2 צפייה בגלריה
כביש 20
כביש 20
פקקים בנתיבי איילון
(צילום: מוטי קמחי)
הסגר השלישי מאופיין במשמעת נמוכה בהרבה בציבור לעומת הסגר השני, ובמיוחד לעומת הסגר הראשון - וכעת גם נתוני התנועה בכבישים מצביעים על מגמה דומה. מבדיקת ynet עלה שכמות הנסיעות בסגר השלישי נמוכה מבשגרה - אך גדולה מעט יותר מבסגר השני, ומשמעותית הרבה יותר מבסגר הראשון.
לפי נתונים של אפליקציית waze, ביום שלישי האחרון נמדדה ירידה של 31% בתנועה בירושלים ביחס לשגרה שלפני הקורונה. בתל אביב נרשמה ירידה של 26%, בחיפה 24% ובבאר שבע 19%. בנוסף, ביום ראשון שעבר לא הייתה ירידה בתנועה כלל ביחס לתקופה שלפני הקורונה, ולמעשה לראשונה מתחילת הסגר לא נצפתה ירידה בתנועה.


מהנתונים עולה גם כי עם תחילת הסגר המהודק בסוף השבוע שחל ב-9-8 בינואר נצפתה ירידה משמעותית בתנועה. ביום שבת, 9 בינואר, חלה ירידה של 61%-75%. לעומת זאת, ביום שבת שלפניה, הירידה עמדה על 45%-55%.
במהלך הסגר השני, לעומת זאת, חלה ירידה קטנה יותר בתנועה. ב-17 בספטמבר, יום לפני ערב ראש השנה, הייתה עלייה של עד 10% בתנועה ביחס לשגרה שלפני הקורונה, ופקקים רבים הורגשו ברחבי הארץ. בחג עצמו חלה הירידה המשמעותית ביותר בתנועה, שהגיעה ב-20 בספטמבר לכ-76%-93% פחות מהממוצע. גם לאחר החג הירידה בתנועה הייתה משמעותית יותר. בין יום הכיפורים לחג סוכות, ב-30 בספטמבר, הירידה בנפח התנועה הייתה בשיעור של 25%-41%. ב-11 באוקטובר הייתה הירידה בשיעור של 27%-39%.
בסגר הראשון, כפי שהורגש היטב בכבישים, הירידה בתנועה בכבישים הייתה המשמעותית ביותר. שיאה של הירידה היה ב-9 באפריל, בזמן חג הפסח, אז נרשמה ירידה של 93%-96%. אחרי חול המועד פסח, ב-16 באפריל, עדיין הורגשה ירידה של 52%-64% בנפח התנועה, והיא המשיכה להיות נמוכה גם לאורך ההגבלות שהמשיכו אחרי הסגר. רק בסוף חודש מאי חזר היקף התנועה לשגרה.

סגן מנהל אגף מערכות מידע בחברת נתיבי ישראל, עמית ארוסי, אמר כי "ניתן לראות את תגובת משתמשי הדרך לתקופת הקורונה. בחודשי הקיץ הייתה דווקא עלייה בתנועה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וההשערה לכך היא שהדבר נבע מהאפשרויות המוגבלות שהיו לטוס לחופשות בחו"ל. באותם ימים ראינו עומסים באתרי תיירות פנים".
לפי נתוני החברה, לפני הסגר הראשון נסעו בכביש 531 יותר מ-63 אלף כלי רכב ביממה. בשיאו של הסגר הראשון ירד המספר דרמטית ל-17 אלף, ובשיא הסגר השני ל-27 אלף. עם תחילת הסגר השלישי, עמד המספר על 46 אלף - אך ייתכן שמאז חלה ירידה נוספת עם הידוק הסגר.
מהנתונים של חברת נתיבי איילון עולה כי בסגר הנוכחי היקף התנועה בכביש 20, שהוא הכביש העמוס במדינה, עמד מתחילת הסגר המהודק על 53%-57% מבשגרה. בתקופה שבין הסגרים עמד נפח התנועה על 64%-70%. במהלך הסגר השני היקף התנועה עמד על 62% ביחס לשגרה, ובמהלך הסגר הראשון על 40%.
כך, למשל, ב-21 בינואר נסעו בכביש יותר מחצי מיליון כלי רכב ביממה - שמהווים כ-60% מנפח התנועה הממוצע בתקופה שלפני הקורונה. מדובר בעלייה מתונה שהורגשה מאז החל הסגר המהודק בשיעור של 16%.
לעומת זאת, בכניסות לתל אביב מנתיבי איילון התנועה עמדה על 72% ביחס לתקופה שלפני הקורונה, כלומר ירידה של 28% בנפח התנועה בלבד. במהלך הסגר השני התנועה הייתה דומה בכביש, כשהורגשה ירידה של 25%. הסיבה לפער בנתונים בין הנסיעות בכביש 20 לכניסות לתל אביב ממנו נעוצה בריבוי מחסומי המשטרה על הכביש, שגרמה לזליגת התנועה לכבישים אחרים.
פליקס שכמן ראש אגף איסוף מידע בנתיבי איילון: "ניתן לראות עלייה מתמדת בהיקף התנועה בנתיבי איילון בין הסגר הראשון לסגר השלישי המהודק. אם בוחנים את הסגר השלישי המהודק לעומק, ניתן להצביע על עלייה מתמדת בהיקף התנועה בנתיבי איילון בין השבוע הראשון של הסגר לשבוע השלישי שלו- עלייה כוללת של 20%".
גם בתחבורה הציבורית נרשמה מגמה דומה. לפי נתוני חברת Hopon, בתקופת הסגר הראשון השימוש בתחבורה הציבורית היה רק 17% מבשגרה. עם זאת, יש להדגיש כי באותה תקופה ירד שירות התחבורה הציבורית להיקף של 25% בלבד. בסגר השני חלה עלייה משמעותית ל-60%, והיא באה לידי ביטוי בעומסים בתחבורה הציבורית. בסגר השלישי היקף השימוש בתחבורה הציבורית כבר עומד על כ-65% לעומת השגרה - כשבימים מסוימים אף נצפה שימוש גדול יותר. בחלק מהמקומות השימוש אף היה כרגיל. בסוף השבוע שעבר הגיע השימוש בתחבורה הציבורית ל-70%, ובימים שלפני הסגר השלישי הגיע ל-90%.
פורסם לראשונה: 22:46, 31.01.21