבים שלא סגרנו את מערכת החינוך? כי הבנו שלא נדבקים שם הרבה, ולא צריך שההורים יהיו בבית".
- נראה שרה"מ מחפש שעירים לעזאזל, שאול מרידור מהאוצר, יו"ר ועדת הקורונה שאשא ביטון. אתם מרגישים עם זה בנוח? "לא צריך לתקוף את הפקידים, אני מאמין גם שרה"מ יודע שאנחנו לא שותפים לניסיון להדיח יושבת ראש או יושב ראש. זאת עמדת כחול לבן".
- אז תצביעו נגד? "בני גנץ הפציר ברה"מ לא לעשות את זה, אני לא יודע אם הוא יעשה את זה. אנחנו בכחול לבן לא נעשה את זה".

"הסיפוח כרגע לא על הפרק"

אשכנזי נשאל על סוגיית הסיפוח שתוכננה ל-1 ביולי, ולפי שעה לא מתקדמת. "אמרנו עוד קודם שהתאריך הזה לא קדוש, מה שקדוש הא ישראל והביטחון שלה. אנחנו מחזיקים בעמדה שלנו, וזה לא סוד. כרגע זה לא על הפרק, כרגע אנחנו מחויבים לטפל בכלכלה".
5 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
'ההונגרים בולמים החלטות נגד ישראל". רה"מ אורבן
(צילום: AP)
שר החוץ לא אישר כי יש הסכמה לדחות את תוכניות הסיפוח: "אנחנו לא מתעסקים בזה, אלא במחלה ובכלכלה".
על שיחותיו ופגישותיו עם שרים רבים באירופה בנושא החלת חוק הריבונות: "אני מבין את העמדות שלהם, אבל אמרתי להם שלא נכון יהיה שהם ינקטו בעמדה כזאת או אחרת לפני שהם יבינו מה ישראל תחליט. אני מבין את הדאגה האירופית ארוכת השנים, ואני חושב שצריך לקיים שיח בלי לפגוע בהסכמי השלום. חבל שהפלסטינים מסרבים להגיע לשולחן המו"מ. בכלל, צריך לשפר את השיח עם אירופה. זו אחת המטרות של משרד החוץ".
בהמשך לביקורו של שר החוץ ההונגרי אתמול בירושלים, ולאור הביקורת על ראש הממשלה ויקטור אורבן, אמר אשכנזי: "מבחינת היחסים בין המדינות, ובכל מה שקשור להגנה נגד החלטות אנטי-ישראליות, ההונגרים מצטיינים. הם בולמים כל החלטה מוטעית פוליטית, לכן אנחנו מסוגלים לעכל או לשתוק לגבי דברים אחרים שקורים שם".
תוך כדי הראיון של אשכנזי, ביש עתיד-תל"ם שלחו את תגובתם. "בושה, גבי אשכנזי מנותק", נאמר,"הוא יודע שנתניהו נכשל בטיפול בקורונה והוא רוצה שיתפטר אבל הוא עושה הכול כדי לשמור על הכיסא".