נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף הערב (יום ב') בחריפות את החלטתו ההיסטורית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להכיר ברצח הארמנים כרצח עם, וקרא לו לחזור בו מההצהרה. בדברים שנשא בתום ישיבת קבינט כינה ארדואן את ההחלטה "צעד שגוי", אמר כי ארה"ב צריכה להסתכל במראה – והזכיר את מעשי המתיישבים האירופים באמריקה נגד הילידים האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן וביידן. הדלת תיפתח
(צילום: AP, EPA)
ביידן, נזכיר, פרסם בשבת הצהרה מיוחדת לרגל יום הזיכרון לרצח הארמנים על-ידי אבותיהם של הטורקים, המצוין מדי שנה ב-24 באפריל. בהודעה תיאר ביידן את האירועים ההם במילה "ג'נוסייד", כלומר רצח עם. זהו מונח שנשיאי ארה"ב נמנעו במשך כל השנים מלהשתמש בו ביחס להרג הארמנים, כדי לא לפגוע ביחסים עם טורקיה, המתנגדת בתוקף להגדרת האירועים כרצח עם.
בהצהרתו הערב טען ארדואן כי טורקיה רוצה לכונן יחסי שכנות טובים עם ארמניה, וכי ההכרזה האמריקנית שרצח הארמנים היה ג'נוסייד לא תועיל בדבר – אלא רק תפגע ביחסים. ארדואן הוסיף כי היחסים בין וושינגטון לאנקרה הורעו.
"נשיא ארה"ב השמיע הצהרות חסרות יסוד, לא-צודקות ולא-נכונות בנוגע לאירועים המצערים שהתרחשו באזורנו לפני יותר ממאה שנה", אמר ארדואן. "אני מקווה שנשיא ארה"ב יחזור בו מהצעד השגוי הזה בהקדם האפשרי". הוא תקף את ארה"ב על כך שבמשך עשרות שנים לא הצליחה למצוא פתרון לסכסוך בין אזרבייג'ן, בעלת בריתה של טורקיה, לבין ארמניה בחבל נגורנו קרבאך, ואמר שוושינגטון עמדה מנגד כשמעשי טבח התחוללו. "אם אתם אומרים 'ג'נוסייד', אתם צריכים להביט במראה ולבחון את עצמכם. הילידים האמריקנים, אני אפילו לא צריך להזכיר אותם, מה שקרה ברור. בעוד האמיתות האלה קיימות, אתם לא יכולים להפנות את ההאשמות בג'נוסייד נגד העם הטורקי".
3 צפייה בגלריה
ארמנים חוגגים מול שגרירות ארה"ב בירבאן אחרי הצהרת ביידן
ארמנים חוגגים מול שגרירות ארה"ב בירבאן אחרי הצהרת ביידן
ארמנים חוגגים מול שגרירות ארה"ב בירבאן אחרי הצהרת ביידן
(צילום: AFP)
לצד הצהרותיו נגד וושינגטון הערב הוסיף ארדואן כי בכוונתו לדון בכל המחלוקות עם ארה"ב כשייפגש עם ביידן בחודש יוני, וכי בהזדמנות זו "יפתח דלת חדשה". ארדואן אמר כי טורקיה וארה"ב צריכות להניח בצד את המחלוקות ולהתמקד בצעדים עתידיים משותפים.
כמיליון וחצי גברים, נשים וילדים ארמנים נהרגו בידי הטורקים בשנותיה האחרונות של האימפריה העותמנית, בין השאר בצעדות מוות אכזריות. ממשלת טורקיה טענה לאורך השנים כי מספר המתים נופח וכי בפועל הוא נמוך יותר, ולדבריה הארמנים לא נהרגו כתוצאה ממבצע שיטתי שנועד להשמידם – ולפיכך כינוי המעשים "רצח עם" חוטא לאמת.
טורקיה מאיימת בסנקציות על כל מדינה שתעז להכיר במעשים כרצח עם, וכתוצאה מכך מדינות רבות אכן נמנעו במשך עשורים מהכרה שכזו. עם זאת, בשנים האחרונות הצטרפו עוד ועוד פרלמנטים ונשיאים בעולם לרשימת המכירים ברצח הארמנים כג'נוסייד, ובשנת 2019 אישר גם הסנאט האמריקני החלטה – אם כי לא-מחייבת – המכירה במעשים כרצח עם. הצעד ההוא עורר את חמתה של טורקיה.
3 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה עם המנות של סינובאק ב אנקרה טורקיה
חיסון נגד קורונה עם המנות של סינובאק ב אנקרה טורקיה
מחסנים נגד קורונה באנקרה. המטרה: פחות מ-5,000 נדבקים ביום בסוף הרמדאן
(צילום: AFP)
את הצהרתו נגד ארה"ב נשא הערב ארדואן בתום ישיבת קבינט, כשברקע השתוללות נגיף הקורונה בטורקיה. אחרי שדיבר על ההכרה האמריקנית ברצח העם הארמני הודיעה ארדואן על הגבלות קשות חדשות בניסיון לבלום את הנגיף: ארדואן הודיע על סגר ארצי מלא עד 17 במאי, שיכלול גם את סגירת בתי הספר והגבלות על נסיעה בין ערים.
אתמול דיווחה טורקיה על 39 אלף נדבקים חדשים ביממה, אחרי שב-16 באפריל כבר הגיע המספר ל-63 אלף. בשבוע האחרון מדווחת טורקיה על יותר מ-300 מתים מקורונה מדי יום. ארדואן אמר כי ארצו חייבת לשאוף כעת להוריד את מספר הנדבקים החדשים היומי לפחות מ-5,000 עד לסוף חודש הרמדאן. אוכלוסיית טורקיה מונה כ-82 מיליון בני אדם.