ההסכמה הישראלית להפסקת אש מול חמאס מעוררת הערב (ה') זעם מצד גורמים בימין - ואזהרה מפורשת מצד בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו. יו"ר הציונות הדתית הזהיר את נתניהו כי לא יסכים לשבת בממשלה אם להבנות מול חמאס יהיה קשר כלשהו לירושלים, בעוד שותפו למפלגה ח"כ איתמר בן גביר תקף וטען שהפסקת האש היא "יריקה בפרצוף של תושבי הדרום".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
גדעון סער בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
סער, נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: הדריואביאן , קובי קואנקס)
בציוץ שפרסם סמוטריץ' הוא פנה לנתניהו והודה לו על ניהול המבצע עד כה. הוא אמר כי אינו מודע אמנם לדיונים הפנימיים כיוון שאינו חבר בקבינט, אולם שיגר אזהרה מפורשת: "אם חס וחלילה הסכם/הבנות מול חמאס יכללו, במפורש או במשתמע, פסיק שקשור לירושלים (כניעה שלך בהר הבית או בשמעון הצדיק) אתה יכול לשכוח מלהקים ממשלה".
מאוחר יותר, אחרי פרסום רשמי על הפסקת האש "החד-צדדית", בכיר בחמאס טען שהארגון קיבל ערבויות בעניין שייח ג'ראח ואל-אקצא, טענה שגורמים בישראל הכחישו. סמוטריץ' הוסיף: "‏שומע את הגורמים המדיניים שמכחישים את הדיווח של חמאס שהסכם הפסקת האש כרוך בהתקפלות ישראלית בירושלים. אם אכן הדיווח שקרי אני מצפה בבוקר לראות את הר הבית פתוח ליהודים. כל דבר אחר יוכיח למרבה הצער כי החמאס דיבר אמת והגורמים המדיניים שיקרו".
מדובר באולטימטום שני שמציב סמוטריץ' לנתניהו מאז הבחירות: הראשון היה סביב הסירוב העיקש שלו להקים ממשלה בהימנעות מפלגת רע"מ של מנסור עבאס. בשלב זה אמנם הקפיא נתניהו מגעים פוליטיים באופן רשמי, והם מתנהלים בעיקר בערוצים שקטים מטעם אנשיו, אולם עם סיום הלחימה, ו-13 ימים שנותרו לסיום המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, סביר להניח כי המגעים הפוליטיים יעלו שוב שלב.
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער מתח אף הוא ביקורת על הצעד המסתמן: "הפסקת הלחימה בחמאס באופן חד-צדדי תהיה פגיעה קשה בהרתעה הישראלית כלפי החמאס ולא רק כלפיו. הפסקת הפעילות הצבאית של ישראל ללא הטלת מגבלות כלשהן על התעצמות והתחמשות החמאס ובלי החזרת החיילים והאזרחים המוחזקים בעזה תהיה כישלון מדיני שאת מחירו נשלם בריבית בעתיד".
בהמשך, אחרי ההודעה הרשמית על הפסקת אש, סער הוסיף: "עם המודיעין וחיל האוויר הכי טובים בעולם - הצליח נתניהו לחלץ מהחמאס 'הפסקת אש ללא תנאים'. מביך".
ביקורת על הפסקת האש נשמעה כאמור גם מיו"ר עוצמה יהודית בן גביר, שחבר בוועדת החוץ והביטחון: "סיום המבצע בטרם הפלת שלטון החמאס פירושו הפוגה זמנית והתחמשות של ארגון שמטרתו לא משתנה - מחיקת מדינת ישראל. הפסקת אש שכזאת היא כניעה לטרור וחולשה ועל ראש הממשלה להבין שלא נגבה אותו בכל מחיר. ודאי אם נגלה שאינטרסים ביטחוניים של ישראל נפגעו או אם חלילה רה"מ עשה ויתורים בירושלים - אני מתבייש הערב בממשלת ישראל וסבור שהפסקת האש היא יריקה בפרצוף של תושבי הדרום".


יו"ר ימינה נפתלי בנט צייץ בטוויטר כרזה שבה נכתב "דין שדרות כדין תל אביב". שותפתו איילת שקד פרסמה את הסיסמה "ניצחון=השבת הבנים", בהתייחס לכך שהשבויים וחללי צה"ל הנעדרים נותרו בעזה.
בינתיים, גם בימינה לא שקט הערב. קרן הראל, יו"ר מטה יו"ש במפלגה של בנט, קראה לו היום לשקול מחדש את עמדתו ולהסכים לממשלה בראשותו עם גוש השינוי - אחרי שהודיע כי האפשרות הזו ירדה מהפרק. ב"ידיעות אחרונות" פורסם כי בנט נאלץ לעשות זאת לאחר שאיילת שקד סירבה למהלך הזה בתוקף וסירבה גם לבקשתו לפרוש מהכנסת. למרות זאת, בשטח יש כאלו שקוראים לבנט לשנות את עמדתו.
2 צפייה בגלריה
בנט ושקד. מתיחות בין שני השותפים הוותיקים?
בנט ושקד. מתיחות בין שני השותפים הוותיקים?
בנט ושקד. מתיחות בין שני השותפים הוותיקים?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הגענו לשעה גורלית ואנו נאלצים לקבל החלטות מכריעות כשהאופציות המונחות לפנינו עוסקות בין הרע - לרע במיעוטו. אין לנו אופציה טובה ומושלמת להתרפק עליה. ולכן עלינו לתעדף את מציאות הרע פחות - כדי לייצר את מעט הטוב שכן אפשר לגרוף", כתבה הראל.
"הבחירה ברע במיעוטו לא הופכת אותה לאידיאל, אלא להבנה שאנחנו לא חיים ומתפלפלים בעולם האידיאות בבית מדרש אלא במציאות חיים מוגבלת, שיש בה עגימות, עליבות, ושליליות עם כל האופטימיות וראיית הטוב. יש צורך לכרות איבר כדי להציל את כל הגוף.
היא הוסיפה: "לכל אופציה כרגע יש חיסרון. לתת לגיטימציה להמשך שלטון רופס של ביבי שמסכן את האומה/גרירת בחירות חמישיות/הנהגת בנט עם דמויות לא ראויות. עכשיו צריך להבין באופן קר את תמונת המצב על כל רכיביו ומכלול הנתונים ולהפסיק לחיות באשליות. אלו האופציות - בריחה מאחריות ובחירת הרע במיעוטו כדי 'לא להתלכלך'/מחאה על אופציית הרע במיעוטו - מייצר החרפת מצב ולא מאפשר גם לא מעט של טוב".
פורסם לראשונה: 20:57, 20.05.21