סין טוענת שסוכנות המודיעין של אוסטרליה חקרה ארבעה כתבים שעובדים עבור התקשורת הסינית הממלכתית. לטענת בייג'ינג האוסטרלים פשטו על בתי הכתבים והחרימו מחשבים וטלפונים ניידים. סין מאשימה את אוסטרליה בהטרדת העיתונאים ובפגיעה בזכויות שלהם.
ההאשמה הסינית היא פרק נוסף בהידרדרות היחסים הדיפלומטים בין אוסטרליה לסין בעקבות עימותים סביב הביטחון, הסחר וחופש העיתונות. ההודעה הסינית מגיעה יומיים בלבד אחרי ששני עיתונאים אוסטרלים שעבדו בסין ברחו למולדתם בסיוע דיפלומטים. חזרתם של שני העיתונאים, שעבדו בבייג'ינג ושנחאי, התאפשרה אחרי שאוסטרליה נענתה לבקשתה של סין לחקור את השניים.
5 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה סין אוסטרליה
אילוס אילוסטרציה סין אוסטרליה
סכסוך אוסטרליה וסין: קורונה והתערבות זרה
(צילום: shutterstock)
דובר משרד החוץ הסיני טען היום שארבעה עיתונאים שעובדים באוסטרליה עבור סוכנות הידיעות הממלכתית של סין, "שינחואה", היו יעד לפשיטה של המודיעין האוסטרלי בסוף יוני. הדובר ז'או ליז'יאן ציין שגורמים אוסטרלים אמרו שנבדק חשד להפרת חוק ההתערבות הזרה באוסטרליה, אך לא נמצא שום הסבר משכנע לחיפושים שנערכו בבתיהם.
"הייתי רוצה להדגיש שהעיתונאים של התקשורת הסינית באוסטרליה מילאו בקפדנות אחר הרגולציות והחוקים המקומיים", הוסיף דובר משרד החוץ הסיני. הוא ציין שהמעשים של אוסטרליה הם התערבות בוטה בעבודה העיתונאית של התקשורת הסינית, וגורמים נזק חמור לבריאות הפיזית והנפשית של העיתונאים ובני משפחותיהם.
5 צפייה בגלריה
סכסוך אוסטרליה סין צ'נג לי עיתונאית סינית אוסטרלית
סכסוך אוסטרליה סין צ'נג לי עיתונאית סינית אוסטרלית
סין צ'נג לי, עיתונאית סינית-אוסטרלית שנעצרה
(צילום: רויטרס)
לטענת סין הפעילות של המודיעין האוסטרלי נגד ארבעת העיתונאים הסינים הייתה ב-26 ביוני. סוכנות "שינחואה" דיווחה שאוסטרליה דרשה מהעיתונאים הסינים לא לדבר על התקרית. השגרירות הסינית בקנברה סיפקה סיוע לארבעת העיתונאים שנחקרו.
ASIO, סוכנות המודיעין הראשית באוסטרליה, סירבה לאשר את הדיווח על הפשיטות או להכחיש אותו. במשטרה הפדרלית סירבו להגיב לעניין. הדובר של התובע הכללי באוסטרליה, כריסטיאן פורטר, אמר שהוא מסרב להגיב על "עניינים אופרטיביים" אך ציין שהרשויות "מתייחסות ברצינות רבה לנושאים של התערבות זרה".
5 צפייה בגלריה
סכסוך אוסטרליה סין ביל בירטלס עיתונאי אוסטרלי ברח למולדתו
סכסוך אוסטרליה סין ביל בירטלס עיתונאי אוסטרלי ברח למולדתו
ביל בירטלס, עיתונאי אוסטרלי שברח למולדתו
(צילום: AP)
סוכנות הידיעות AFP ציינה שביום שבו נחקרו ארבעת העיתונאים הסינים, המודיעין והמשטרה באוסטרליה פשטו על בית ומשרד בניו סאות' וויילס של שאוקט מוזלמיין, מחוקק ממדינת המחוז. הפשיטות היו במסגרת חקירה שנמשכת חודשים בחשד לפעילות סמויה להגדלת ההשפעה הסינית במדינה. לפי "שינחואה" הפשיטה הייתה מכיוון שהמחוקק שיבח את הישגיה של סין במאבק במגפת הקורונה, ומתח ביקורת על מדיניות החוץ האוסטרלית.
מסמכים שהוגשו לבית המשפט העליון באוסטרליה ב-3 באוגוסט מראים שעובד של המחוקק, ג'ון זאנג, נחקר במשטרה בחשד שפעל בשם השלטון בסין ב"צ'ט קבוצתי עם מוזלמיין ברשת חברתית". מוזלמיין אמר שהוא אינו חשוד בפרשה. הוא סיפר לתקשורת האוסטרלית שהוא השתתף בצ'ט קבוצתי עם "כמה עיתונאים, עיתונאים זרים ועם ג'ון זאנג".
5 צפייה בגלריה
סכסוך אוסטרליה סין מייקל סמית עיתונאי אוסטרלי ברח למדינתו
סכסוך אוסטרליה סין מייקל סמית עיתונאי אוסטרלי ברח למדינתו
מייקל סמית, העיתונאי השני שעזב לאוסטרליה
(צילום: AP)
סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של אוסטרליה. השנה הטילה סין סנקציות על הסחר עם אוסטרליה, אחרי שאוסטרליה קראה לחקירה בינלאומית על התפרצות נגיף הקורונה. דיפלומט סיני השווה את הקריאה האוסטרלית לבגידה של ברוטוס ביוליוס קיסר.
סיבה נוספת שגרמה להידרדרות ביחסים היא החוק האוסטרלי נגד התערבות זרה, שאושר ב-2018. הפעילים למען החוק טוענים שהוא נועד לרסן את ההשפעה הסמויה שיש למפלגה הקומוניסטית בסין על סטודנטים סינים שלומדים באוסטרליה, את ההתערבות של בייג'ינג בכלי תקשורת בשפה הסינית באוסטרליה ואת הניסיונות של סין להשפיע על פוליטיקאים אוסטרלים. בייג'ינג מכחישה שהיא מתערבת בפוליטיקה האוסטרלית.
5 צפייה בגלריה
ועידת g20 בוידאו
ועידת g20 בוידאו
נשיא סין שי ג'ינפינג. בייג'ינג זעמה על הקריאה לחקירה
(צילום: AP)
אתמול חזרו לאוסטרליה העיתונאים ביל בירטלס ומייקל סמית. בשבוע שעבר המשטרה הסינית הגיעה לבתיהם בשעת לילה מאוחרת והשניים נמלטו לשגרירות בבייג'ינג ולקונסוליה בשנחאי. שני העיתונאים קיבלו אישור לעזוב את סין רק אחרי כמה ימים של סכסוך דיפלומטי, בסופו הסכימו לעבור תשאול לפני העזיבה.
התשאול עסק בצ'נג לי, עיתונאית אוסטרלית-סינית, שנעצרה בסין לפני כשלושה שבועות. צ'נג לי עבדה כמגישה בערוץ הטלוויזיה הממלכתי הסיני ונעצרה במסגרת חוקי "הביטחון הלאומי" במדינה. בסין חושדים שהיא לקחה חלק בפעילות בלתי חוקית שמסכנת את ביטחון המדינה.
בירטלס וסמית היו שני הכתבים האחרונים של התקשורת האוסטרלית בסין. כעת, לראשונה מאז שנות השבעים, אין לתקשורת האוסטרלית אף כתב במדינה.